Mer och fler tankar om bilder.

Det behövs fler parametrar för att förstå den fotografiska bilden idag. Inte sällan markerar vi skillnaden mellan bilders syfte och uttryck genom att peka på verktyget. Den "riktiga" kameran versus mobiltelefonkameran där den riktiga kameran får stå för "riktiga" bilder och mobiltelefonkameran för nåt slags resten, allt det andra. Vilket naturligtvis är ett väldigt felaktigt resonemang.
   Den första frågan borde nog vara; Är bilden tänkt att hålla över tid? Redan här kan man sålla bort ett antal milliarder fotografier som har passerat bäst-före-datum sen länge. Vad åt jag till middag, min femtusendesjätte selfie och alla andra bilder som i princip endast publiceras en gång. Där mottagaren sannolikt är definierad av sändaren. Ett slutet växelspel. 

(Mary Ellen Marks på Kulturhuset. Utställningen avslutad. Törs man säga bra? Hellre bilder med stringens, form och tydligt berättande som också förväntar sig ett engagemang från läsaren. Utställningen avslutad mem jag hann se den. Inte uppmärksammad här på FS och ganska sparsmakat i övrig press.)

Men den "riktiga" fotografen då? Den entusiastiske fritidsfotografen. Nu ska man ju veta att från massbilden till de bilder som försöker kommunicera något mer än ögonblickets tillfredställelse råder en glidande skala. Om det tidigare exemplet är massbilden, bildens devalvering är kanske hobbyfotografens det uppriktiga försöket att skapa ett bildens mervärde.
   I fritidsfotografens värld finns mer sällan en bildredaktör, sällan en beställare, sällan en beställning. Sällan ett annat syfte än att tillfredställa fotografen själv, sändaren. Och då gärna med ett önskat gillande när publiceringen är skedd. Eller hur?

Bilder ska nog hanteras som språkliga uttryck. Med grammatik, med behov av stringens och form.

Inlagt 2023-02-01 18:47 | Läst 798 ggr. | Permalink
Hej Gunnar.
Jag tycker nog frågan -Vad vill du säga med bilden? är ganska bra utgångspunkt när en bild ska bli till.
Beroende på hur den ska visas kan man ställa krav på den. Betraktaren kommer alltid avgöra om denne tycker bilden är bra eller dålig.
En vän illustrerade en barnbok med teckningar och dessa hade hon anpassat för denna målgrupp.
På fotosidan kan man ställa lite högre krav på betraktaren., tycker jag.
Vilket verktyg som används för att ta bilden bestämmer skaparen och finns lust att experimentera så kan det skapa mervärde för betraktaren.
Ha det gott
Svar från mombasa 2023-02-02 16:46
Hej Jerry. Jag hoppas och tror att de flesta ändå tror att bild är ett språk. Och att fotografen har något att säga, och att fotografen utnyttjar bildspråkets olika möjligheter.
Jag experimenterar just nu med en Nikon FG och ett defekt 28/3.5. Den ger bilderna en rejäl knuff åt ”toycamera”-hållet. Men kul det med.
Ha det gottt
/Gunnar S
jerrysoderberg 2023-02-02 17:48
Visst är bild ett starkt språk, ett sätt att kommunicera. En klok människa sa till mig en gång "att tala med bönner på bönners vis". Med det menar jag att det kan vara svårt att förstå en bild som beskriver något bortom det man känner igen. Många bildmakare vill ju vidga betraktarens upplevelse och det skapar kanske osäkerhet? I kyrkorna målade man bilder för att församlingen skulle se t. ex himmelriket och korsfästelsen framför sig.
Kanske något man annars inte känt igen?
Jag ser fram mot resultatet av dina fotoexpriment.
Ha det gott.
Jerry
Missade tyvärr utställningen om Mary Ellen Mark, men vi har hittat en bra bildutställning på Scenkonstmuseet!

Alla var här. Tina Turner, Jimi Hendrix, Aretha Franklin, Janis Joplin, Duke Ellington, Miles Davis och Nina Simone. Och längst fram vid scenen för att fånga ögonblicket med sin kamera fanns Christer Landergren. Osynlig men fullständigt närvarande.
/B
Svar från mombasa 2023-02-02 16:53
Och den utställningen pågår till 27 augusti. Det blir svårt att missa den. Jag bläddrade helt apropos i LarsÅke Thuressons bok Ikoner. Och slogs av hur otroligt daterade hans bilder är. De är fina de också, men jag tror att Landergrens har mer stringens och skärpa, alltså formens skärpa.
/Gunnar S