Gatufoto. Behövs det eller är det en pluspoäng?
Det finns en bild tagen av Kary Lasch 1954 som föreställer en liten flicka som går balansgång på ett räcke nånstans i en park i Stockholm. ( Jag hittar inte bilden på nätet och kan därför dessvärre inte länka till den. Lundgren: Femtiotal. Max Ström Stockholm 2001). Det är en alldeles förtjusande bild ( får man skriva så 2019?) och den har ett uppenbart dokumenterande syfte. Men, om Kary Laschs bild hade publicerats idag hade den otvivelaktigt kvalat in i genren gatufoto. Huruvida flickans blick är pur koncentration eller medveten om fotograferande farbror låter jag vara osagt, och dessutom ganska oviktig för så vitt man inte är ortodox.
Vissa dokumenterande bilder i urbana miljöer tycks tydligen få ytterligare en dimension än det rent dokumenterande (straight photography). Och min tro börjar bli den här. Man kanske ska börja se gatufotokvaliteterna så som de definieras i genrens "regelverk" som något som går utöver bildens allra mest direkta läsning och tolkning. En pluspoäng. Varför inte stanna vid dokumentation? Möjligen med ett tillägg av "subjektiv kamera". (I så fall kan man med viss fog säga att ovanstående bild inte är särskilt dokumenterande. Det finns väldigt lite denotationer som hjälper oss att se det dokumentära. Prova gärna att se hur många tids- eller miljömarkörer du hittar i den här bilden. Sannolikt ganska få.)
Eftersom många av förebilderna de facto ägnade sig åt dokumenterande fotografi är det kanske passligt att låta bilderna stanna vi just det. MEN. Om det nu skulle vissa sig att din bild har så kallade gatufotokvaliteter så är det bara att tacka och bocka. För då har din bild tolkats både konnotativt och i ett förmodat privat kontext till att innehålla något mer än din bild visar.
Detta är kanske ett möjligt sätt att ta sig ur det här skyttegravskriget. Att istället för att söka efter fel och brister och sådant som är fel kan vi istället börja leta efter plustecken, extrabonus. Gemensamma konnotationer, och ett och annat kittlande privat kontext.
Ha bra helg
hälsar
Gun-Inger
Trevlig helg!
Gunnar S
För mig är det ungefär samma sak att 50 år efter att en fotograf blivit världskändis och figurerat med bilder i ungefär vartenda internationellt magasin som finns dra en av hans bilder och djupanalysera orsakerna till varför detta är en så fantastisk bild - den ÄR ju redan känd och berömd. Jag är inte alls säker på att exakt den här bilden fått varken uppmärksamhet eller din analys om den tagits av en okänd amatörfotograf.
Med det menar jag INTE att Kary Lasch´s bilder inte är värda hans berömmelse, berömmelsen tror jag är resultatet av flera decenniers arbete med fotografi av hög klass och med många olika genomarbetade teman. Jag tror mig förstå Gun-Ingers kommentar och tycker som hon - är det något så speciellt med just denna bild som liksom innehåller den generella förklaringen till varför Kary Lasch blev så berömd? Det tycker inte jag, och det tror inte jag Gun-Inger tycker heller. Att plocka fram gamla bilder av tidigare internationellt kända fotografer, oavsett dom heter Kary H Lasch, HCB eller något annat och tänka att så ska fotografi göras tror inte jag leder till nya bra bilder, det leder till kopior av gamla bilder eller gamla bildstilar. En annan sak är att man (jag, du, alla) kan lära sig massor av att faktiskt studera gamla bilder och gamla fotografer. Men det tror jag handlar om att försöka förstå varför de valt den teknik de gjort, vad de ville berätta och vilket arbetssätt dom haft och hur publiken, betraktarna och kunderna fungerade då - inte för att lära sig hur bilder SKA eller BORDE se ut nu och i morgon.
Många vänliga hälsningar/ Björn T
Tack för din långa och utförliga kommentar. Jag vill dock förtydliga att bilden i bloggen inte är tagen av Kary Lasch. Jag använde en rätt dålig bild ur min egen papperskorg för att illustrera med hjälp av en bild som dels saknar dokumentärt intresse och heller ingen så kallad gatufotokvalitet.
KLs bild hittar jag inte ute på nätet. Jag hänvisar till den bok där jag sett den. Men jag kan plåta av den och lägga i nästa blogg.
Trevlig fortsättning på helgen
/ Gunnar S
Utifrån det perspektivet så uppfyller Kary Lashs bild kriteriet för att vara ett gatufoto, som du säger.
Vad jag menar är kanske en mer pedagogisk syn. I bildflödet får vi inte glömma bort mottagaren. Den som ska avkoda våra bildbudskap.
Ha det gott!
Gunnar S