EMAKS BETRAKTELSER
EMAKS BETRAKTELSER 400/En runda vid Rottnens södra del.
Ja det blev det idag i det fina vädret. Passade också på att prova ett par nya tillskott i arsenalen, en Canon FD 2,8/200mm samt en Lomo P30 2,0/130mm. Det sistnämnda en gammal rysk projektoroptik för biofilm som jag via specialadapter kan använda på RP-huset. Båda verkar prestera fint. Hade även en vidvinkel med, och den kom till användning också.
Sjön Rottnen, sydöstra delen. RP + Carl Zeiss Distagon 4/25mm för Zeiss Ikon SL706 och Icarex 35 (M42-fattning).
Utsikt över Rottnen vid Knapelid. RP + Lomo P30 2,0/130mm.
Vid bron över kanalen mellan Helvetesviken och Tomtsjön. RP + Lomo P30 2,0/130mm
Bokehn som den här Lomo-optiken ger kanske kan ha mer att önska? Syns väl tydligast vid denna bilden med träd i bakgrunden. Men jag får prova den mera och se, kanske kan fungera bättre i andra miljöer? Första bilden från toppen av Knapelid verkar den fungera bättre med.
I skogen vid Tomtsjön. RP + Canon FD 2,8/200mm.
Tomtsjön. RP + Canon FD 2,8/200mm.
Canons gamla FD 2,8/200mm verkar vara otroligt välkorrigerad. Fast bokehn är väl heller inte nån kioskvältare som det ser ut? Man får prova mera och se innan man uttalar sig säkert om den saken.
//
EMAKS BETRAKTELSER 399/Inte Anton Corbijn, men ändå...
Anton Corbijn brukar lithprinta sina porträtt av de stora artisterna, så jag ska väl inte vara sämre. Fast jag vet i fasiken hur han lyckas göra dom relativt stora lithprintarna (45x45 cm) exakt likadana? För han säljer dom i upplagor om 20 st. Jag har problem med att få två likadana lithprintar, så fråga inte mig hur han gör? Här är det inte lika stora artister som Corbijn brukar fota, men kanske kan det bli? Elektroniska musikkonstellationen ABC, bestående av Gustav Haglund och Alexander Schurmann, fotade med Meopta Meostigmat 1.7/100mm. Lithprintad på Rollei Vintage 111 stl 8x10" (20,5 x25,4cm).
Jag gjorde tre kopior varav en blev godkänd. En till sparad men den tredje gick i pappersarkivet idag när jag tittade på den planad och klar. Har fler negativ och varianter som ska tas fram i mörkrummet under veckan. Dessutom något hundratal digitalt fotade bilder varav några ska väljas ut för redigering. Jag fixade till en av dom lite snabbt igår. Kul att också prova på sånt man inte pysslat med så mycket :-)
EMAKS BETRAKTELSER 398/ En sammanfattning av helgens aktivitéter i dunkelkammaren...
Jag är ju inte speciellt aktiv på fotosidan i övrigt, men jag tycker bloggfunktionen är bra och därför fortsätter jag skriva och lägga ut bilder här. Jag vet att en del lämnat för att det ibland blir en del tjat och gnäll, men det behöver man inte ta så allvarligt. Åsikter kommer alltid att finnas om allting, även framledes. Sen kan man, som jag brukar göra ibland, länka bloggen från t.ex Facebook och grupper där. Jag är bl.a med i en grupp om lithprinting och nu planeras en bokutgivning med lithkopierade bilder från gruppens medlemmar 2019. Intresserade får skicka in 1-4 bilder som fotograferats och gjorts under förra året, och hittills tror jag det är 13 st som skickat in bilder, och lite fler som visat intresse. Ska bli intressant och spännande att se vad det eventuellt blir av detta, inte minst för att man inte vet vilka bilder respektive deltagare kommer med? Det ska hållas hemligt tills boken är tryckt. Den enda som vet är den som håller i projektet. Jag har också anmält mig och skickat in några inscannade printar.
Lith 10 - 2020, ny för dagen, blev den sista producerade under helgernas långledighet. Resterande 20 lithprintar ser du i kavalkaden med tumnaglar nedan. En synnerligen produktiv ledighet för mig.
Som ni förmodligen förstått av tidigare poster under helgerna, har jag haft en del aktivitéter för mig i "dunkelkammaren", som ligger alldeles i anslutning till köket. Närmare bestämt groventrén som även inrymmer el-aggregatet till den nyinstallerade värmepumpen samt tvättmaskinen. Fast nu ser det mera ut som ett ordinärt mörkrum, det ska inte förnekas. Förstoringsapparaten står där alltid redo för förstoringsarbete, och mina Novatankar för kopior i max stl 12x16" (30,5x4o,6 cm), samt arkivsköljen för samma storlekar, finns också där permanent. Jag använder luktfritt stopp och fix som kan stå i tankarna upp till 2-3 veckor (om den inte förbrukats rent kapacitétsmässigt dessförinnan). Lithframkallaren däremot kasseras direkt efter varje session, och den delen måste man köra i skål, till skillnad från ordinär svartvitkopiering vilken jag gör i Nova-tanken. Fast lithframkallare luktar inte speciellt mycket ändå, och sticker man näsan intill så tycker jag personligen att det luktar sötaktigt gott. Om inte denna luktfria kemi fanns skulle jag nog inte kunnat hålla på här inne i huset med mitt mörkrumsarbete. Och om jag inte hade Nova-tankarna samt arkivsköljen, skulle det heller inte gått, då skålar tar ganska brett med utrymme. Nu tar kemin och sköljen endast ca en halvmeter i anspråk, och så har jag bänken ovanför tvättmaskinen fri för en eller två skålar vid lithkopieringen. Det har också blivit lite mera svängrum därinne sedan jag ställde ut den gigantiska maskinen Durst Laborator 3s (för upp till 13x18cm negativ) i garaget och ersatte den med den fina och smidiga Durst 670BW, vilken legat nedpackad på vinden några år nu.
Ja helgledigheten har resulterat i en del alster, och här nedan kommer dom på rad i en kavalkad av svartvita toner, och när det gäller lithkopiering även färgtoner. Nu kommer det nog bli lite lugnare ett tag med bloggandet, mera som det brukar vara med någon post per vecka i snitt eller så. Även lithprintandet går ner till mera normal frekvens, för när man jobbar heltid varken hinner eller orkar man göra lika mycket som när man är långledig. Denna jul- och nyårsledighet har jag vistats extra mycket i mörkret, för det har varken varit snö eller is i här sydsverige. Annars brukar ledigheter vintertid ägnas även åt skridsko- och skidaktivitéter utför. Nu står man också inför faktum att pensionen närmar sig och håller ryggen ett halvår till så kommer jag dra mig tillbaka från yrkeslivet till sommaren. Vi har troligen semester v. 28-31, men då jag fyller 65 i slutet av v. 32, så planerar jag sluta redan före semestern. Även v. 27 blir det förmodligen ledighet för min del, för då har jag planer på att inleda min pension med en veckolång kurs i fotoplymérförfarande på Kulturmagasinet i Bergkvara, vilket ligger på lagom avstånd från Lessebo. Det är alltså fotogravyr från kopparplåt eller fotobaserad grafik, vilket jag alltid tyckt vara en fantastiskt vacker teknik och gärna velat lära mig. Nu hoppas jag äntligen att detta ska kunna bli verklighet för min del!
//
EMAKS BETRAKTELSER 397/Mina försök med Rollei Vintage fortsätter...
Ni som läst de senaste blogposterna har sett att det här papperet med namn Rollei Vintage 111, är ett nytt lith-papper för mig. Provade det mest av nyfikenhet under helgen men hade inga större förväntningar. Jag har ju använt det en del för vanlig kopiering tidigare och det visade sig när jag jämförde med flera andra fabrikat, att det var det bästa papperet tillsammans med Emaks K888. Ett ypperligt papper med andra ord. Även Urs Berhard som numera bor på Öland hade mycket gott att säga om detta Fomapapper när jag besökte honom för ett tag sen. Han hade kopierat hela serien av bilder från sin bok om Dolomiterna på Variant 111. Att det också skulle visa sig ypperligt för lithkopiering hade jag dock inte räknat med. Kornet blir riktigt skarpt och tydligt men det kan förhöja känslan i många motiv, speciellt i urbana miljöer. Att tonen dessutom blir väldigt läcker är också något som tilltalar. Inte överdrivet mycket ton men lagom, och så mera åt det gulrosa hållet än det orangebruna som blir med t.ex Fomatone.
En del påstår att Rollei Vintage 111 är ompackat Fomabrom Variant 111, men jag var lite skeptisk till det då bastonen i Rollei-papperet är mera creme-färgad. Och mycket riktigt, när jag idag (igår) lithprintade på Fomabrom Variant 111, så bekräftades det jag hade sett. Variant 111 var tydligt mera vit i basen. Färgtonen blev också mycket mera återhållsam med Foma-papperet, fast kornigheten blir likadan på båda. Även belysningstiden för samma negativ med samma bländare i förstoringsapparaten skilde sig mellan de båda papperena. Fomapapperet behövde bara 1/3 så lång tid som Rolleipapperet för att få en likvärdig bild. Känsligheten i emulsionen borde, om det vore samma papper, inte skilja sig så mycket tycker jag, men där kan jag vara ute och cykla så det ska jag låta vara osagt.
Förmodligen är det Foma som gör papperet åt Rollei (Maco) och förmodligen är det nån liknande emulsion, typ Variant 111, men med lite annan sammansättning som gör Rollei Vintage lite långsammare. Det verkar också gjutet på en annan pappersbas av mera creme-färgad ton. Ja då vet man lite mera vad Rollei Vintage 111 är för papper. Jag gillar att det blir lite mera rosa ton och därför kommer jag nog att beställa Rollei istället för Fomabrom Variant 111, när mina packar börjar ta slut vad det lider. För det kommer dom säkert att göra om 2020 fortsätter som det gjort hittills. Det här är Lith nr 7 och 8 för det nya året, och nr 9 hänger på tork när detta skrives.
//
EMAKS BETRAKTELSER 396/ Så här vid midnatt...
Börjar skriva lite medan jag väntar på att "Lith 6 - 2020" ligger och planas i den gamla värmemonteringspressen, vilken jag använder som planpress för bilder efter att dom torkat. Efter sköljning så lägger jag bilderna på en glasskiva eller en rostfri plåt, där vattnet skapas av med en gummiskrapa. Sedan hängs bilden i en klädnypa för att torka. Därefter planar jag den i den gamla värmepressen med en skiva av syrafri kartong mot bildsidan och baksidan neråt mot plåten. Sen när den legat där en stund och temperaturen nått det inställda läget 90 grader, är den klar. Såvida jag inte behöver pricka i några dammfläckar med retuscheringsfärg. Med matta och halvmatta papper fungerar det fint att pricka damm med blyerts eller speciella färgpennor. Till blankt papper får man använda en fin mårdhårspensel och speciell retuschfärg. Nedfällbart förstoringsglas i en ram runt pannan, eller en förstoringslampa (typ läshjälpslampa för synskadade), är också rekommendabelt.
Ja, traditionellt silvergelatinpapper i fiber är ju en del jobb med, men det blir ju så mycket snyggare än dessa tråkiga plastpapper som jag inte alls gillar. Blankt plastpapper t.ex, blir ju spegelblankt vilket är hemskt att titta på. Blankt fiberpapper som lufttorkas blir däremot otroligt snyggt och inte alls något man kan spegla sig i. Och de halvmatta eller matta papperena är också mycket snyggare än motsvarigheterna i plast. Jag vet bara ett plastpapper som har varit något så när. Det är Fortes Polywarmtone i sidenmatt yta, men tyvärr är fabriken i Ungern som tillverkade det nedlagd, och papperet för länge sedan försvunnet från marknaden.
Lith 6 - 2020 fotade jag i Stockholm i somras med min Praktica PLC 3 och jag tror det var Zeiss Distagon 4/25mm som satt på huset. Filmen var Efke KB100. Papperet är Rollei Vintage 111 (Fomabrom Variant 111) och lithframkallaren Moersch Easylith. En framkallare som fungerar ypperligt till det här papperet, och fö. även till de flesta andra papper jag provat också. Rollei/Foma-papperet ger som synes ett skarpt och tydligt korn, samt en snygg färgton som jag gillar. Detta är nog ett av mina absoluta favoritpapper att kopiera på, både vanligt svartvitt och numera även med lith. Jag trodde först inte det funkade som lithpapper och har därför inte provat det förrän nu. Det verkar inte användas speciellt mycket av de som pysslar med lith och när jag läste gurun Tim Rudmans kommentar i lithprintinggruppen på fb förra året, om att det bara var Fomatone-emulsionen och Slavichs Unibrom 160BP som fungerar som äkta lithpapper av de som finns på marknaden idag, så hade jag inte en tanke på att prova det även som lith. Men där ser man att man ska nog inte lyssna allt för mycket till andras erfarenheter, utan att först ha provat själv. Som jag bedömer det fungerar Rollei Vintage 111/Fomabrom Variant 111 precis som ett äkta lithpapper ska uppträda.
//