Holy chic. Bilders budskap och lite annat.
Ikväll gjorde jag ett försök att fotografera en uppstigande fullmåne men misslyckades kapitalt med att beräkna var den skulle gå upp. Snopet. Borde kunnat räkna ut vilken grad. Använda kompass och lite sunt förnuft. Shit happens. Holy chic.
Men nu ska det handla lite om bildförståelse. Och nu tänker jag inte så mycket på det som händer bakom kameran utan mer på det som sker när bilden når mottagaren. Vi förutsätter oftast att sändaren, den som skapar bilden har någon form av kunskap om hur man producerar en bild. En bild som förhoppningsvis har något att förmedla.
Och om det är kunskap, vad har svensk skola, vår främsta kunskapsförmedlare för del i detta? Vilken beredskap, vilka verktyg för bildförståelse förmedlar läroplaner och kursplaner? Det som faktiskt är svensk skola. Jo visst. Det finns så klart en hel del kunskap att erhålla på andra ställen. Men skulle vi acceptera det om det handlade om svenska språket? Om matematik? Om engelska språket? Knappast. Det är helt enkelt så att bildspråket, som i och med den fotografiska tekniken blivit alltmer viktigt, saknar det stöd i läroplaner och för all del i alla andra sammanhang också som borde finnas, om man ser till språkens betydelse i kommunikation.
Bild förväntas vara något mottagaren själv kan lösa och själv kan klura ut betydelsen av. Ett förhållande som reklam inte är sen i att utnyttja. Någon emot?
Och vilka verktyg borde medborgarna då ha? (Cliffhanger.)
(bild: Prag. Fuji X10. Rätt igenom Camera raw.)
Nåväl, frågan om bildkunskap är intressantare. Jag blev tvungen att googla om det och hittade detta som verkar intressant, och lite hoppingivande: https://www.skolverket.se/download/18.6bfaca41169863e6a65b974/1553966248586/pdf3497.pdf
Ha det gott! /Thomas
Skolverkets undersökning hamnade lite grann under radarn när den kom. Och den konstaterade egentligen bara sakernas tillstånd. Den nya läroplanen, framför allt med sin nya, i mycket, oklara bedömningsmodell och en nedskuren timplan framför allt i gymnasieskolan var hetare stoff.
Det utredningen missar, även om det nämns är bild och det utökade textbegreppet och hur man skulle kunna sprida bildkompetensen i andra lärargrupper.
Vill man skaffa sig en bra bild av bildämnet i svensk skola ska man ta sig en titt i LGr11 och timplanen för bild och ställa den mot kursplan och kunskapskrav.
Ha det gott!
Gunnar S