Om varför svensk press inte publicerar så mycket svartvitt kan man grunna över.
Varför publiceras så lite svartvitt fotografi i magasin och tidningar i Sverige? Finns det något särskiljande i svensk bildjournalistik som skiljer sig från övriga världen? Och det här är en lite senkommen reflektion på en blogg av Mikael Good här på FS bloggar. När det gäller dagspress kan det möjligen vara så att rätt många tidningar i andra länder fortfarande trycker i svartvitt. Full fyrfärg i alla sidor är i många länder fortfarande en ouppnåelig lyx. Det gäller inte bara Indien och många länder i Asien, Afrika och Latinamerika, även en del US- amerikansk dagspress kör fortfarande svartvitt (möjligen en extra färgplåt för tidningshuvudet). Gäller det magasin så har väl färgbilden däremot varit med rätt många år. Vi som minns Life i tidigt sextiotal. Problemet med färg var väl på den tiden reproduktionstekniken. Att åstadkomma det som görs nu idag var helt enkelt inte görligt. Det har hänt så otroligt mycket i den grafiska branschen med digitala flöden, effektivare pressar, finare raster, bättre papper och bättre tryckfärger. Och kanske det att tryckmedia paradoxalt åker lite snålskjuts på etermedia, televisionen skapade ett naturligt och nödvändigt förhållningssätt till bilden som del av berättelsen. Från diskret illustration till påtaglig nödvändighet.
Men tillbaks till den ursprungliga frågan.
Idag är det alltså inget tekniskt problem med vare sig svartvitt eller färg. Skillnaden har alltså i stället för att vara en teknikalitet blivit en fråga om uttryck, gestaltning och tilltal. Där tilltalets utformning styrs av läsarens preferenser. Vad läser mottagaren in i en svartvit bild?
I en tid när färgbilden är vardag blir det svartvita helgdag. Något därutöver, och är färgen dokumenterande blir svartvit gestaltandet. Det banala bildseendet är färg, just för att verkligheten är i färg och det banala bildseendet vill inte se annat än det som redan är sett. Där varje bild, varje synintryck är bekräftelsen på att allt är rätt och riktigt. Världen gungar inte, allt är lugnt och tryggt.
Och svartvitt som alltså var den förhärskande bildtekniken för väldigt länge sedan, ja färgen kom in i kameran för rätt länge sedan den också. Nån som funderat på när färgbilden blev lika med den banala bilden? ( tips. Kodak Instamatic introducerades för så där en sjuttio år sedan.)
Att svartvitt har blivit ett uttrycksmedel mer än en möjlig teknisk begränsning torde vara oomkullrunkeligt. En dialekt, kanske ett helt eget språk. Ett språk som närmar sig poesin, lyriken. Att svartvitt har blivit det som skaver.
(To be continued.)
Inte svartvit bild som inte har så mycket med texten att göra. Men när får man tillfälle att utnyttja en hårt skruvad bild?)
/B
ha det gott
/Gunnar S
Varför bara färg? Troligen för att det är enklast. Bilderna tas i färg, tidningarna lägger ut dem i färg på sin nätupplaga och då blir det ju konstigt att trycka i svartvitt. Svartvitt kräver också ett annat tänk hela vägen. Det tänket är f n inte vad svensk dagspress har. I månadsmagasinen finns det kvar på ett annat sätt, redaktörerna kan spela med både svartvitt och färg. Jag tror att även dagspressen kommer tillbaka till det, bara den överlever dagens kaotiska mediesamhälle.
Ha det gott
/Gunnar S
Mycket att fundera över//GöranR
Men att det är möjligt att göra de bilderna i porträttbilderna handlar om att trycktekniken klarar av det.
Sen kan man också fundera över varför den här stilen har blivit så populär som just ett uttrycksmedel i den typen av bilder. Det kommer säkerligen kännas rätt daterat om ett antal år.
Ha det gott
/Gunnar S
Tack för en text som fick mig att fundera. En fin bild som gav mig tanken på "Det våras för stumfilmen". Där en av skådespelarna inte ville vara med i en stumfilm, han får den stumma frågan om han vill vara med och svarar filmens enda replik -no. Stolen ville inte vara med i en svartvit bild, därför är den i färg. Sedan ger bilden ett intryck av fängelsegaller, fast det säkert är vanliga spröjs...
Idag när färgkompositionen ofta tar ut svängarna (tycker jag) med HDR-liknande kontraster och mättade färger känns nog svartvitt spännande. Tittar man på äldre svartvit bild, som ofta hade dramatik i ljus-skuggspel så öppnas en ny värld. Jämfört med färgbilderna. Svärta, motljus, siluetter och korn ger kanske nya ideer till bildskapande.
Kunde man sedan publicera det som i en fototidning med matt papper så blev nog upplevelsen att se bilderna spännande.
Ha de gott.
Jerry
Det har nog varit lite väl mycket HDR i bildvärlden men kanske inte så mycket i dagspress ändå. Desto mer i magasin och på blankt bestruket papper. Dagens offsettryck klarar av bilder med stort dynamiskt omfång. Men frågan är kanske lite som hönan eller ägget, vad kom först? Fototekniken eller trycktekniken.
Jag brukar läsa den norska tidningen Fotografi. Den trycks på matt papper med mycket fint raster och bra svärta. Riktigt djupsvart blir det aldrig eftersom matt papper får en slags hinna över sig. Den matta pappersytan funkar som en diffusion. Men snyggt är det.
Ha det gott
/Gunnar S
Ha det gott
/Gunnar S
Och det här om banala bilder, ett begrepp som jag inte har hittat på själv, utan ett vedertaget begrepp inom bild och fotoanalys. Det är dock viktigt att komma ihåg att det egentligen inte finns en värdering i begreppet. Det är bättre att se banal bild som en beskrivning av en bildform än en betygssättning. Svartvit bild tycks däremot ha blivit en slags markör för konstnärlighet eller ett större värde i bilden. Vilket är ett ganska billigt sätt att köpa ett större värde till bilden. Gör den svartvit så blir den konstnärlig (och inte banal eller trivial). Och här har vi ett bildkommunikativt problem vill jag säga. Men det får vi ta tag i längre fram.
Allt gott!
Gunnar S
Såvitt jag förstår betyder banala bilder just det. Har googlat på begreppet och hittar inget annat än just värderingen, gissar dock att tanken är att det står i motsats till konstnärliga bilder, åtminstone bilder med konstnärliga ambitioner. Någon sådan uppdelning har jag aldrig hört talas om när det gäller konst. Personligen skulle jag säga att svartvita bilder nästan alltid innebär en viss grad av abstraktion. Färgbilder kan såklart också ha inslag av abstraktion men det följer ingen abstraktion av formatet färg i sig. Det gör det däremot med formatet svartvitt.
Tack för ordet, nu hoppar jag i säng, många hälsningar/ Björn.