Amerikanskt foto

William Klein är en fotograf som dyker upp i bakhuvudet då och då. Ofta den här bilden. Den får mig att associera till målare som Hieronymus Bosch eller någon annan tidig renässansmålare. Genom att lyfta övre vänstra hörnet på fotopappret i förstoringsapparaten blev det här förvrängda och föga insmickrande perspektivet till. Många av Kleins bilder är också väldigt nära, präglade av hårt beskurna utsnitt. Många bilder är förvånansvärt lågmälda i sitt berättande. De propsar inte på komiska poänger men fylls däremot ofta av nån slags misantropisk ironi.
En grej som jag uppskattar i Kleins bilder är avsaknaden av tablå-tänkande som är så vanligt i modernt gatufoto. Kleins bilder har ofta mer av det här med betraktaren-fotografens närvaro inne i bilden. Närvarande i bildens händelse. Inte nödvändigtvis delaktig men ändå på plats.

En bild får i mina ögon gärna vara öppen för tolkning. Ibland räcker det med en blick som den här för att en bild ska ha en ingång. Tycker jag.

(FujiX10. Prag. Lite pyssel i Efex. Klicka på länkarna för att se Kleins bilder.)

Inlagt 2020-03-31 12:00 | Läst 2136 ggr. | Permalink
Hej Gunnar. Två saker: din länk länkar inte till nån specifik bild. Och sen undrar jag vad tablå-tänkande innebär.
Mvh
Fredrik
Hej och tack för påpekande. Nu borde länkarna peka på rätt bilder. Tablåmaneret (tablå-tänkande) är ett sätt att beskriva ett av en bilds många sätt att kommunicera. Bilden är så att säga en avgränsad händelse innanför bildens ram. Ramen är också en avgränsning av tiden. Det finns inget direkt före eller efter det som händer i bilden. Om man ska prata konsthistoria samtidigt som foto, var tablåtänkandet väldigt populärt under den sena Düsseldorfskolan i senare 1800-talet. Genrebilder som ofta avbildade den tidens allmoge och stadsbor i olika situationer. Jag tror, men är inte helt säker på, att begreppet bland annat används eller rent av myntats av den engelske konsthistorikern EH Gombrich.
Personligen gillar jag mer bilder som har ”lösare kanter” men då handlar det så klart om tycke och smak.
Ha det gott i dessa tider. Gunnar S