EMAKS BETRAKTELSER
EMAKS BETRAKTELSER 191/Kunde inte låta bli...
Kunde inte låta bli att ta några högst ovetenskapliga testrutor med den kinesiska 35mm Speedmaster-optiken. På full glugg bl 0.95 är den helt skarp i mitten men skärpan faller sen en del mot kanter och hörn. Kontrasten är dock bra redan här. Sen vet man ju att skärpan i de flesta fall inte är avgörande, utan det mesta hänger på fotografen, så det här skärpedrillandet hit och dit, och detaljstuderandet i 100% croop, ska man nog inte lägga allt för stor vikt vid. Utsnitten är från filer på 6000 x 4000 pixels som motsvarar bildbredd på 170cm. I mera normala betraktningsstorlekar betyder såna här skillnader mindre.
Mitakon Speedmaster hörn 0.95
Mitakon Speedmaster hörn 4.0
Fujifilm XF 18-55 hörn 4.0
Tog några höstbilder med Mitakon 35:an på väg hem från jobbet idag. Bländare 4 och 5.6 inställd tror jag? Funkar ju fint som en vanlig normal också, även om jag personligen säkert kommer tejpa fast den klicklösa bländarringen på 0.95. Blir nog mest speciella bilder där kort skärpedjup och snyggt skärpesläpp eftersträvas för min del med denna.
//
EMAKS BETRAKTELSER 190/Några IPhone-kvadrater som just nu visas på utställning.
Sedan midsommardagen har dom hängt på Fotogalleriet i Skruv, mitt egna "lilla" fotogalleri (så litet är det ändå inte) som är beläget på min arbetsplats vid JGA Emballage. Det är 23 stycken IPhone Squares utskrivna med pigmentbläck på Hahnemühle Fine Art Photo Rag, ett syrafritt lumppapper av högsta kvalitét. Bildstorlek 23x23cm och ramade 40x40. Ett par bilder är sålda, men jag skulle behöva sälja ett par till för att utställningen ska gå jämnt ut ekonomiskt. Nej det är ingen lukrativ verksamhet att arrangera utställningar med fotografier. I alla fall inte när galleriet ligger lite avsides, vid sidan om de stora allfartsvägarna. Men jag tror inte det är så lukrativt över huvud taget att ställa ut fotografier, såvida det inte är fråga om stora kommersiella företag typ Fotografiska. Detta görs enkom av intresse för fotografin och bildskapandet. Bilder gör jag ju hela tiden, och det är alltid kul att kunna visa dom som printar, inte bara på en bildskärm. Fast det händer att jag visar bilder av andra också. Hade t.ex för ett par år sedan en stor samling av Gerry Johanssons Sverigebilder hängandes på galleriet. Även den framlidne Lennart Nilsson har varit representerad med några elektronmikroskop-bilder av världens äldsta kända blomfossil. Nästa år firar jag 10-årsjubiléum med Fotogalleriet, och då är det meningen att det ska bli en Jubiléumsutställning. Inte bilder från tidigare utställningar, utan något helt nytt och annorlunda mot det jag tidigare visat där.
//
EMAKS BETRAKTELSER 189/Speedmaster 35mm 0.95 full glugg...
Vi tog några bilder direkt för att prova Mitakon-optiken som kom med post från Kina idag. Givetvis var det full glugg som var intressant. Man har ju sett en del såna här ljusstarka optiker tidigare, som varit ganska kontrastlösa och luddiga fullt öppna. Men denna ser ut att vara bombsäker på 0.95, verkar lovande! Får kolla senare hur kanterna ser ut, men detta är version II, som bl.a har förbättrad kantskärpa fullt öppen.
Ser lite dassig ut efter en dag på jobbet, men det är bara ett exempel så bli inte rädda. Filen helt orörd från kameran som var inställd på JPEG Classic Chrome och 800 ASA. Bara vanlig nerminskning i stl. Visar även ett utsnitt i 100%. Ingen efterskärpning och noll i kameran. Korn AV och brusreducering -2. Filen som den kom ur kameran. Filstorleken är 6000 x 4000 pixels i X-T2. Mätte på skärmen och det ger en bildbredd på ca 170cm. Utsnittet här är 20cm.
Visar även ett utsnitt av bilden jag tog på frugan. Hon tog bilden på mig.
Första intrycket blir med beröm godkänt! Det mycket positiva jag läst om denna kinesiska optik, och sett i bildväg på webben vad gäller full glugg, trodde jag var lite överdrivet. Men nu ser jag att det verkar stämma mer än väl. Lite imponerad och överraskad faktiskt! Tror Speedmaster 0.95/35mm kan bli ett lika användbart redskap som FX 1.2/56mm.
EDIT: På önskemål kommer här en bild på monstret. Inte särskilt stor, som en vanlig 1.7 normal för SLR ungefär. Men tung. Manuellt fokuserad men tycker det funkade bra att ställa skärpan i den elektroniska X-T2 sökaren.
//
EMAKS BETRAKTELSER 188/Fujifilm fick mig att bli digital...
Och vem kunde tro det, att jag skulle börja fotografera svartvitt digitalt? Jag som alltid tyckt att svartvitt ser bäst ut med film. Framför allt har det gällt att det digitala saknar korn, och att med film så byggs svärtan av kornet och det ger djup, eftersom kornet får olika struktur och karaktär i gråskalans olika delar. Att lägga på korn i efterhand, eller i olika redigeringsprograms filmsimuleringar, har aldrig blivit i närheten av originalet. Men nu har Fujifilm lyckats med något som ingen annan gjort tidigare:
"ACROS" is different.
We developed it from the core of the image file to achieve a very complex and natural like grain expression. Optimal and different grain expressions are added to highlight and low light areas. You would not find unnatural dotted graininess in the highlight areas just like how the monochrome film behaves. In the low light area, you would see the graininess just like how it would appear with the monochrome film. There are undulating grain within the picture. And it adds depth like no other."
Detta var en av anledningarna till att jag skaffade mig en digital Fujifilm-kamera i somras. En kamera som har denna Acros svartvita inställning som alternativ. Jag upplever att kornigheten man får på höga ASA med Acros inställning, ser otroligt filmlik ut. Man kan nog jämföra med analogt mellanformat och 100-400 ASA film. Bilden här är tagen med X-T2 och 6400 ASA inställt. Kornintällningen satt på AV (korn på ser allt annat än filmlikt ut). Den är beskärd ner till motsvarande ungefär ett småbildsnegativ i storlek. Och det ser helt fantastiskt ut för en svartvit analogfantast som jag. T.om så pass bra att jag förmodligen kommer att fota även en hel del svartvitt digitalt framöver. I färg är det digitalt till 100% sedan långt tidigare.
Ett utsnitt av bildfilen motsvarande ungefär ett småbildsnegativ:
100% förstoring:
Man kan se att kornet beter sig olika i låg, mellan och högdagrar. Svart och det är helt hopklumpat. Ljusare lågdagrar och det blir ganska tydligt. Sedan avtar kornet i storlek och karaktär desto ljusare tonerna blir, för att i de allra ljusaste partierna tona ut helt. Jag tycker det ser väldigt filmlikt ut, man får känslan och djupet på ett helt annat sätt än det man sett tidigare från digitalt svartvitt.
//
Emaks betraktelser 187/ Med 56mm tejpad på 1.2!
Jag skrev om att de här ljusstarka optikerna är gjorda för att användas på full glugg. Med 56mm fasttejpad på 1.2 begav vi oss till Växjö idag för att shoppa. En bild på stan, sen åkte vi till det där fina stället i parken vid Teleborgs slott och Växjö Universitét, där jag funderade på att ta lite bilder i den gatubelysta bokskogen på kvällen. Nu blev det vanligt dagsljus och det funkade ju det också. Men om någon annan känner sig sugen på att agera objekt framför kameran här en kväll de närmaste dagarna (innan färgerna försvinner och alla löven ramlar) så hör gärna av er? Kanske någon som vill dryga ut studentkassan och/eller få lite bilder till en portfolio? Tror nämligen det kan bli kanonbra bilder här, även i parkbelysningen på kvällen kompletterat med en portabel studioblixt!
//