EMAKS BETRAKTELSER
EMAKS BETRAKTELSER 196/Provfotografering i skymningen...
Skulle gjort detta igår men då blev det för tajt med tiden efter affärs/kyrkogårdsbesök med svärmodern. Men idag blev den av, testfotograferingen. Har planer för denna platsen till våren, kanske även inne i byggnaden? Men som sagt, detta är bara prover och vi får se vad allt slutar i så småningom. Spännande är det i alla fall, att prova på bildtyper och teknik man tidigare inte pysslat med. Här har jag haft hjälp med extra belysning av motivdelar, och det kommer jag behöva även när de slutliga bilderna ska göras till våren. Förmodligen behövs ytterligare en ljuskälla då, utöver de två som används här.
Ingen extra belysning i denna bilden, befintligt ljus.
//
EMAKS BETRAKTELSER 195/Funderingar om framtiden...
Mitt fotograferande under senaste tiden har genomgått en teknisk förändring. Jag har börjat fotografera svartvitt digitalt, och jag har även börjat använda konstbelysning och provat på modellfotografering. Mera av den varan kommer det säkert att bli framöver. Ska t.ex göra en testfotografering i morgon em i en tänkt miljö "on location" för en idé jag har. Meningen är att detta sedan ska genomföras under våren 2018 och blir resultatet bra kommer kanske några av bilderna att visas på jubiléumsutställningen för Fotogalleriet i Skruv 2018? Jag har flera sådana idéer och även en del redan bestämt och inplanerat. Det är ju 10-årsjubiléum nästa år för mitt galleri, som är beläget vid JGA Emballage i Skruv och där jag också har mitt ordinarie arbete. Det är mest mina egna bilder som visas där, men jag har även haft andra fotografer, t.ex Lennart Nilsson med fantastiska elektronmikroskopbilder 2015-16 och Gerry Johansson 2016 som då lät mig visa 45 av sina Sverige-bilder.
Venedig 2006.
Mitt analoga svartvita fotograferande kommer fortsätta, men det blir säkert mindre av den varan nu när jag börjat få fason på det svartvita digitala, mycket tack vare Fujifilms nya flaggskepp X-T2 och de fina svartvita resultat man får med Acros-inställningen direkt i kameran. Men jag ska nog även försöka lära mig att använda raw-filerna som utgångspunkt i svartvitt. Fast allt kan inte göras på en gång, det får komma efterhand. Fortsätter dock att göra lith-printar i mörkrummet och möjligen kommer mitt svartvita analoga fotograferande framledes att koncentreras på just detta? Att ta bilder med tanke på att de ska slutföras just som lith-printar i mörkrummet?
Venedig 2006.
Lith-printning i mörkrummet är ju ganska speciellt, med speciella resultat. Otroligt svårt att lära sig kontrollera, men kul. Och jag har stora lager av fina papper som är utmärkta att lith-kopiera på. En del tillverkas inte längre, men jag hamstrade när de fanns och det är jag väldigt glad för nu. Försvunna högkvalitétspapper som Fortes Polywarmtone, och Emaks K888 har jag t.ex stora kvantitéter av.
Venedig 2006.
När man nu börjat fota svartvitt även digitalt så kommer funderingar på att avyttra det som inte används så mycket. Har t.ex en jättefin mellanformatsutrustning Pentax 67 med 6 st högklassiga objektiv som jag tänker sälja. Även en del av min småbilds mätsökarutrustning kommer säkert läggas ut till försäljning. Behåller dock mina småbilds Contax T2 och S2, som jag är allt för fäst vid, liksom alla mina Toycams Holgor och Dianor. Negativen från dom funkar bra att lith-kopiera. Lithprintarna som jag visar här är t.ex fotade med ett par av mina Dianor som fick följa med till Slovenien och Italien den där sommaren 2006. Hade inga andra kameror med då, bara två av mina leksaks plast-Dianor. Men det går att få bilder även med sånt som synes.
Venedig 2006.
Hade även gul-, orange- och rödfilter med. Detta för att kunna variera exponeringen mera med Diana-kamerorna, vilka annars bara har tre bländare och en enda tid att spela med. Separat exponeringsmätare givetvis och några packar med Tri-X och Plus-X. Ganska primitivt men det går om man bara vill och anstränger sig. Om det blir bilder hänger på andra saker, inte tekniken.
Venedig 2006.
Jag gillar det grova och lite råa resultatet man får med lith-kopiering. Svårt att efterlikna digitalt, speciellt om man använder en kamera som Diana. Men det kan bli snyggt även med mera ordinära analoga kameror. Så visst ska jag behålla en del av dessa. Men som sagt, det ligger lite för mycket oanvänt, nu när man börjat göra en del digitalt även i svartvitt.
Venedig 2006.
Venedig 2006.
Venedig 2006.
//
EMAKS BETRAKTELSER 194/Min närmaste arbetskamrat...
Ja avståndsmässigt i alla fall. Vi kör varsin maskin bredvid varandra. Ville kör plattsågen och jag regelpallmaskinen. Själv har jag hjälp av en robot som plockar, lägger pallar till försänkning och staplar. Och datorer styr allt, fast en del manuell mekanisk omställning blir det ändå. Och mata maskinerna med plattor, brädor och reglar, det sker manuellt. Liksom bandning och utkörning. Så visst är det ett fysiskt jobb man har, men lite enformigt ibland.
Industrijobb finns fortfarande i Sverige. Hörde på nyheterna förra veckan förresten , att Sverige är det enda landet i Europa där antalet anställda nu ökar inom industrin. Trenden verkar ha vänt och det är positivt för Sverige. Allt går inte åt helvete, som man kan tro när man läser allt som delas och sprids på sociala medier.
X-T2 med Mitakon Speedmaster 35mm/0.95 och bländarringen fixerad på 0.95 med tejp.
Acros settings i kameran på 800 ASA och lite efterjustering av ljus/kontrast/ton i ps.
//
Emaks betraktelser 193/Remus Bo Wilson, vem är det?
Jo, en konstnärskollega till min bror. Remus hade sista dagen för sin utställning på Bergdala Konstgalleri idag. Fick träffa konstnären själv då han var på plats. Remus och Åke, som min bror heter, är väldigt goda vänner och inspireras mycket av varandra. De möttes för en hiskelig massa år sedan på en soptipp av alla ställen. När de stod och drog i var sin ände av samma pryl som de båda ville lägga beslag på. Vem som fick den vet jag inte, men de kände inte alls varandra då och visste inte att de var konstnärer. De har varit nära vänner sedan dess. Kanske var det en slump eller kanske var det meningen att de skulle träffas? Ibland undrar man om inte någon övermänsklig kraft för människor som är på samma våglängd samman, som om det var förutbestämt att det skulle hända...
X-T2 + Mitakon Speedmaster 35mm/0.95, fixerad med tejp på 0.95.
Acros settings samt lite efterjustering av ljus/kontrast med pålagd ton.
//
EMAKS BETRAKTELSER 192/Fastnade i trädgården!
Hade bestämt att ta en tur med cykeln nu på eftermiddagen, som omväxling till datorarbetet med ett par bildserier, och när solen tittade fram lite grand mellan molntussarna. Men jag kom aldrig så långt. Det blev en tur i trädgården istället. 35mm Speedmaster på kamerahuset, och fasttejpad bländarring. Den är nämligen anpassad för filmning med klicklösa bländarstopp, så vill man använda full glugg 0.95 hela tiden är det säkrast att tejpa den. Risk att den flyttar sig när man focuserar annars. Ja manuell focusering är det också, men som jag upplever det fungerar det bra att ställa skärpan på 0.95 full glugg. Svartvit Acros inställd i kameran, men det blev inte mycket korn när man var tvungen att ställa ASA ganska lågt för att inte få snabbare tider än 1/8000 sek. Snyggt filmlikt korn med Acros blir det annars på 3200-6400 ASA.
Mitakon Speedmaster 0.95/35mm är ju en extrem optik. Ofta brukat de ge ganska låg kontrast och luddigt resultat på full glugg, men jag tycker denna är både skarp och ger bra kontrast på 0.95. Vinjetterar dock lite men tycker inte det stör. Bilderna har efterredigerats vad gäller kontrast/ljus och som ni ser har jag även lagt på en varm ton med hjälp av fotofilter i ps. Ska bli kul prova den vid fotografering av personer och porträtt framöver. Ha en fortsatt fin weekend!
//