Mer och fler tankar om bilder.
Det behövs fler parametrar för att förstå den fotografiska bilden idag. Inte sällan markerar vi skillnaden mellan bilders syfte och uttryck genom att peka på verktyget. Den "riktiga" kameran versus mobiltelefonkameran där den riktiga kameran får stå för "riktiga" bilder och mobiltelefonkameran för nåt slags resten, allt det andra. Vilket naturligtvis är ett väldigt felaktigt resonemang.
Den första frågan borde nog vara; Är bilden tänkt att hålla över tid? Redan här kan man sålla bort ett antal milliarder fotografier som har passerat bäst-före-datum sen länge. Vad åt jag till middag, min femtusendesjätte selfie och alla andra bilder som i princip endast publiceras en gång. Där mottagaren sannolikt är definierad av sändaren. Ett slutet växelspel.
(Mary Ellen Marks på Kulturhuset. Utställningen avslutad. Törs man säga bra? Hellre bilder med stringens, form och tydligt berättande som också förväntar sig ett engagemang från läsaren. Utställningen avslutad mem jag hann se den. Inte uppmärksammad här på FS och ganska sparsmakat i övrig press.)
Men den "riktiga" fotografen då? Den entusiastiske fritidsfotografen. Nu ska man ju veta att från massbilden till de bilder som försöker kommunicera något mer än ögonblickets tillfredställelse råder en glidande skala. Om det tidigare exemplet är massbilden, bildens devalvering är kanske hobbyfotografens det uppriktiga försöket att skapa ett bildens mervärde.
I fritidsfotografens värld finns mer sällan en bildredaktör, sällan en beställare, sällan en beställning. Sällan ett annat syfte än att tillfredställa fotografen själv, sändaren. Och då gärna med ett önskat gillande när publiceringen är skedd. Eller hur?
Bilder ska nog hanteras som språkliga uttryck. Med grammatik, med behov av stringens och form.
Jag tycker nog frågan -Vad vill du säga med bilden? är ganska bra utgångspunkt när en bild ska bli till.
Beroende på hur den ska visas kan man ställa krav på den. Betraktaren kommer alltid avgöra om denne tycker bilden är bra eller dålig.
En vän illustrerade en barnbok med teckningar och dessa hade hon anpassat för denna målgrupp.
På fotosidan kan man ställa lite högre krav på betraktaren., tycker jag.
Vilket verktyg som används för att ta bilden bestämmer skaparen och finns lust att experimentera så kan det skapa mervärde för betraktaren.
Ha det gott
Jag experimenterar just nu med en Nikon FG och ett defekt 28/3.5. Den ger bilderna en rejäl knuff åt ”toycamera”-hållet. Men kul det med.
Ha det gottt
/Gunnar S
Kanske något man annars inte känt igen?
Jag ser fram mot resultatet av dina fotoexpriment.
Ha det gott.
Jerry
Alla var här. Tina Turner, Jimi Hendrix, Aretha Franklin, Janis Joplin, Duke Ellington, Miles Davis och Nina Simone. Och längst fram vid scenen för att fånga ögonblicket med sin kamera fanns Christer Landergren. Osynlig men fullständigt närvarande.
/B
/Gunnar S