EMAKS BETRAKTELSER
EMAKS BETRAKTELSER 347/Östtysk High Tech från 1978
När man inte kan använda en del av sina östtyska M42-objektiv på sin västtyska M42-kamera, då blir det till att skaffa något mer. Zeiss Jena electric-objektiven har elektrisk överföring av bländarvärdet till kamerans exponeringsmätare via kontakter som sitter på baksidan av optiken, detta för att kunna mäta vid fullöppning. Men på min Zeiss Ikon SL706 sitter en liten tapp som faller in i optiken som är gjord för denna när den är inskruvad i exakt rätt läge. Denna lilla tapp sitter i vägen så att de östtyska electric-objektiven bara går att skuva in en liten bit i M42-gängan. Därför har nu ytterligare ett M42 kamerahus för dessa electric-objektiv införskaffats. Praktica PLC3, tillverkad i 130.000 exemplar mellan 1978-83. Mekaniskt styrd slutare av den vertikalgående metallridåtypen som teknikerna på Pentacon tog fram till L-serien kring 1970, och som visade sig vara en pålitlig konstruktion. Bilden är tagen med min digitalkamera försedd med en Zeiss Jena Pancolar electric 1,8/80mm, ett sagolikt objektiv som DDR-teknikerna lyckats otroligt bra med. På huset sitter en annan Pancolar electric, en 1,8/50mm. Det ligger ytterligare ett par fina electric-objektiv i samlingen av M42-or (en Flektogon 35mm och en Sonnar 135mm), som jag nu kan använda till PLC3-huset laddat med film. Har annars bara kunnat skjuta digitalt med dessa innan, vilket jag tycker är synd.
Praktica PLC3 med en Pancolar electric 1,8/50mm.
//
EMAKS BETRAKTELSER 314/ Brännviddsförkortare som även "speedar" upp ljusstyrkan.
När man som jag ofta använder gammal optik på en kamera som X-T2, vilken har en sensor i stl APS-C, så får man en förlängningsfaktor på 1,5. En normaloptik 50-55mm i ff 24x36, blir då i praktiken motsvarande en kort tele kring 75-80mm. Nu har det dock kommit adaptrar som gör att brännvidden förkortas och samtidigt får man ett stegs snabbare ljusstyrka. Om skärpedjupet också förkortas till det som blir vid ett bländarsteg ljusstarkare är väl dock tveksamt, kanske nån här har svar? Den Speed Booster jag använt är en kinesisk Zhong Yi Lens Turbo II och den verkar fungera riktigt bra ihop med flera av mina gamla M42-objektiv.
Jag har i veckan provat den på en högpresterande Zeiss Jena Pancolar 1,8/80mm med väldigt bra och fullt godkänt resultat även fullt öppen och i kanterna. Idag var det en annan fin glugg som fick sitta på speedboostern under shoppingturen i stan, Meyer-Optik Görlitz Primoplan 1,9/58mm. Nu får jag alltså ut full brännvidd 58 mm, istället för den 85mm som den annars skulle motsvara med T2:ans sensor i stl APS-C. Samtidigt förbättras ljusstyrka ett steg. Bilderna här är väl inte direkt några mästerverk att skryta med, men jag tycker de visar att det här med en speed booster kanske ändå inte är så dumt ändå om man vill få ut den brännvidd som anges på optiken, när man inte kör fullformat? Båda bilderna är tagna på full öppning och med 1600 ISO, den sista svartvita är lite mera redigerad vad gäller kontrast och ljus. Vid nedbländning förbättras resultatet (som vanligt) men jag tycker inte att full glugg skäms för sig alls. Som synes verkar den inte direkt vinjettera speciellt mycket heller.
Edit: Lägger in en mindre redigerad bild färg av den sista också.
//
EMAKS BETRAKTELSER 200/ Ett mekaniskt mästerverk!
Firar min 200:de blogpost (efter nystarten) med en bild på Contax S2 - ett mekaniskt mästerverk i titan från Kyocera, som lanserades 1992 för att fira att det gått 60 år sedan Zeiss presenterade den första Contax-kameran 1932. Namnet S2 fick den efter den första spegelreflexkameran med inbyggt pentaprisma, Contax S från 1949. Denna modell var egentligen klar att lanseras redan före början av Andra Världskriget 1939, men Hitlers krigsplaner gjorde att all produktion och utveckling fick ställas om och Contax S lades åt sidan. Prototyperna som fanns försvann under kriget, fast teknikerna gjorde en ny modell som kunde presenteras 1949, när man börjat komma igång med civil produktion igen efter kriget.
Contax S2 tillverkades i Japan av Kyocera och byggkvalitén är fantastiskt fin. 1994 kom den i en version med centrumvägd mätning (den första har enbart spotmätning) då många efterfrågade detta. Snabbaste slutartid på S2 är 1/4000 sekund, vilket är ovanligt för en kamera som är batterioberoende med helmekanisk slutare. Blixtsynkronisering på 1/250. Jag har tagit en hel del bilder med den här kameran. Den lanserades med en 45mm/2,8 Tessar T* pancake lens, också i Titan. Jag har den första massproducerade versionen i svart som kom 10 år tidigare med större filtergänga, annars samma fina Tessar-formula.
Bilden på kameran tog jag idag, samtidigt som jag fotograferade glas i min ljusbox med X-T2 och FX 1.2/56mm. Classic Chrome JPEG förinställt, 200 ISO och brusreducering nedsatt till -2 (tycker jag förlorar detaljer med mera brusreducering). Använde mina två studioblixtar Nicefoto Nflash 280A (med kontinuerligt ljus inställt) som ljuskällor. Efterjusterad i PS Elements vad gäller ljus och kontrast (både globalt och lokalt) ja det går faktiskt att redigera en jpeg-fil också. På Contaxen sitter här en Vivitar 2.8/55mm macro, misstänker den har en äkta Voigtländer Heliar-formula. En konstruktion som säkert kan skrivas lika långa uppsatser om som Zeiss Tessar.
Edit: Har checkat detta nu och det verkar som om även denna macro Vivitar 55mm 2.8 har en Zeiss-formula, nämligen Biometar: http://www.abload.de/img/lens_scheme_hyv1j9p3.png
EMAKS BETRAKTELSER 189/Speedmaster 35mm 0.95 full glugg...
Vi tog några bilder direkt för att prova Mitakon-optiken som kom med post från Kina idag. Givetvis var det full glugg som var intressant. Man har ju sett en del såna här ljusstarka optiker tidigare, som varit ganska kontrastlösa och luddiga fullt öppna. Men denna ser ut att vara bombsäker på 0.95, verkar lovande! Får kolla senare hur kanterna ser ut, men detta är version II, som bl.a har förbättrad kantskärpa fullt öppen.
Ser lite dassig ut efter en dag på jobbet, men det är bara ett exempel så bli inte rädda. Filen helt orörd från kameran som var inställd på JPEG Classic Chrome och 800 ASA. Bara vanlig nerminskning i stl. Visar även ett utsnitt i 100%. Ingen efterskärpning och noll i kameran. Korn AV och brusreducering -2. Filen som den kom ur kameran. Filstorleken är 6000 x 4000 pixels i X-T2. Mätte på skärmen och det ger en bildbredd på ca 170cm. Utsnittet här är 20cm.
Visar även ett utsnitt av bilden jag tog på frugan. Hon tog bilden på mig.
Första intrycket blir med beröm godkänt! Det mycket positiva jag läst om denna kinesiska optik, och sett i bildväg på webben vad gäller full glugg, trodde jag var lite överdrivet. Men nu ser jag att det verkar stämma mer än väl. Lite imponerad och överraskad faktiskt! Tror Speedmaster 0.95/35mm kan bli ett lika användbart redskap som FX 1.2/56mm.
EDIT: På önskemål kommer här en bild på monstret. Inte särskilt stor, som en vanlig 1.7 normal för SLR ungefär. Men tung. Manuellt fokuserad men tycker det funkade bra att ställa skärpan i den elektroniska X-T2 sökaren.
//