Bra bilder. Med mobilkamera?
Det finns många parametrar för att en bild ska bli bra. Eller räknas in i de bra bildernas skara. Skärpa, komposition, färg. Och dynamiskt omfång, kontrast. Ibland räknas också bildens berättande dimension in. Men mer sällan fotografens uppsåt. Alltså, vad ville fotografen berätta, och varför är då exempelvis bildens dynamiska omfång viktigt för berättelsen?
Ja, eftersom en bilds dynamiska omfång kan ses så är det rimligen en berättarkomponent. (Allt som syns i en bild tillför bildens berättelse något. Eller i vissa fall, drar i från.) Och om fotografen nu har ett uppsåt får man förutsätta att allt som berättas är viktigt. Och allt som syns i bilden är viktigt. Mer eller mindre.
Nu är kanske dynamiskt omfång inte det första normalbetraktaren ser. Eller för den delen andra berättarkomponenter av den digniteten heller. Och det borde sagts tidigare att just det här bildexemplet är inte ett exempel på överdrivet dynamiskt omfång, om man får uttrycka det så...
Men återvänder nu till fotografens uppsåt. Och fotografens förmåga. För nu är det ju så, alla verkar vara överens om det, att det är inte kameran som avgör om det blir en bra bild. Det är fotografen bakom kameran. Så, en hyfsad fotograf tar hyfsade bilder med mobilkamera eller en ESR. En begåvad och mästerlig fotograf tar begåvade och mästerliga bilder med en mobiltelefon eller ESR. En halvdan fotograf tar halvdana bilder...och så vidare. Och nu pratar vi inte om dagsform eller inspiration.
Så det här med bra bilder från mobiltelefoner. Ja, jo. Men håll med om att ergonomin är inte på topp. Och besväras de inte ofta av abberation och klent dynamiskt omfång. Inget att bry sig om kanske. För det verkar som om bara det att det är en telefon som kan ta bilder tycks uppväga alla brister.
(Väldigt lite fotolust. Trots nytt kamerahus. Men med en förkylning i kroppen. Snor och snörvel, nä, bida sin tid istället.)
Ha det gott
/B
/ Gunnar S
Undrar om någon annan kamera eller fotografisk apparat som presenterats på marknaden har varit föremål för sådana diskussioner, analyser och värderingar som just kameran i mobiltelefonerna. Undrar varför det är så? Och DET är intressant.
Kan det vara så att tillgängligheten trivialiserar fotograferandet? Auran av exklusivitet solkas? Kanske det inte är så märkvärdigt att fotografera då som alla elitistiska fotografer med stora, dyra och märkvärdiga kameror säger?
För i sista änden gäller ju det du skriver om fotografens uppsåt och förmåga - valet av fotografisk apparat är ju egentligen underordnat.
//GöranR
PS Och var det inte Mark Twain som sa: -Om jag drabbas av arbetslust sätter jag mig ner och väntar tills det går över... Man kan kanske kan kan göra så med brist på lust också? Avvaktan, eller aktiv exspektans är ibland underskattat.😎
Lite aktiv exspektans låter som något jag borde ägna mig åt.
Ha det gott