Hörn och stängda dörrar

De här bilderna skulle beroende på sitt kontext vara faktabilder, dokumentära, eller rent av poesibilder. Jag skulle kunna tänka mig att de illustrerar ett avsnitt i en lärobok om måleriteknik. Eller något dokumentärt om gamla hus. Ingången i det, alltså ett tänkt reportages ingång-inte dörren, kan dessutom vara rätt olika. Och visst skulle bilderna fungera som poesi eller prosabilder i samband med en text eller ingång där bilderna får vara metaforiska.

En bild säger mer än tusen ord är ett påstående som vi tog död på för rätt länge sedan. En bild ska inte jämföras med skriftspråk. Ett gammalt beprövat sätt att undersöka det ( jag har själv använt det i flera kurser i kommunikativa ämnen). Beskriv begreppet ”vår herre” med bild eller text. Beskriv ”giraff” med bild eller text. Och frågan är, vilket begrepp beskrivs bäst med bild? Vår herre eller giraff? 

Vår herre låter sig relativt lätt beskrivas med ord, men det är betydligt knepigare att förklara giraff med ord. Så brukar de flesta tycka.

Fast nu skulle det handla om dörrar och hörn. Jag hade tillfället att leda ett seminarium om bildkommunikation för några år sedan. Det handlade om färgbilden kontra den svartvita och bildernas autenticitet. Och en diskussion som också ledde in på resonemang och frågor om hur bildens efterbehandling påverkade läsningen. Alltså det om hård kontrast visavi mjuk. Om färgtemperatur och dynamiskt omfång med mera. Fast inte utifrån en fotografs syn på det hela utan mera av hur mottagaren, bildläsaren tolkade eller snarare lät sig påverkas av hur bilden efterbehandlats innan den lämnade fotografen för publicering. 
Och hur tyckte man då? Inte helt oväntat uppfattades svartvita bilder som mer historiskt autentiska. Oavsett innehåll. Hård kontrast associerade till gamla tidningsbilder. Inte heller det särskilt oväntat. Betydligt mer åsikter vädrades när det handlade om färgbilder. Där uppfattades inte färgen som någon direkt tidsmarkör, men däremot hur sanna färgerna tycktes vara. Och, lite oväntat var att förvånansvärt många deltagare tyckte att bilder med stort tonomfång, mycket färg, mycket av det goda var de som de uppfattade som bäst. Även om flera motvilligt medgav att det kanske var för mycket färg. Lite för mycket av det goda.

Men hörn? Dörrar? Vilka metaforer finns där?
Återkommer sannolikt i detta.
(Fuji Xpro2 och en 23/1.4 . Ytterst lite handpåläggning i Camera raw.)

Inlagt 2020-03-11 21:35 | Läst 1466 ggr. | Permalink
Hej Gunnar
Det var spännande läsning för mig.
Den stängda dörren är fin. Den saknar handtag, gångjärnen sitter på denna sida och den verkar gammal. Det första jag tänker är här vill ingen att jag kommer in. Det utanpåliggande uttaget till höger om dörren får mig att tro att huset som dörren sitter i inte hade så mycket ström från början, det är troligen gammalt men renoverat någon gång. Listning och färgen på vägg och dörr får mig att tro det är någon institution... men, det vet jag inte. Kanske någon är inlåst och handtaget bortplockat för att denne inte ska komma ut! Det kan vara fel men en vild tolkning iaf. Tolkningen säger nog mer om mig än bilden..... Bilden är ju bara... en avbild.
Jag hinner inte mer funderingar så här på morron. Det var ett intressant inlägg.
Ha de så gott idag.
Jerry
Svar från mombasa 2020-03-12 18:11
Intressant att du läste in så pass mycket i denna ganska enkla bild. Imponerad av dina slutsatser. Och vad som egentligen döljer sig i bilden kanske inte spelar så stor roll. Bilder kan kanske ses som skådespelare. Det är rollen som är det viktiga, inte vad som spelar rollen.
Ha det gott