Omvänt perspektiv
Garnapa
Idag hjälper jag Elisabeth Bucht, ak Garnapa att fota av några av hennes textila verk. De ska ingå i en fransk bokutgivning om textilkonstnärer runt omkring i världen. Elisabeth gör mycket fina grejer, med en lågmäld humor och engagemang. Se mer här.
(Undrar vilka ICCprofiler förlaget vill ha? När de nu vill ha högupplösta och cmykade. Min franska är inte mycket att hurra för. Tur att min fru talar franska som en infödd.)
Om gruppbilder och viktiga bilder
En bild av en grupp, låt vara bara i ögonblicket närvarande i kamerans öga. En glad middag i Perigord. I ett kök. Kvällen har precis börjat. Och franska middagar som sällan anträds före 21.00. En bild som i ett begränsat sammanhang kommer att vara mycket viktig om femtio år. Om tekniken nu medger att den finns kvar. Den är nu inte ens tekniskt bra, blir inga självpoäng i den egna fotokursen. Men det är alltså inte heller det som det nu handlar om. I den här bilden. Oskärpans år 2018.
Om gruppfoton och historiska bilder
Den här bilden föreställer besättningen på S/S Baltic rederi AB Transatlantic. Bilden gissningsvis tagen i Melbourne 1927 eller 28. Mannen i mitten, kapten, är John N Frick, min morfar. Han har ganska nyligen tagit befälet, då tidigare skepparn blev hastigt sjuk under resan ner. Morfar gick över bord 1931, i Stilla Havet så jag har honom bara som bilder och lite andra dokument.
Min blick fastnar dock oftast på de två männen bakom morfar. Nu är det nåt mer intressant som händer där ute på redden eller vad det nu är. Och det kräver åtminstone en kommentar. På göteborgska får man anta.
( Det blev sedemera en utställning med ett trettiotal akvareller (50x70) baserade på morfarns fotoalbum och olika dokument. "Käre Morfar" finns numer på Sjöhistoriska museet i Stockholm. Visats där ett par gånger, gått på turné till olika europeiska hamnar och en sväng jorden runt.)
Grafiker
Denis Stéen är en åttioåtta år ung svensk grafiker med träsnittet som specialitet. De här bilderna är tagna i samband med hans utställning i Uppsala för ett par månader sedan. passerar du Slussens T-banestation i Stockholm kan du se ett av hans många verk, förstorade träsnitt som tar upp kampen med reklamen.
Läs lite mer om honom här.
I afton mingel
Katarzyna Kozyra. Polsk performance och videokonstnär. VIP. Förhandsvisning. Mingel. Måste nog ses i lugn och ro. Återbesök nästa vecka. Uppsala Konstmuseum.
( Oskärpans år. Om detta vore gjort för fyrtio år sedan hade det suttit TRI-X i kameran. Och sätter en tia på att den var pressad till 1600. Så var den tiden. )