EMAKS BETRAKTELSER
EMAKS BETRAKTELSER 250/Mustang shots - testbild.
Det här är en testbild för ett kommande projekt. Kvällssol i motljus med en portabel studioblixt slagen från vänster sida mot bilen. Verkar funka. Nu hoppas vi på kvällssol även när detta ska genomföras "på riktigt" om någon månad. Troligen får jag då använda ytterligare en eller två studioblixtar.Vid mulet väder kan det nog också funka, men då blir det förmodligen lite annorlunda stuk på bilderna. Bara det inte blir regn, fast då finns alternativ inomhus.
EMAKS BETRAKTELSER 249/Låt inte motivet skymma bilden!
Det var väl Christer Strömholm som skrev det på en av sina lappar? Och det är tänkvärt. Vårens blommande grönska och fågelliv får oss lätt att stirra blint på motiven, men också lätt att glömma bilden. Personligen är jag inte beroende av några speciella motivområden, jag kan hitta bilder precis överallt, i de flesta sammanhang. Men jag ska inte sticka under stol med att jag gillar svartvitt bäst. Därför gillar jag också att se bilden i svartvitt på skärmen när jag fotar digitalt, det hjälper upp mycket av det som man med film i den analoga kameran tvingas tänka sig till. Svartvitt är något man inte bara kan svänga till så där på en höft i efterhand i datorn som jag ser det. Det måste tänkas och planeras från början hur det i slutändan ska bli. Så gå omkring och fota/tänka i färg och sen i efterhand konvertera det som eventuellt kan passa i svartvitt, är ingen metod jag sympatiserar med. Färger kan även distrahera och ta uppmärksamheten från bilden. Vackra, intensiva eller svaga färger kan iofs också göra en bild, men det blir en annan typ av fotograferande än de kontraster med skugga/ljus man tvingas laborera med i svartvitt. Ett helt annat tänk.
I den här bilden med det planterade och uppstöttade trädet, fastnade jag för dragkampen som finns mellan de båda sidorna. Ska vänster eller höger vinna? Eller blir det dött lopp? Ungefär som i det stundande valet, två sidor som drar åt varsitt håll. Balansen har varit jämn länge, men ska den bli det även denna gång? Eller kommer man att släppa in en kraft från höger som bryter ner hela samhällsträdet åt det hållet?
Något jag däremot i princip alltid fotograferar i färg, är glas. Men det är en typ av dokumentation som kräver färg. Något som är ett projekt jag har vid sidan av mitt vanliga personliga bildmakeri. Den här långhelgen (ja det blir ju det när man tar fritt klämmdan) har jag varvat trädgårdsarbete med lite glasfotande. Ett av resultaten, en vas från Skruf och 1960-talet. "Ferrara 4" av Bengt Edenfalk. Invälsat järnfilspån i den blå underfångsposten, ger luftbubblor i en svagt guldfärgad ton. Guldtonen i bubblorna förstärks med studiobelysning underifrån, här kombinerat med dagsljus från ett fönster bakifrån. Tycker det är kul att laborera med ljuset och har funderingar på att fixa till en provisorisk studio med rullbakgrunder i garaget. Har inspirerats mycket av Kemal Sahacic här på fotosidan, som jag tycker gör fantastiska porträtt/studier. Hans bilder blir något mera än just bara porträtt. De har ofta något mera att säga. Men studioporträtt, det är ett projekt för framtiden, något att jobba med på sikt.
//
EMAKS BETRAKTELSER 202/Bara ett glas...
Har inte fotat annat än glas sen sist, så denna betraktelse handlar också om glas. Lite annan belysningsplacering nu dock, vilket fick alla speglingar i glaset att försvinna. Strömbergshyttan och Gerda Strömbergs design här också. Troligen ett enstaka vin- eller apperitif-glas, har inte hittat modellen i någon servis ännu. Men ett otroligt välkomponerat glas och ett förstklassigt hantverk, om jag får tycka lite själv!
Fujifilm X-T2 + 1.2/56mm, Classic Chrome JPEG och lite justeringar i ps efteråt som vanligt. Belysning även här 2st Nicefoto Nflash 280A.
EMAKS BETRAKTELSER 201/Från mitt projekt "Strömbergshyttans glasbruk".
En del kanske känner till att jag är uppvuxen vid Strömbergshyttans glasbruk. Lades ner 1979 då krisen slog som hårdast mot den svenska glasnäringen. Idag är där istället en "lyx"-loppis som specialiserat sig på dansk 60-talsdesign. En stor del av min fritid de senaste åren har ägnats åt att forska i historien kring bruket, restaurering och digitalisering av bildmaterial samt fotografering av glas som tillverkats där. Har just nu lånat en liten samling glas av en vän, som jag håller på att fotografera av i min ljusbox. Visar några bilder från det arbetet. Har förut använt vanliga spotlights som belysning men provade nu mina nya portabla studioblixtar som även kan köras med kontinuerligt ljus.
Modellerna på bilderna är från de tidiga åren på 1930-talet. Bruket startades om 1933 och fick då namnet Strömbergshyttan efter Edward och Gerda Strömberg. Tidigare hade bruket drivits under namnet Lindefors mellan 1876 - ca 1920. Sedan låg det i träda några år varefter det gjordes en stor renovering och drevs med nya ägare (bl.a min farfar) 1929-31. 1933 kom sedan Strömbergs till Lindefors och satte igång driften igen, först som arrandatorer och från 1946 med sonen Erik Strömberg som ny ägare. Glasen på bilderna är alla av Gerda Strömbergs design. Hon började formge glas på Sandviks glasbruk, fortsatte lite i Orrefors men fick sitt stora genombrott på Eda glasbruk i Värmland 1927-33. Hon avslutade sin karriär i Strömbergshyttan i slutet av 1940-talet, och några av hennes tidiga modeller tillverkades faktiskt även efter 1979 på Orrefors, som drev bruket de sista åren 1976-79.
EMAKS BETRAKTELSER 200/ Ett mekaniskt mästerverk!
Firar min 200:de blogpost (efter nystarten) med en bild på Contax S2 - ett mekaniskt mästerverk i titan från Kyocera, som lanserades 1992 för att fira att det gått 60 år sedan Zeiss presenterade den första Contax-kameran 1932. Namnet S2 fick den efter den första spegelreflexkameran med inbyggt pentaprisma, Contax S från 1949. Denna modell var egentligen klar att lanseras redan före början av Andra Världskriget 1939, men Hitlers krigsplaner gjorde att all produktion och utveckling fick ställas om och Contax S lades åt sidan. Prototyperna som fanns försvann under kriget, fast teknikerna gjorde en ny modell som kunde presenteras 1949, när man börjat komma igång med civil produktion igen efter kriget.
Contax S2 tillverkades i Japan av Kyocera och byggkvalitén är fantastiskt fin. 1994 kom den i en version med centrumvägd mätning (den första har enbart spotmätning) då många efterfrågade detta. Snabbaste slutartid på S2 är 1/4000 sekund, vilket är ovanligt för en kamera som är batterioberoende med helmekanisk slutare. Blixtsynkronisering på 1/250. Jag har tagit en hel del bilder med den här kameran. Den lanserades med en 45mm/2,8 Tessar T* pancake lens, också i Titan. Jag har den första massproducerade versionen i svart som kom 10 år tidigare med större filtergänga, annars samma fina Tessar-formula.
Bilden på kameran tog jag idag, samtidigt som jag fotograferade glas i min ljusbox med X-T2 och FX 1.2/56mm. Classic Chrome JPEG förinställt, 200 ISO och brusreducering nedsatt till -2 (tycker jag förlorar detaljer med mera brusreducering). Använde mina två studioblixtar Nicefoto Nflash 280A (med kontinuerligt ljus inställt) som ljuskällor. Efterjusterad i PS Elements vad gäller ljus och kontrast (både globalt och lokalt) ja det går faktiskt att redigera en jpeg-fil också. På Contaxen sitter här en Vivitar 2.8/55mm macro, misstänker den har en äkta Voigtländer Heliar-formula. En konstruktion som säkert kan skrivas lika långa uppsatser om som Zeiss Tessar.
Edit: Har checkat detta nu och det verkar som om även denna macro Vivitar 55mm 2.8 har en Zeiss-formula, nämligen Biometar: http://www.abload.de/img/lens_scheme_hyv1j9p3.png