Apropos skärpa och ett lite annorlunda sätt att förhålla oss till tekniken.
Jag är tecknare och fotograf. När jag tecknar har jag ett flertal parametrar att förhålla mig till. Om jag Exempelvis väljer ett papper (Steinbach 250gr) med satinyta och hyfsat hårda blyertsstift HB eller kanske ner till 2B och ser till att de är ordentligt vässade (antagligen använder jag i stället min stiftpenna 0,5mm) kan jag teckna mig fram till små detaljer och vad som i fotografikretsar kan uppfattas som skärpa. Väljer jag i stället ett papper med lite mer gräng (varför inte Caslon lanaquarelle 250gr eller möjligen ett Fabriano om det finns nåt kvar på lagret) och mjukare bredare stift kommer det att resultera i ett lite mer ”oskarpt” intryck. Jag har alltså möjlighet att skapa bilder med olika uttryck. Jag kan driva det till sin spets och teckna med en 0,1mm Rotring på bestruket papper, då snackar vi helt plötsligt om kontrast. Så det finns olika möjligheter att skapa olika uttryck i linje och svärta.
Men i fotografi verkar bara skarpaste tuschpenna och hårdbestruket papper vara det enda som gäller. Vilket naturligtvis är lite trist eftersom det finns så många fler uttryckssätt i fotografi. Men det är klart, man säljer inga nya kameror på oskärpa.
(Ni som funderar på vad en Rotring är eller Steinbach och Caslon är så är det tecknarbegrepp liksom lite grann som HP5, Plus-X, Rodinal,D76, Fomapan med mera.)
(Bild: Greenwich Village. D300 24-75mm. Intensivt rådbråkad och oskärpad. Eller lite som grängat papper, stift mellan 3B och 6B.)
Det fanns en del konstnärer, framför allt i USA i det sena sextiotalet som drev det där med fotolikhet i teckningar till det yttersta. Men då handlade det om att till punkt och pricka teckna av fotografier, även ett kort skärpedjup skulle med. Fotrealism eller superrealism kan man söka på.
/Gunnar S
Hur uttrycka sig utan stor skärpa?
Finns det andra uttryckssätt?
Jag tror de här udda uttryckarna finns, men vi ser dom nog inte!
Dels e dom så få, och dels så tittar vi inte åt det hållet! ;)
/B
/Gunnar S
Intressant att få höra om en del av tecknarens arbetsredskap och tillvägagångssätt. Fotografens känner jag ju redan till - Åtminstone en del av dem:)
Tycker det är både roligt och intressant att du kopplar samman de två olika teknikerna du gärna väljer att uttrycka dig konstnärligt i, dessutom väljer du ju att göra det delvis i ett tredje format; skrift.
Måste ta mig en funderare kring hur välja att uttrycka skärpa, alternativt oskärpa i skriften. Blir nog spännande. Men det blir det ju ofta när en läser och reflekterar över dina synpunkter har jag märkt:) Liksom när en ser dina bilder, förstås...
Tack för rådbråkningen:)
Allt gott!
//Morgan
Om man ser fotografi som ett sätt att uttrycka sig i stället för att som numera se till teknik och vad tekniken kan åstadkomma kan det fotografiska samtalet säkert bli mer intressant. Och hur motsvaras lite oskärpa i en text? Intressant. Antagligen inte tack vare luddiga resonemang :-) utan något annat mer stilistiskt grepp. Nåt att jobba på.
Ha det gott!
/Gunnar S