Men alltså, hur oskarpt får det va?
är en replik jag överhörde på Fotografiska för nåt år sedan eller så. Jag ska inte avslöja vilken fotograf det rörde sig om men jag kan gå i god för att vederbörande kan prestera knasterskärpa om så önskas.
Men nu gick mina tankar till Martin Bogren och ”August Songs”. För om vi bortser ifrån att det här är ett poetiskt, sammansatt och mycket skickligt genomfört projekt så dyker naturligtvis frågan upp. Hur oskarpt får det va egentligen? Signaturen vän av ordning.
Ja, det får väl vara hur oskarpt som helst. Men frågan är, den fråga som kan tänkas engagera en kader av fritidsfotografer, hur oskarpt får det vara med en fotografisk heder i behåll. Ja, om man betänker att det är lika svårt att åstadkomma bra oskärpa som bra skärpa finns det i varje fall inget som kan ifrågasätta handaskickligheten i oskärpa. Och i en digital värld, hur gör man då? Att skapa bra oskärpa är nämligen inget man snyter ut i brådrasket. Om man inte har ett riktigt risigt objektiv tillhands vill säga. Eller en leksakskamera. Men att skapa oskärpa så att säga i efterhand är en grannlaga uppgift.
Jag fick anledning att plocka ut Martin Bogrens Lowlands ur bokhyllan. En liten fin volym med mycket poetisk känsla, tycker jag. Och läste i samma veva ett reportage i den norska fototidskriften Fotografi om just Bogren och hans projekt ”August Songs”. Där oskärpan är en viktig och nästan nödvändig berättarkomponent. En intressant aspekt på det hela är att i Bogrens bilder får oskärpa ett absolut egenvärde, den kan läsas som inte bara ett tonfall utan till och med som ett eget språk. Titta gärna på länken här nedan.
(En kuling från NNV härjade på morgonen. Vi ligger i lä. En bild från morgonturen och sen hem i värmen och mixtra i datorn. Det gick åt tre oskärpemetoder och en plug-in för att åstadkomma bilden. Det hade förmodligen varit mer rätt och riktigt att göra bilden analogt. En tanke väcks att mycket oskärpa inte är helt överens med Sölvesborgsdoktrinen den heller.)
gärna oskärpa bara det finns kornskärpa! :)
/B
/Gunnar S
/Gunnar S
- hawk
/Gunnar S
Skämt åsido, Håkan har svaret tycker jag. För vissa ändamål kan det aldrig bli för skarpt medan andra kräver oskärpa.
Ha det gott! /Thomas
Ha det gott
/Gunnar S
Ibland överskärper jag som tusan, sådär att det blir ljusgårdar. Jag tror kanske att någon ska reagera. Men ingen gör det. Att folk reagerar på oskärpa är sant. Men ögat kan skapa skärpa och oskärpa. Jag, t ex ser oskarpt utan glasögon. Eller när jag fokuserar på något nära, då blir bakgrunden oskarp och vice versa. Ska man göra bilder på samma sätt???
Mina digitala objektiv ger bra bilder. Därför tycker jag att ett gammalt analogt "skitobjektiv" ger mer spännande och annorlunda bilder. Inte som alla andra. Jag kanske ska försöka hitta ett oskarpt digitalobjektiv??? Då slipper en adaptern.
Sen är det kul när det inte går att fixa bilden efteråt pga oskärpa..... Eller? :)
Sen är det lite knepigt det här med vad ögat egentligen ser, och hur vi översätter det till bild. Bilden är ju alltid en förenkling. Bilden kan aldrig vara lika med verklighet. Då upphör den att vara bild.
Att plåta med gamla ”analoga” objektiv är intressant, just därför att såna objektiv är som penslar. En mårdhårspensel ger ett visst uttryck och ekorre eller ponny ger ett annat. Så låt oss fortsätta undersöka de olika verktygen.
Ha det gott!
Gunnar S