Hundliv i Photoshop

E man hund får man vänta en del. Det hör liksom till själva hundlivet. 

Jag har en viss faiblesse för svartvitt, eller gråskalebild borde man kanske säga. Och då brukar jag tänka som den i huvudsak digitale fotograf jag är, vilken film skulle jag haft i kameran på den tiden det begav sig? Gissningsvis Plus-X eller Tri-X. Och Silver Efex är väl knappast någon nyhet i fotokretsar. Den digitala metoden. Jag gillar den. Med den största respekt för de som kör hardcore. Jag har själv en Nikon FG laddad med film för högtidligare fotografering så att säga. Och en Rolleiflex för alldeles speciella tillfällen.
 Men det här receptet brukar jag  använda i det svartvita digitala arbetet.  Camera raw och Photoshop CS6 men det funkar i tidigare versioner också. De köpta, ägda.
CR:  Jag börjar arbetet i AdobeRGB oavsett om bilden ska vidare till skärm och nät. Svartpunkt och vitpunkt dras in. En svag S-kurva på det ger bilden den kontrast som den alltsom oftast behöver. Därefter vitbalansering. Lite grundskärpning. Justera kromatisk abberation om det nu behövs, kanske en upprätning av lodlinje och perspektiv. Jag passar också på att titta på bilden i gråskaleläge. Då avslöjas hur kontrastlös bilden ofta är, särskilt i de för bilden viktiga berättande partierna.
    Därefter går bilden vidare till PS och en sväng in i Efex silver. Och , som sagt, vilken film skulle jag valt om det hade varit analogt? För min del gällde plus-x eller tri-x och det var D-76 i dosan. Därför använder jag en sådan simulering. En kornkonässör kan säker se att det är fake, men det är inget problem för mig. I det här fallet är jag ute efter ett uttryck, inte nödvändigtvis nån slags äkthet. Det blir en liten korrigering av kurvan här också, det är framförallt svartpunkten som behöver lyftas nåt steg. Det ska finnas lite teckning i det mörka. I PS läger jag ihop lagren och gör ett nytt justeringslager oftast med kurvverktyget, en ganska flack och omvänd s-kurva som ger en ljus nästan överexponerad bild. Jag raderar själva lagermasken och alt-klickar på symbolen "lägg till vektormask". Därefter målar jag fram så mycket lagereffekt som jag tycker mig behöva. Blir det för mycket kan jag radera eller använda lite mildare inställning på penseln. Dessutom kan jag komplettera med opacitetsreglaget. I den här bilden fick den vänstra jycken lite lagermask på kroppen och en liten dutt på ena ögat. Det kom faktiskt fram betydligt bättre än i den ursprungliga raw-filen.
 Sen slår jag samman lagren, duplicerar och väljer högpassfilter så mycket att det går att skönja bilden och väljer oftast blandningsläget täcka över. Slutligen konverterar jag bilden till målfärgrymden Gray Gamma 2.2 om tanken nu är att den ska ut på nät och skärmar. Jag har dessutom gjort ett makro som underlättar arbetet.
    Nu blev det farligt nära teknikatleteri. Det här är nog ändå inga nyheter för digitala mörkrumsarbetare. Och så kan man såklart fundera på vad nu såna här operationer ska vara bra för. En i viss mån berättigad fråga.

Och så här såg det ut från början.


   

Inlagt 2022-02-26 18:23 | Läst 1141 ggr. | Permalink
Hej Gunnar.
Du spørger: "Och så kan man såklart fundera på vad nu såna här operationer ska vara bra för".
För att du tycker att det är roligt och för att du kan. Det är din del av vår härliga hobby.
Jag gillar din hundbild.
Med många vänliga hälsningar från Erik.
Svar från mombasa 2022-02-26 22:32
Tack Erik. Jo men visst, det är roligt och roligt att kunna.
Ha det gott
/Gunnar S
jag blir nyfiken på hur fotografiet såg ut före ditt storslagna arbete

är det möjligt att få se det - jpg
/inger
Svar från mombasa 2022-02-26 22:31
Jamen en liten förhandstitt kan man väl bju på.
Ha det gott
Intressant genomgång!

Kände igen mihg mot slutet, jag kör (med Photoshop) med den skäpningsmetoden, och på slutet Overlay för lite mjulkare eller Linear Light för lite skarpare intryck.