Omvänt perspektiv
Om utsnitt och brännvidd
Idag blev det en sväng för att testa det nybegagnade objektivet 18-55mm zoom. Fungerar det som det ska, som förväntat? Hur går det med handskar? Är motstånd i bländarring som sig bör? Levereras tillräcklig skärpa? Och så vidare. Så passar jag också på att göra testet som visar att brännvidd är lika med utsnitt och konstaterar att det fungerar utmärkt. Och att sensorn räcker till. Men det visste jag föralldel redan innan.
Brännvidd 18mm bl 4.0(APS-C)
Brännvidd 55mm bl.4.0
Första bilden beskuren till motsvarande 55mm.
Ovanligt slabbigt idag. Och halt. Då ska man gå som en pingvin har jag hört. Fötterna lite granna utåt, korta en aning rullande steg, som en pingvin, typ. Man kan skramla fram med broddar under sulorna också. Undrar hur skridskoisarna mår? Vi har tre och en halv grad plus. Det hade varit roligt att ta några skär på isen. Men det kommer nog nog kyla igen. Det gäller bara att passa på i variationerna.
Om begagnat, slaskigt och snälljazz
Amanda Ginsburg och Andy Fite gitarr, ett scatsjungande snälljazzpar fick förgylla torsdagskvällen. Kompetent, chosefritt, improviserat. Lyssningsvärt!
Jag testar ett nytt begagnat objektiv och mja, det funkar nog. Men det blir nog bäst med en annan "preset" än den som gällt hitills. Jag skaffade mig ett Fujinon 18-55mm.Begagnat. Lite spontant så där, "because you´re worth it". Jag var ute efter möjligheten att ha flera utsnitt i samma objektiv. Visserligen till priset av inte absolut knasterskärpa och lövtunnt skärpedjup. Men hur ofta använder man det? Om man har en faiblesse för skorrigt svartvitt? Inte ofta. Och kniper det så finns det gluggar i arsenalen som kan lösa såna uppgifter. Om man förstår att tänka bildutsnitt versus stor sensor. ( Då blir en femtia snabbt minst en 85 ff.)
Men jag får återkomma till det här nån gång.
Så blev det som det blev med den där svinkylan, den försvann lika snabbt som den kom. Och förra veckans uppbragta debatt om skenande elpriser kommer snart av sig när man ser att priset redan har sjunkit tillbaka igen. Och bensinpriset sjönk av sig själv innan frågan ens kom in i riksdagen. Det ska f-n vara populist i dessa dagar.
(Men det kommer bli svinkallt igen. Och väldigt varmt, det är ett som är säkert.) Tack Klaus Hasselmann och Syukuro Manabe, årets nobelpristagare i fysik.
Ingen strömstare men en fin utställning i stället.
Strömstaren i Kvarnfallet har inte dykt upp ännu. Men en intressant utställning på Upplandsmuseet kan man se. Mycket fina porträtt med hundra år på nacken. Och hade inte den där Alinder nånslags stillsam humor också. Klart sevärd. Finns som bok också. Eller titta på en del bilder här.
Om objektiv och bildutsnitt, plånböcker...och lite Indien.
När jag mer och mer började fotografera med Fuji X kom det också att bli mer och mer med fasta objektiv, eller fast bestämda utsnitt kan man också säga. Även om jag använt mycket zoomobjektiv, och gör det i min Nikonvärld har jag alltid föreställt mig att mina zoomobjektiv haft liksom fasta klickstopp på de brännvidder som är mest förekommande. En mental rulle eltejp för att vid behov låsa objektiven så att säga.
De flesta systemkameror säljs med ett så kallat kit-objektiv. Smaka på ordet, kit, låter inte det som lite billigt, lite sekunda, lite plast så där. Men vad som oftast gäller brännviddsomfånget är att det följer det den gängse brännviddsnomenklaturen. Mitt Nikkor 24-70mm 2.8G ED befinner sig inom normalzoomens, och följaktligen kit-objektivens värld. Eller? ( Nja, jag vill väl inte påstå att 24-70:an är något billigt eller plastigt, snarare gediget som en pansarvagn.) Och vad behöver en fritidsfotograf som i huvudsak publicerar sig på webben och dessutom i de flesta fall hänger sig åt lite skorrigt svartvitt fotografi? Här nånstans dyker samtalet mellan "vill ha" och plånboken återigen upp som så ofta när det gäller penningen och verklighetens trivialiteter. Eller för att precisera det inre samtalet. Stor bländaröppning och ett bildutsnitt som beskrivs i termen kort porträtttele. Hur ofta har jag ett behov av dessa, föralldel delikata parametrarna? Ganska sällan är nog närmast sanningen. Jag är mer ute efter möjligheten ett kort tele för dokumentärt foto, ungefär så som man ofta fotograferade för fyrtio femtio år sedan, innan det här vidvinkelkorta påträngande utsnittet blev allenarådande, och nu pratar jag Full Frame. 28-35mm som ofta framhålls av gatufotografer.
Men då tänker jag så här. 70mm, som ett exempel, är betraktarens bildutsnitt, 35mm är utsnittet som är nära men ändå inte inne, på gränsen till armlängds avstånd. Den där oönskade tittaren. Men det finns också bildutsnitt ännu närmare, 21-24mm då gränssnittet börjar prata om att bilden-ögat är inne i händelsen, är en del av händelsen. En deltagare. Här blir också skillnaden mellan fönsterbild och spegelbild tydlig
Så hur ska man tänka. Om jag vill fotografera knasterskärpa i genren hemma i trädgården och spenaten i största allmänhet då har jag min Nikon-utrustning som även om den har ett antal år på nacken fortfarande levererar som man säger. Och skulle något inte vara tillfyllest vad gäller skärpa och kontrast finns ju alltid Topaz och annan AI att tillgå.
Men om jag vill fotografera i nuet, människor, händelser, porträtt, reportage och sånt. I de situationerna är kanske en normal så kallad kitzoom, och en rulle eltejp modellen?
Vägtransporter.
Från Sirsi i Karnataka till Agonda i Goa, en minnesvärd färd, alldenstund som den skedde i nån slags taxiliknande fordon till stor del i indisk natt. Indisk natt är väldigt mörk. Alltså svartare än svart. En färd i lite granna onödigt hög fart på väg mot gryning och morgon.Vårt syfte är nu att få en veckas avkoppling på en strandort. Ligga i en solstol under palmerna och läsa romaner, äta och dricka Kingfisher. Bada i Indiska oceanen. Vegetera.
Gästarbetare från Nepal. Säsongsarbetar i turistbranschen. Vi fick lite kontakt ch en del svar på frågor om arbetsförhållandena.
Södra Goa är lugnare, mer avspänt och med en genuin landsbygd ett par hundra meter bort från stranden än vad den gängse bilden av Goa säger. Goa som ett slags Indien-light. Ja, det kanske gäller Goastränderna norr om Pajani, regionshuvudstaden i Goa. Turistboenden i södra Goa eller vad man nu ska kalla dem är enkla hyddor som dessutom måste plockas ner inför monsunsäsongen, dels för att inga turister, vare sig indier själva eller utrikes komna besöker stränderna i monsunregn. Men också för att det inte är tillåtet att bygga permanenta byggnader. Ja, det finns ett miljötänk även i Indien, trot eller ej. Vad gäller Goas indiska genuinitet kan sägas att det går alldeles utmärkt att dra på sig en typisk indisk artontimmars magrevolution även där. Kan intygas(!).
Lite julstämning i "taxin".
Såna här resor görs inte längre. Jag bojkottar flyg, det är slutfluget. Och tåg till Indien, ja varför inte, kanske nån gång i framtiden om man får vara med.
Städning i diskarna
Det har inte blivit så mycket fotograferande den senaste tiden av olika skäl och anledningar. Men mycket annat bildarbete i stället. En liten städning i något hörn av diskarna hanns dock med i dag. Gick igenom lite bilder från en vandring i Frankrike för tio elva år sedan. Från Moissac till Nogaro utmed Chemin de St Jaques, vägen till Compostela. Mycket minnen med den färden.
Centrale nucléaire EDF de Golfech sett från staden Auvillars högt belägna torg. En sån där medeltida stad som det är strösslat med i Sydfrankrike.
Centrale Nucléaire de Golfech var på något sätt närvarande under flera dagar på den här vandringen. Ångan från kyltornen syns vida omkring. Och eftersom terrängen är ganska kuperad med höjder både här och var hjälper jordkrökningen inte till så mycket för att dölja ångan.
Nikon D300 och ett Tamron 17-50mm 2.8 är tungt att bära på och en kort vidvinkelzoom är ibland bra men ger i vissa stunder lite för mycket bildutsnitt. Zoomar med hyfsat stora omfång är inte helt fel. Och lättare kameror. De här bilderna är jpg, den övre har fått en kraftig justering av kurvan. Brusig, milt sagt.