EMAKS BETRAKTELSER
EMAKS BETRAKTELSER 223/Trollskogsfragment...
Gårdagens skogstur var fin. Det finns små fragment av relativt orörd skog kvar, men tyvärr är det alldeles för lite sånt i de sydsvenska skogarna. Mycket har förvandlats till granåkrar med knappt ens mossa kvar på marken. Det ser snyggt ut för den ekonomiskt lagda, men mindre tilltalande för den som månar om biologisk mångfald. Balansen mellan dessa båda intressen har vägt över alldeles för mycket till den ekonomiska sidan under senare år som jag bedömer det själv. Visserligen har vi fått nyckelbiotoper, men det borde bli mera sånt. Många skogsägare förfasas dock över detta som jag förstått, speciellt när Naturskyddsföreningar går ut och utan ersättning inventerar och sedan rapporterar vidare till skogsvårdsstyreler eller länsstyrelser. Då blir det argsinta insändare, ledarkrönikor och annat. Men en skogsägare som har värdefulla partier på sina ägor borde istället vara stolt och glad över att hen skött sin skog så bra att denna mångfald finns kvar. Man får ju ersättning för nyckelbiotoper också, men kanske är denna ersättning för låg för att man ska känna sig nöjd och belåten? Fast bara vetskapen om att ha hotade och ovanliga arter på sina marker tycker jag skulle vara belöning nog? Men jag tänker säkerligen annorlunda och har helt annat synsätt på vad en värdefull skog är, än flera andra. I alla fall hittade jag lite Trollskogsfragment igår vid Toragöl, utefter kulturstigen "Lessebo Bruks Omland" och man får hoppas det lilla som finns kvar där får vara ifred. Ett par av bilderna visade jag igår i föregående blogposter.
Hade planerat en tur ut i skogen till ett närliggande ställe idag också, där jag vet att det finns lite Trollskogsfragment kvar. Men regn och blåst satte stopp för det. Det blev en innesittardag istället och då hinner man redigera lite av det man fångat på sensorn. Alla bilder togs med Mitakon Speedmaster 0.95/35mm monterad på X-T2 huset. Och likaså full glugg 0.95 inställd i fasttejpat läge (finns inga klickstopp så den glider lätt upp på mindre öppning annars). Speedmastern är speciell, och ger härliga resultat med snygg bakgrundsoskärpa fullt öppen. Filerna redigerades först i gratisprogrammet Darktable och TIFF-filerna därifrån finslipades sedan i Elements, för att få det som jag ville ha det. Får se vad Fujifilm har att erbjuda i februari när X Raw Studio kommer för Windows?
//
EMAKS BETRAKTELSER 222/Går även fota färg med Mitakon...
Tror inte jag visat nån färgbild med Speedmastern förut, så här kommer en. Även den från dagens långtur i skogen. Fast jag fotade den med svartvitt på skärmen (Acros). Men sparades även som raw-fil.
//
Emaks betraktelser 221/ En lång runda i skogen...
Lite vår i luften idag faktiskt. Och jag hann lite längre innan jag tog upp kameran ur väskan för att börja arbeta med den. Men när den väl kom upp blev det bilder. En liten göl i skogen utanför Lessebo och sen var man fast nån timme där längs strandkanten mot skogen. Tur att man har Gore-Tex i kängorna, annars hade det inte blivit roligt idag. Stått där ute 3-4 km från värmen i huset, med blöta fötter i det nollgradiga vädret, inget man vill vara med om - skyttegravsfot tror jag det kallas.
Toragöl, Lessebo - 2018 01 27.
Mitakon-normalen på 35mm satt på X-T2 huset, och givetvis körde jag på full glugg 0.95, som för det mesta med denna kinesiska skapelse. Gillar den skarpt. Har blivit mångas favorit, vilket är lättförståeligt. Den ska få arbeta mera framöver är det tänkt, och med lite olika saker. Förhoppningsvis ska den kunna leverera några bilder till jubiléumsutställningen på Fotogalleriet i Skruv senare i år. Tio år sen den första utställningen sommaren 2008! Tänk vad tiden rinner iväg? Bäst att försöka göra det man vill (och kan) medan man är frisk och har hälsan. Försöka utveckla sig så långt det går och inte fastna i det gamla allt för mycket.
Ha en fin helg!
//
EMAKS BETRAKTELSER 220/Pentax 67 med 105mm/2,4
Har funderingar på att sälja min stora Pentax 67 mellanformatsutrustning, men nu tror jag ändå att jag sparar en del av den - huset och 105mm. Resten får väl gå iväg till nån som behöver dom bättre? 105:an har ett rätt häftigt skärpesläpp på stora bländaröppningar som jag nog vill utforska lite mera, lite som en 3d-effekt. Har inte fotat så mycket med Pentaxen under sista åren, men innan dess blev det en del. Har t.ex en fin bildserie på Stig Anders Svensson i Råskog (även känd som Hästmannen) tagen med 105mm. Men här en annan bild från Gransholm utanför Gemla som visar lite av 3d-effekten. Kommer inte ihåg om det var Plus-X 120 eller Tri-X 120 som satt i kameran, men det spelar nog inte så stor roll vilket.
EMAKS BETRAKTELSER 219/Mata Hari negativ nr 579 - 68, Metro Goldwyn Mayer 1931.
Det kändes lite extra spännande när det här negativet med Greta Garbo och Ramon Novarro kom från USA. Att hålla i ett av de 8x10 tums negativen som exponerades i storformatskameran under produktionen av filmen Mata Hari 1931, är som att komma bakom själva bilden och ett steg närmare ögonblicket då den togs. Enligt uppgift gjordes 133 exponeringar under inspelningen och detta är negativ nummer 68 av dom. Produktionen är nr 579 för filmbolaget Metro Goldwyn Mayer. Stillbildsfotograf under inspelningarna var Milton Brown (1895 - 1948).
Originalnegativet i storlek ca 20x25cm, som satt i kameran när bilden togs under inspelningarna till filmen Mata Hari 1931, här avfotograferat på ett ljusbord.
Den inverterade bilden med huvudrollsinnehavarna Greta Garbo och Ramon Novarro.
2015 hade jag en utställning, kallad SUPERSTARS, på mitt Fotogalleri på jobbet vid JGA Emballage i Skruv. Då gjorde jag en lithkopierad kontaktkopia av negativet som sedan scannades och skrevs ut i stl 70x90 cm, Den blev väldigt grovkornig och speciell men jag valde ändå den för utställningen. Utöver denna så hade jag även bilder gjorda från andra storformatsnegativ som jag kommit över, Anita Ekberg, Ingrid Bergman, Helan och Halvan och ytterligare ett på Greta Garbo från filmen Anna Karenina 1935.
Kontaktkopierad och svagt koppartonad lithprint.
De flesta bilder på utställningen SUPERSTARS var annars gjorda från 6x6 original-negativ som jag köpt (inklusive fullständiga bildrättigheter och copyright), fotograferade av den kände Hollywoodfotografen Harry Langdon jr (kolla gärna länken med den intressanta intervjun med honom om hans liv som fotograf). Cher, Diana Ross, Tom Jones, George Clooney, Johnny Cash, Priscilla Presley, Richard Burton m.fl fanns på dom och flertalet kopierades på 30x40 - 40x50 papper, några i större format. Fast mest speciella känns ändå de här äldre och stora 8x10 tums negativen, varav tre styck är originalen som exponerades i kameran vid fotoögonblicket, och två duplikat-negativ från filmbolagen.