Gatufoto om brännvidd och får man beskära?
Det finns en myt om att den riktiga gatufotografi-brännvidden skulle vara 35mm (full frame). Exakt hur den har uppkommit är mig fördolt. En annan myt är den om att komponera bilden i sökaren och tänka hela negativet, kopian skulle naturligtvis ha en svart kant för att därigenom gå i bevis. Sånt där går nu att enkelt åstadkomma i datorn. ( Ja, vad kan man inte åstadkomma i datorn.) Intressant nog gick det att fejka även i det analoga mörkrummet, något som jag och andra flitigt utnyttjade en liten kort period på sjuttiotalet. Och nu till bilden som jag nog lagt upp tidigare i bloggen. Man väntar på bussen. Fotografen befinner sig på andra sidan av Fifth Avenue. Då duger inte 35 mm. Här gäller 70 mm ekvivalent på en aps-c sensor. Och lite beskärning på det så att brännvidden nog motsvarar 100 mm. 105 vill jag tro eftersom det är brännvidden på mitt favvo-objektiv från sjuttiotalet.
Idén om 35 mm är seglivad. HCB använde nog framför allt 50 mm. Allra bäst är så klart den brännvidden man själv är bekväm med. Och en zoom är aldrig fel den heller. Då kan man tänka lite flexibelt. Och så ska man inte vara rädd för att beskära. Det gjorde vi flitigt i mörkrummet, eller hur? Så, strunt i brännvidd. Låt bilden berätta i stället.
( Om 35 mm, en fråga som jag fått försöka besvara många gånger i kursen fotografisk bild A. Av de ambitiösa eleverna. Och att det skulle motsvara ögats egen brännvidd är rätt så väldigt fel. Ögats brännvidd motsvarar nog ca 85-100 mm , förutsatt att man bara tar hänsyn till vad tapparna på näthinnan registrerar. Det är liksom det man ser.)
Utan att ha gjort en omfattande studie i ämnet så är min uppfattning att de flesta framgångsrika gatufotografer i dag verkar främja 35mm med 28 mm som andrahandsfavorit tätt efter. Jag tror helt enkelt att det inte är en fråga om att vilja leva upp till nån myt utan att den brännvidden förmedlar närheten till subjekten på ett äkta sätt och att man får med lagom mycket av miljön.
Men, visst kan går det bra med andra brännvidder men det bjuder på utmaningar inom en typ av fotografi som är svår nog ändå. En del lyckas dock. Saul Leiter som jag brukar tjata om fotade ofta med 135mm har jag hört.
När det gäller ögats naturliga brännvidd så beror det väl på vad man menar med att se? Vi har ju nästan 180 graders synfält där vi med våra ögon kan uppfatta perifer rörelse. Men att räkna hur många fingrar man håller upp går väl inte förrän man når de 85-105mm kan jag tänka? Mellan detaljseende och förnimmelse så är väl gränsen lite flytande och möjligen personlig även? Smaksak helt enkelt.
Problemet med att använda zoom på gatan är att man från foto till foto kan glömma den förra brännvidden och helt enkelt missa ett foto. Händer mig när jag använder zoom. Med ett fast 35mm-objektiv så finns det ju ingen risk att det är något annat än 35mm. Man vet vad man har och att man måste zooma med fötterna.
Jag tror faktiskt att det är för nybörjare inom gatufoto behjälpligt att föreslå 35mm som en vettig brännvidd. Misstänker nämligen att den initiala rädslan som finns inom gatufoto för att fotografera andra människor gör att man skyggar från att gå nära och istället förlitar sig på sitt zoomobjektivs längsta brännvidd och då blir det svårare att fåt till nåt bra. Jag gatufotade ibland i min gatufotoungdom med en motsvarighet till 75-200mm. Det är nåt jag ångrar. Det var först när jag införskaffade ett motsvarande 31mm-objektiv som min gatufotografi lyfte nämnvärt i mina ögon. Insåg att gå nära med en lätt vidvinkel faktiskt var lättare än med ett 50mm. Med den senare så befinner man sig mer i subjektens blickfång och blir lättare upptäckt.
Mvh
Fredrik
Nuförtiden har jag en jättebra normalzoom som jag verkligen gillar men jag tycker ändå att jag missar "närhetskänslan" väl mycket från när jag bara hade min 40:a. Jag tycker egentligen att det var roligare då trots alla moderna leksaker jag har idag. Jag skulle verkligen inte vilja ha den gamla tiden tillbaka med usel ljuskänslighet (motsvarande ISO 50 eller 100) i färgdian som jag mest tog då eller stöket i mörkrummen med mina Tri-X men jag tänker ofta på den "förlorade närheten".
Man tvingades in i motivet på ett helt annat sätt då än idag. Så därför använder jag också numera en 35mm/2,8, som jag regredierar till ibland och en gammal spegellös som har verkligt rudimentär autofokus (Sony A7r) i jämförelse med de kameror som nu säljs. Det händer t.o.m. att jag skruvar på mina gamla 70-talare - bara för att jag faktiskt kan och bara för att köra helt manuellt. Men visst, även jag är ju hopplöst kluven, för jag har ju som många andra just köpt en A7 III, så jag står ju där konstant numera mellan de två hötapparna.
Foto för mig är i mycket kontemplation och det blir allt mindre över av kontemplationen med de nya kamerorna med fantastisk AF och övrig automatik. Det behövs ibland det med, för att man ska få sina bilder men ju mer finesser vi får ju mer avskalad riskerar fotografens roll att bli och det gäller nog att se upp nu så att inte fotoglädjen utarmas av all automatiken. Det är ju långtifrån alltid bildkvalitetsmässig perfektion är det allena önskvärda men väldigt mycket av dagens fotodiskussioner samt även den tekniska utvecklingen i sig handlar ju just om strävan mot det tekniskt perfekta.
Fin bild! Israel eller New York?
50 mm normal "45° motsvar väl ungefär ögats bildvinkel har jag förstått allt utanför ser vi inte tydligt utan mer deffust". Bilden på dom ortodoxa judarna är väl klassisk, gillas. Som du säger vad bilden berättar är viktigast och redskapen vägen dit sekundär.
😁
Myterna kring HCB är många och några fel. Det hindrar dock inte att han är en av de stora skildrarna av sin tid.
Den digitala kameran ger idag stor frihet att plåta i gatan på olika sätt. Personligen föredrar jag 25 mm eller 28 mm gluggar, för då missar man inte ögonblicket så ofta. För nät- och bokpublicering av bilder så kan man gladeligen beskära en bild kraftigt.
I sistone har jag intresserat mig av att gå tillbaka till film och analoga gamla kameror. Det blir begränsningar, men man kan lämna bort framkallningen med C-41 framkallning och sedan köra digital bildbehandling. Kanske bakåtsträvande men notstalgi för en gubbe.
Bra blogg.
Bob
Förr i tiden var det dock lättare att få teknisk bättre skärpa med en något längre brännvidd och så fastnade man för 50 mm som normalobjektiv. Nuförtiden klarar man dock bra skärpa på korta brännvidder med datorns hjälp.
En 35 mm-glugg på en Leica var även mindre än en på 50 mm om man inte hade en inskjutbar Elmar.
En 35 mm har också ett större skärpedjup och med hyperfokuseringen (fix focus) behövde man inte ställa in rätt avstånd vid varje tagning.
Men i slutändan så är det ju bilden som är huvudsaken och inte vilken glugg man har använt.
Och förresten Din bild är jättebra!
Själv tror jag optik för gatufoto väljs på grund av smidighet. Långa gluggar skapar för stor uppmärksamhet.
En del osäkra väljer optik som de stora ikonerna på området.
Bengt-Åke
Det är ett intressant konstaterande vi kan göra att när det börjar handla om brännvidder och andra liknande teknikaliteter, då vaknar sinnena. Och det ligger ju onekligen något i det att brännviddsvalet också ä ett val av en flera berättarkomponenter. Naturligtvis ska man välja den eller de brännvidder man känner sig mest bekväm med. Jag funderar faktiskt på att investera i en Fuji x-kompatibel zoom. Jag använder zoomobjektiv som ett kombiobjektiv. Alltså, jag väljer en brännvidd som jag tror kommer att överensstämma med miljön, rummet om man så får säga, och ungefär mitt uppsåt. Sen lindar jag tre varv mental gaffatejp runt objektivet och sätter igång. Så kan jag välja om jag av en eller annan anledning vill byta brännvidd. Jag behöver inte ha med mig en 28:a eller en 50:a eller vad det nu skulle kunna vara. Men det inbegriper onekligen ett visst mått av självdisciplin.
Zooma med fötterna är ett kul uttryck, låt vara lite felaktigt även om det är lätt att förstå vad som menas. Zooma med fötterna är att, för att använda rörligbild-språk göra en åkning, det vill säga röra sig mot eller från motivet med bibehållen brännvidd. Att zooma är som bekant att byta brännvidd och därigenom erhålla ett annorlunda bildutsnitt. Inte riktigt samma grej.
Idag var jag förövrigt ute och vädrade min Nikkor PC 105mm 2.0 tillsammans med D800:an. Det blev jättedåliga gatufotobilder. Fast det beror nog mera på att, i min stad en måndagseftermiddag, måste man vara rejält svältfödd på händelser för att hitta något att lyfta ögonbrynen inför.
Men för att återgå till brännvidder och då ögats brännvidd. Jämförelser kamera vs öga är ganska knepig. Ett enkelt ”experiment” kan göras så här. Sikta på ett fönster, en skylt eller något annat relativt långt bort. Använd ett zoomobjektiv och zooma långsamt bort mot 80-100mm. Jämför hela tiden det sökarögat ser med det som ditt andra öga ser. Förr eller senare upptäcker du att fönstret i sökarögat ser lika stort ut som det i det fria ögat. Då har du hittat ögats ”brännvidd”. Men nu är inte ögat en kamera i sig,vi har ju dessutom två, det fordras en hel del hjärna också. Ett annat litet experiment man kan göra är att gå framåt och fästa blicken på något långt fram. Försöka att undvika att låta ögonen panorera för de vill de göra hela tiden, en anledning till att vi anser att ögat har ett vidare synfält än det faktiskt har. Lägg märke till att det som ligger längst ut i synfältet, bortåt 180 grader fortfarande upplevs med färg. Detta trots att det är stavarna som registrerar och de är bara känsliga för ljus alltså ”svartvitt”. Det här beror på att hjärnan på något sätt behåller information om färg även när objekten kommer utanför tapparnas synfält. Ja, är inte naturen förunderlig så säg!
Och Sten-Åke Sändh, det är NY. Staden där utomhusfoto per automatik blir ett gatufoto ;-)