Gatufoto. Hur det går till?

Nu på kvällskvisten tittade jag på ett par Youtube-klipp. Om några fotografer som på ett handgripligt sökte berätta om hur legendariska fotografer som Robert Frank och Vivian Maier skapade sina bilder en gång i tiden. Och då blir man lite trött.
A. Vare sig Vivian Maier eller Robert Frank hade en filmfotograf i hasorna som dokumenterade varje steg.
B. Avsaknaden av tidsperspektivet. Man skapar bilder i den tid man är i. I Vivian-filmen staplar reportern upp en ansenlig mängd fyrpack med tri-x som nån slags illustration över hur många exponeringar Vivian gjorde. (Svartvitfundamentalister kommer säkert att protestera då dagens tri-x inte är riktigt samma sak som det material Vivian använde, om jag nu är riktigt underrättad.)  
C. Det finns ett problem i berättelsen. Jag tror att man glömt bort kopplingen med fotografens nervsystem, fotografens alldeles unika öga utifrån alldeles egna referenser. Fotografens egen botten av erfarenheter. Jag kan ha missat något där i klippet. Vem vet. Men jag har svårt att tänka mig att någon lägger ut ett klipp med till synes handfasta råd, samtidigt som denne någon säger att räkna inte med att ta liknande bilder eftersom du saknar det allt väsentligaste, en livserfarenhet och en alldeles egen bildsyn. 

Men nu får det bli en färgbild och vem kan man då osökt tänka på. Ja varför inte Bruno Barbey Magnumfotograf. Och även om han är färgfotograf av rang så är det egentligen den här svartvita bilden jag fastnat för nån gång i tiden. Och så hänger den med i bildminnet. En sextiotalsbild från Neapel. Orsaken till att jag fastnar för den är att den är ganska lätt att läsa samtidigt som de är rätt komplext uppbyggd. Många bildelement. Komposition? Ja, men sannolikt en komposition som Bruno hittade i negativet. Utsnitt? Ja, det är tight som det ska vara när alla gatufotots parametrar stämmer. Fast det är ju det där med gatufoto, som inte riktigt fanns på den tiden.

(Indisk marknad. Väldigt mycket plast. Man värjer sig. D300 24-70 2.8)

Inlagt 2020-11-05 18:10 | Läst 1681 ggr. | Permalink
Hej Gunnar. Tycker att du förväntar dig lite för mycket från en YouTuber som är piskad att skapa videor som skall konsumeras tillräckligt många gånger för att generera en inkomst. Jag är inget större fan av Frederik Trovatten, som fotografen heter – han är alldeles för överentusiastisk och speedad för min smak. Och sen tycker jag inte att han är nån speciellt bra gatufotograf.

Men, det är väl bra att han uppmärksammar fotografer som Vivian Maier och Robert Frank. Det leder väl förhoppningsvis till att hans tittare också upptäcker. Precis som du så tror jag inte att man lär sig att ta bilder som Maier och Frank i dessa videor men en och en annan sak som sägs kan man kanske ta till sig? Jag visst exempelvis inte vilken filmstock Maier använde sig av och i det sammanhanget så kan jag inte finna att snutten med filmstaplandet refererade till hur mycket Maier fotade? Jag gick tillbaka för att kolla efter jag läst det du skrev.

Apropå Barbeys klassiska bild så, om jag förstår dig rätt, menar du att han först när han tittade på negativen fann att den var bra komponerad, som om han inte skapade kompen i ögonblicket han tog den. Varför skulle man inte tro att han lyckats kompa så fint genom att vara skicklig? Det är klart att man skall ha lite flyt, speciellt när man fotar så nära och med en kort brännvidd (jag gissar på 28mm) men det är fullt möjligt om man vet vad man gör.

Mvh
Fredrik
Hej Fredrik. Att vara YouTuber måste väl ändå vara självvalt, med allt vad det innebär. Det finns något i själva formatet, att producera nåt som ger omedelbar behovstillfredsställelse åt tittaren. Jag har personligen svårt för den pedagogiken, eller det sättet att föra ut kunskap. Många är förtjusta i YouTube tutorials och liknande. Jag upplever dem ofta som nånslags försök till genvägar. Men det är min högst personliga åsikt.
Jag håller med om att det är bra att föra fram fotografer som Vivian och Robert. Det finns mycket att inspireras av. Det är inte konstigare än att akvarellkursdeltagare låter sig inspireras av Zorns sätt att gestalta vatten och olika stoffer. Men vad Trovatten och andra tycks missa är just det här att bakom kameran finns ett temperament, ett sinne, en röst, en vilja att berätta något. Det här är onekligen ett större problem än vad man kan tro och det berör inte bara fotografi utan alla former av skapande verksamhet. En problematik som ofta diskuteras bland många som undervisar i såna här ämnen.
Vad gäller Barbeys klassiker så är jag fullständigt övertygad om att han har tagit flera exponeringar vid tillfället och sen hittat den optimala i negativen. Det är för många enskilda bildelement som stämmer med varandra för att det ska kunna tillskrivas enbart skicklighet. Och visst behöver man lite flyt också. Men Barbeys skicklighet ligger kanske mer i det att han ser situationen, och att han har snabbheten att komma såpass långt in i händelsen, 28mm kräver ju som vi vet en bokstavlig närhet till motivet, händelsen. Och visst är det en häftig bild som tål att tittas på.
Ha det gott. Det kommer väl en tid när man kan skruva på en 24mm och ge sig ut i folkvimlet igen får vi hoppas.
/Gunnar S
Frekeman 2020-11-06 20:59
Hej Gunnar. Apropå YouTube som källa till lärande så anser jag att det har mycket att ge men det lär som format inte fungera för alla typer av ämnen. När det gäller fotografi, och speciellt gatufotografi, så finns det en mängd olika YouTubers som vill lära ut gatufoto men alltsom oftast är kunskapen om ämnet skral och så blir det därefter. Det demokratiska YouTube låter envar som känner sig manad att lägga ut sina videor, på gott och ont. Det får man ha i åtanke när man konsumerar kunskap på YouTube.

På ett sätt så skulle jag kanske ha gissat att du skulle gilla det som läggs ut om gatufoto på YouTube med tanke på att det slarvas med efterlevnaden av regler? :-) Du vill väl ha färre av dem? Jag, däremot, menar att ha vissa grundläggande "regler" eller förhållningssätt inom gatufoto bidrar till bättre gatufoton och framförallt en användbar betydelse av ordet gatufoto som begrepp.

All typ av utbildning kan väl kallas för genvägar om alternativet vore att lära sig allt på egen hand? Som sagt, jag är inget fan av Trovatten och inte heller de två videorna om Frank och Maier, men nog nämnde han väl i alla fall något om vilka de var, hur de eventuellt kände och vad de ville berätta? Det där med berättelse i gatufoto: helt ärligt skulle jag vilja veta hur du ser på mitt gatufotande om jag säger att jag knappast vill säga nåt speciellt med mitt fotograferande? När jag är ute och gatufotar så ger jag mig ut på jakt efter scener som intresserar och tilltalar mig. Som triggar mitt avtryckarfinger. Processen är central, då man aktivt betraktar sin omgivning, förutspå vad som skall hända och helt enkelt njuta av att befinna sig i det allmänna och avbilda det utifrån mig själv. Men, att berätta nåt? Nä, vill jag ha nåt sagt så skriver jag hellre nåt. I alla fall när det gäller gatufoto. Om jag vore en dokumentärfotograf så vore det naturligtvis annorlunda. Jag ser nog gatufoto som visuell poesi. Måste poesi berätta något? Ha ett mål och kunna visa resultat? Tror inte det.

Vad gäller så Barbey så håller jag med dig om att han säkert tog ett flertal bilder av scenen och valde du den bästa. Jag missförstod nog lite vad du menade.

Tillsvidare så får vi väl köra med motsvarande 50 mm för att komma lite närmre på ett Covid-säkrat sätt? Mina favoritbrännvidder är 28 och 35 mm men lokalt här på lilla orten jag bor i (inte London!) så finner jag 40-50mm mer användbart än normalt för gatufoto.

Mvh
Fredrik
Svar från mombasa 2020-11-07 17:42
Hej. Ja, många äro kallade, få äro utvalda, på YouTube. Och andra ställen också. Sållningen och valen överlåts till den som är inne på Tuben, oavsett förkunskaper.
Nja, jag är nog inte motståndare till ett regelverk för en genre. Problemet är kanske mer hur uttolkarna hanterar ”regelverket”. För en erfaren fotograf är det nog inget problem. För en fotograf med kunskaper i ”gatufotografiets” historia är det heller inget problem med att hantera genrens regler. Problemet, som jag ser det är när ”nybörjare” ger sig in i genren, och som flugan till en sockerbit hittar de enklaste knepen på YouTube och liknande. Det kan låta förmätet, men med rätt många års erfarenhet av undervisning i fotografi känner jag mig ibland lite luttrad.
Själv är jag ingen framstående gatufotograf och sysslar numera väldigt lite med genren. Men jag är mycket intresserad av genrens utveckling, lite fotohistoriskt intresse med andra ord.
Du skriver ”måste poesi berätta något?” Nej, det måste det inte, men likt förty berättar poesin något. Och bild är ett språk. Oavsett vad sändaren kan ha för avsikt.
Så, visst, jag köper din definition om gatufoto som visuell poesi, det är en elegant övergripande definition. Om bilderna dessutom har ett dokumentärt anslag är det inte helt fel, tycker jag.
Jag tycker nog ändå i diskussionen om brännvidder, att det fungerar bra att exempelvis använda en 35:a och sedan beskära bilden till motsvarande 50mm. Men. Det förutsätter att fotografen förstår vad brännvidd och utsnitt betyder. Har du sett något bra klipp på YouTube som förklarar det på ett tydligt och pedagogiskt sätt?
Ha det gott och allt väl
/Gunnar S