Lite mer om konst och politik.

Politiker på en armlängds avstånd från konst och kultur. Ja. Besluten i Nacka och Sölvesborg är illavarslande. Det må vara att de är fattade i enlighet med demokratiska spelregler men det ändrar inte att det är beslut vilka man kan ha många invändningar emot. Jag tänker inte så mycket på prideflaggsförbudet i Sölvesborg, eftersom det innebär att man gjort politik av hbtq, något jag personligen tycker är rätt korkat i sig. Men jag ska uppehålla mig vid bildkonst, där fotografi ingår, och här finns det verkliga skäl för oro, även bland fritidsfotografer.

Men först, hur hanteras konst och konstfrågor i kommuner och regioner rent generellt? Stora kommuner har i de flesta fall någon form av sakkunnighet  som är till hjälp för nämnder och beslutsfattare.  Det samma gäller också regionerna. Generellt är kommunernas inköp av offentlig konst oftast genomtänkt, i bland kanske lite ”feg”. Ofta dekorativ, ofta med en viss lokal anknytning. Ofta med ett drag av oförarglighet kan man kanske tycka. Men det är ytterligt sällsynt att en kommun eller region köper in något riktigt upprörande. Så kommuner och regioner, med hjälp av sakkunskap sköter sig ändå bra. Konstmuseer däremot ligger ofta i framkant i den konstnärliga diskussionen. Här kan man visa konst som upprör. Och det ska man , det ligger i konstmuseers uppdrag.

Så ett visst mått av sakkunskap behövs även när det gäller konst. Små kommuner har sällan den sakkunskapen. De har sällan museer eller ens kommunalt drivna konsthallar. I den mån det fattas beslut om inköp sker det ofta informellt på tjänstemannanivå, kanske i dialog med någon lokal politiker, det är inte så stora avstånd i små kommuners korridorer. Det blir inte så mycket  kvalitetssäkring i såna processer.
I Nackafallet där man upprördes av att en avbildning av Marx Kapitalet finns med som ett bildelement i Lenny Clarhälls relief ” I Amelins anda” är ett litet exempel på hur det kan gå när man glömmer bort att bilder kan agera i olika sorters kontext. Och att konstbilder inte sällan är inbegripna i en ”dialog” med andra konstverk. Dessutom har man missat att bilder kan vara skapade i andra tider när andra tankar gällde. Och hur viktigt är det inte då att man försöker förklara och sätta in konstverket i den tid det skapades. (Här vill jag ge en eloge till Sveriges Lantbruksuniversitet, SLU, som i sina samlingar har en keramisk relief som i ett nutida kontext nog kan uppfattas som lite stötande, men där man tog hänsyn till tidens gång och vår historia och behåller den på en framträdande plats men om jag inte är felunderrättad nu är  försedd med en liten förklarande text.) 

Om man nu upprättar ett beslutsinstrument som hanteras av enbart icke sakkunniga, i dagsform. Vad kan då till exempel hända om det lokala biblioteket vill upplåta sina väggar till en fotograf som skildrar något kontroversiellt eller besvärande? Indragna eller minskade anslag till biblioteket i fortsättningen? Fundera på den saken en stund.

(Bilden ovan har väldigt lite med texten att göra, Man skulle nog kunna säga att den är väldigt öppen och på gränsen till entropisk. Men så kändes det i morse. Lite som stängda fönster, rullgardiner och sånt.)

Inlagt 2019-09-21 17:46 | Läst 1076 ggr. | Permalink
Intressanta och viktiga funderingar! /B
Fast Lenny Clarhälls relief ” I Amelins anda” hängde i Jakobsberg inte i Nacka. I Nacka rörde det sig om väggmålningar som inte fick likna graffiti.
Svar från mombasa 2019-09-22 08:54
Hej
Tack för rättelsen. Det blandade ihop sig i orterna. Och i huvudet :-)