EMAKS BETRAKTELSER
EMAKS BETRAKTELSER 687/PLANKET STHLM 2022
I år har Planket vid Lilla Mejtens gränd på Söder 40 årsjubiléum. Hedrande att få visa sina bilder där igen. Jag var ju med även 2019 och sen har det varit uppehåll 2 år för Corona-pandemin. Men nu drar det igång igen. En av grundarna till Planket, numera framlidne Gunnar Smoliansky, gjorde 2019 sin sista "utflykt" dit. Och det var en ära att få träffa honom och även ta några bilder. En av de största vi haft inom gebitet och en stor inspirationskälla. Att han också stannade till en stund och tittade på mina fotografier jag hade där då, var något som jag gladdes åt. Att se det stora i det lilla och att göra intressanta bilder av i stort sett ingenting, är väl en bra beteckning på hans gärning som fotograf.
Och att bilderna jag tänker visa nu är lite i den andan, tycker jag passar bra. Det blir några silvergelatinkopior från mitt projekt CONTAINER, där jag letade kompositioner och detaljer vid en uppställningsplats för containrar på Åkericentralen här i Lessebo. När jag strövade omkring där på det lilla området på bara ca 100x100m, såg jag intressanta detaljer som verkade leva sina egna liv. Rosten och skavankerna bildade figurer, mönster och former, och det skapades händelser/skeenden/historier som rann iväg i fantasier.
Så missa inte detta anrika evenemang på Söder, lördagen och söndagen 13-14:e augusti. Men massor av fotografer och olika bildtyper. Bilderna byts ut till söndagen och mina kan du se under söndagen, då jag också ska finnas på plats, företrädesvis vid mina egna bilder. Men en och annan runda för att se andras bilder och träffa andra, lär det nog bli också. Så är jag inte vid mina bilder är jag ute och minglar nånstans (kanske gått och fikat eller äter), men kommer tillbaka förr eller senare. Ska försöka hålla mig på plats så mycket som möjligt ändå :-)
//
EMAKS BETRAKTELSER 686/I väntan på nya kvadrater...
Senaste lithprinten från mörkrummet, LITH4-2022. En bild som blev över från i våras då vi besökte Landskrona och Gerry Johanssons utställning "The Books" vid vernissagehelgen. Gerry kom förresten på besök för ett par veckor sen då han var i faggorna och fotograferade, bl.a Emmaboda och Algustboda. Kul att han ville titta in. Några nya småbildskvadrater har det inte blivit ännu, men det kommer. Det sitter en film i en av mina kameror med utbytbart prisma och några bilder är tagna, men framkallning får vänta tills hela filmen är slut. Ingen brådska med det. Utställningsbilderna till hösten är redan klara, de ska bara monteras. Ramar har jag och passepartoutmakaren är förvarnad om att jag kommer med en beställning på ca 40-50st i början på augusti.
Denna LITH 4-2022 är ingen småbildskvadrat, utan tagen med en av mina kameror för 6x6 på 120-film. Jag fick en hel kasse Agfapapper av Keith Samuelsson skrev jag ju om, och även denna bild är lithkopierad på ett av dom Brovira-papperena som låg i den kassen. Väldigt fin ton med det papperet tycker jag. Så det är väl bara att fortsätta kopiera på det i mörkrummet, med kommande sommarkvadrater. Det passar ganska fint för den här typen av kompositioner bl.a.
Såg förresten att Wolfgang Moersch tagit fram en ny variant av lithframkallaren Easylith, kallad Easylith FT special. Den ska vara specialanpassad för att motverka den snöbollseffekt som ibland kan komma med vissa papper och batchar. Fomas Fomatone och Retrobrom har haft en del problem med sånt på senare tid och denna FT (FomaTone) är framtagen för dom papperna. Hoppas den även fungerar bra med Fomabrom Variant, som även det gett snöbollar över bilden med senare produktion. Också de sista jag köpte från ryska Slavich för ett par år sen gav lite såna effekter, även om jag fick bukt med det till viss del efter en del experimenterande i dunkelkammaren. Så den framkallaren måste ju provas. Kul att det finns företag och människor som fortfarande tar fram och utvecklar nya analoga produkter, och även en sån udda sak som en lithframkallare för mörkrum. Det uppskattas!
//
EMAKS BETRAKTELSER 685/LITH3 - 2022, Liljeholmen-Årstadal.
Nu blev det en uttöjd kvadrat. Det beror på att jag stod på en bänk som var fast i marken när jag tog bilden. Och jag kom inte längre bak för att få med allt i kvadraten. Hade tyvärr bara en 50mm med mig, annars hade 35:an löst problemet. Men det fungerar ju med 67-proportioner också. Jag fick till två godkända bilder i mörkrummet med detta negativ också, även om dom inte blev precis likadana. Men dom fungerar. Blir en a och en b då av denna Lith No 3 för 2022.
Jag har pausat lithkopierandet sen i höstas då jag gjorde bilderna på snickarverktygen efter min svärfar. Nu är även svärmor borta sedan i februari, och jag är glad att jag fick idén att fotografera verktygen. För igår rensade jag ut de sista sakerna ur köksskåpen och lådorna i svärföräldrarnas hus och körde ner till återvinningsstationen och lämnade till miljöverkstaden som har en loppis, och till gratiscontainern där folk kan plocka vad dom vill. Innan har det delats upp en del mellan syskonen och nu står en fin skänk som min svärfar renoverat (med verktygen jag fotograferat) i vårt kök, istället för vitrinskåpet som vi tröttnat på. Det ska en som ville ha det, komma och hämta på måndag. En del saker har sålts på auktionskammare och en lokal loppis köpte också en lite. Så nu är det helt tomt i svärfars snickarverkstad (förutom nån bänk som husköparen ville ha), och tillträdet till huset sker 1:a juli.
Men planerna på mera lithkopierade småbildskvadrater är aktuella och det ska väl mest bli fotograferat för såna i sommar är det tänkt. Sen kommer min utställning på Fotogalleriet i Skruv förmodligen i början på september. Mer information om det kommer senare, men det kommer bli mycket containerbilder i alla fall. Kanske enbart dom, vi får se? Och om man kommer med på Planket i Sthlm 13-14 augusti får man reda på nu i juni nån gång. Hoppas komma med där och då kan den som är intresserad få se några av mina bilder fån Containerprojektet där, samt förmodligen några lithkopierade bilder. Inte så ofta man får chansen att ställa ut sina bilder nuförtiden annat än i egen regi här ute i Smålandsskogen, så det vore kul om det blev något med Planket. Ja, jag glömde ju Konst- och Hantverksgruppens utställning på Midsommarafton vid Intaget i Lessebo, där du kan beskåda både ett par av mina fotografier och de övriga medlemmarnas alster, samt Sveriges vackraste Midsommarstång, dekorerad med papperskransar gjorda i papper från Lessebo pappersbruk.
//
EMAKS BETRAKTELSER 684/LITH2 - 2022, Liljeholmen 2022 06 05.
En av de digitaliserade negativen från förra bloggposten har nu kommit på papper. Som lithprint. Dom här småbildskvadraterna är tänkta att lithkopieras och på ett papper som inte ger för grov svärta eller för mycket färgton. Idag provade jag gammalt Agfa Brovira i fiber, och det blev alldeles utmärkt. Det gick åt några papper innan jag hittade rätt parametrar (temperatur, spädning av framkallaren etc). En av bilderna från försöken blev bra, och nu ska jag försöka göra en till som inte skiljer allt för mycket från den och som jag kan känna mig nöjd med. Men det blir nog inte förrän imorgon förmiddag. Här är i alla fall dagens godkända lithprint. Inte särskilt stor 16x16cm bara, gjord på 17,8x 24 papper. Jag fick en hel kasse med Brovira i storlekar från 12,7x17,8 till 24 x30,5cm av sportfotografen Keithh Samuelsson förra året. Han som förresten tog en bild på mig och några till, när vi satt och krystade på röret under O-ringens 5-dagars i Märsta 2001, och som sedan blev en artikel i orienterarnas tidning Skogssport, med bilden uppslagen stort i mitten. Rubriken löd "Skitens väg" och handlade om det nya där man kopplat in sig direkt på avloppssystemet och man satt och gjorde sina behov på stora rör där vattnet strömmade igenom. Utloppet låg vid Mälaren och ett nybyggt reningsverk, precis granne med ett nytt lyxigt bostadsområde, vilket man hade ganska roligt åt i artikeln.
Det var ett tag sen jag lithkopierade i dunkelkammaren. I höstas närmare bestämt. Nu har jag gjort lithprintar av två negativ i år och det är meningen att det ska bli såna här kvadrater från småbildsnegativ i sommar. Jag ska försöka hitta bilder och utsnitt som passar för lith och på det här gamla Brovira-papperet från Agfa. Lite kul då att också kameran jag tog den här första lithkopierade kvadraten med, är en gammal småbilds Agfakamera från 1960.
//
EMAKS BETRAKTELSER 683/Liljeholmen 2022 06 05
Bilderna i förra blogposten levererades under helgens besök i Huvudstaden. Och det ska sägas direkt, jag såg varken det stora schabraket som ligger förankrat i Stockholms ström, eller hörde kungens lilla fadäs på slutet i hans Nationaldagstal. Kanske var det ingen fadäs, utan en helt vanlig hälsning till oss om nästkommande helg. För man önskar väl inte glad nationaldag när man är mitt uppe i den? Nog om det, även om man ogillar alla perfekträttare som ska gnälla på människor som har dysleksi. Jag lever med en och vet att det inte är så förbannat lätt att få allting rätt och riktig uttalat/skrivet. Så håll igen och se istället till vilket perfekt tal det var i övrigt kungen höll. Ingen är ofelbar och för en del är det som inte är perfekt, det som kommer ut i tal och skrift. För andra är det missbruk av olika slag och för en tredje är det ondska och dumhet eller egoism. Var glad att vi inte har en Putin till kung, utan en människa som står upp för demokrati, rättvisa och allas lika värde.
Våra besök hos dottern brukar ge tillfälle till att leta nya bildutsnitt med kameran. Ambiflexkameran från 1960 följde med och det blev kvadrater även nu. Mattskivan är ju som på min första Agfakamera, Colorflexen med fast 50mm, maskad till 24x24mm. Det blev inte tid till egna strövtåg så bilderna är tagna i farten under lördagseftermiddagen, då vi tog en tur från Årsta ner till Liljeholmen och en glassbar. Något som föll barnbarnen i smaken. På förmiddagen var det avslutning i klätterlekis för ett av barnbarnen och på söndagen blev det Skansen. Olidligt mycket folk där och några bilder blev det inte av det.
Jag tar väl inte de där vanliga bildutsnitten utan letar efter sånt som man får konstiga frågor om, när man står och försöker komponera så att allt ska stämma. Folk undrar säkert vad man håller på med, men jag träffade en kille i Årsta när jag gick lite långsammare än övriga sällskapet tillbaka från stationen vid Årstaberg efter Skansenbesöket. Han förstod vad jag höll på med och sa att han själv var filmintresserad och att folk oftast inte fattar det som är intressant och värt att uppskatta med foto och film. Kul att åtminstone ha träffat en ute på sina bildsök, som verkade vara på samma våglängd.
Bildspråket är nog inte lätt att behärska alltid. Precis som skrift- och talspråket inte är så lätt att behärska för människor som kungen. Dysleksi ska man inte skämta om, utan försöka ha överseende med. Man är inte dum för att man råkar säga eller skriva fel då och då. Men tyvärr tror väldigt många människor det. I så fall skulle man ju lika gärna kunna säga att de som inte förstår bilders språk, eller själva har något särskilt utvecklat bildspråk, skulle vara korkade. När det i själva verket bara är så att de är ovana eller inte har utvecklat anlaget/förmågan att behärska det mer än på ett väldigt enkelt och grundläggande sätt.
//