EMAKS BETRAKTELSER
EMAKS BETRAKTELSER 209/Grått och läge för svartvitt.
Nu är det grått och läge för svartvitt, så det blev en liten promenix med kameran efter jobbet vid 2-tiden idag. Kom dock inte så långt, bara 150 m från huset nere vid sjön. Tänkte jag skulle prova min gamla Summar "Sumus" 50mm/2 från 1935, den borde ju fungera lika bra på ett X-T2 hus. Såg några bilder på nätet för några år sen som hade en väldigt speciell karaktär och de var tagna med en sån optik. Jag gillade det jag såg så jag började leta på nätet och hittade en. Det har inte blivit så många bilder med den, men några har jag skjutit med mina analoga hus laddade med T-Max 100. Det såg bäst ut med den filmen tyckte jag. Men idag blev det digital premiär för Summaren.
Summaren blir ju ekvivalent med en 75mm-optik på en APS-C sensor och det fungerar bra att komponera med ett kort tele, så att inte en massa onödigt jox kommer med i bilderna. Med kvadratformatet inställt så skalar man bort ytterligare en del i kanterna. Jag gillar kvadratiskt format och jag gillar att se bilden med två ögon på kamerans skärm, precis som jag gillar analoga TLR 6x6 av samma anledning. Att man dessutom ser bilden i svartvitt som den blir, är en stor fördel med min Fujifilm-kamera. Hade Acros förinställt, men fick ändra lite på normalinställningen av högdagrar och lågdagrar för att jag skulle bli nöjd den här speciella optiken på. Här var det inga snabba serieskott eller några mängder med bilder direkt, varför jag sparade bilderna både som svartvit JPEG och raw. Lade på en svag ton i bilderna också. Så har det alltid varit med svartvitt. Olika svärtningstoner i mörkrumspapper ju, och sen har man ju eftertonat även där en hel del. Något neutralt svartvitt har väl egentligen aldrig funnits före digitalåldern och photoshop.
Vet inte om jag hittade rätt med kontrasten i efterbehandlingen. Jag tycker det är svårt att få till det ibland. När man tycker man hittat rätt och sen går ifrån datorn en stund, så kan det se alldeles tokigt ut när man kommer tillbaka och tittar på bilderna. I mörkrummet kör jag alltid men en referens-bild som alltid ligger där och som alla bilder man gör relateras till. Det har fungera bra för mig. Man får väl börja med samma sak i det digitala mörkrummet.
//