EMAKS BETRAKTELSER
EMAKS BETRAKTELSER 711/Prover
Tre nya chemigram som gjorts idag. Den första metoden jag använde har sina begränsningar. Nu provade jag något jag trodde skulle fungera för att komma vidare. Och det gjorde det :-) Jag ska inte gå in på hur jag går tillväga, det får bli "artists secret", utan bara visa hur resultaten blev. Detta är några första prover, men jag gillar dom. Jag tror det kan bli väldigt användbart i bildmakeriet framöver. Och resultaten blir unika.
//
EMAKS BETRAKTELSER 710/Chemigram 23 - 2022
Mitt utforskande av detta har bara börjat, men det kommer fram lite man är nöjd med allteftersom. Jag såg några fantastiska bilder i denna teknik av Åke E:son Lindman och blev inspirerad att prova själv. De jag visat tidigare var lite i hans stil. Men detta är något helt annat, mera inspirerad av målad konst som jag insupit. Det finns mycket att både lära och inspireras av i den världen.
Det blev en liten "skavank" den här gången. Ett smalt vitt streck, en emulsionsskada som kom av min nagel när jag arbetade med bilden. Ett arbete som tog många timmar dessutom. Men jag tycker inte det stör så mycket. Helheten är det viktiga och precis som med handgjort/handblåst glas kan det bli lite småskavanker från tillverkningen. I det här fallet går det heller inte retuschera. Jag har försökt med sånt förut och det har bara sett 10ggr värre ut då. Vanliga dammprickar och streck från repor i negativet går däremot fint att retuschera, men inte en skada där hela emulsionen är borta. Detta är ju dessutom handgjort och hantverk till 100%, så kloningsverktyg i datorn (som annars hade löst det lätt) är inte att tänka på. Jag vill ju lika lite som en målare ha mina bilder avfotograferade/digitaliserade och sedan visa upp dom istället för själva målningen. Men jag vet ju att en del (även betydligt mera väletablerade fotografer) har gjort så att de scannat sina mörkrumskopior och sedan bjudit ut dom som bläckstråleutskrifter för ganska saftiga belopp, i serier dessutom. Originalet är alltid det som gäller för mig. Och bilder i upplagor är inget för den som gör alla sina bildexemplar för hand.
//
EMAKS BETRAKTELSER 709/Sommarkvadrater
Det blev inte så många kvadrater tagna i somras, med en av mina tre småbildskameror där jag maskat sökaren till kvadratiskt format. Jag hade tänkt mig lite fler bilder men inspirationen infann sig inte. Nu har jag äntligen börjat kopiera rutorna från juli och framåt, och detta är de första som kommit ut ur dunkelkammaren. Att maska sökaren i småbild till kvadrat, vad är det för idé tänker säkert många. Men min rygg var inte så kurant i början på sommaren så det fick bli småbild för hela slanten. Har inte rört någon av min tunga 6x6 eller 6x7-kanoner sedan i våras. Men hoppas det ska bli mera nu när ryggen känts bra ett tag.
Detta är "semesterbilder". Vi var en vecka på Orust först, men inte en enda bild tog jag där, annat än några med mobilen. Först när vi åkte därifrån och vidare mot Stockholm blev det lite grand skjutet med kameran jag hade med mig, en Zeiss Ikon Icarex 35 TM (reservhus Zeiss Ikon SL706) med Carl Zeiss Ultron 50mm f:1,8. TM står för Thread Mount skruvgänga 42mm. Icarexen finns annars även med bajonett och i flera utföranden, bl.a med utbytbart prisma och ljusschakt som alternativ. I Lidköping stannade vi för lunch och besökte även Rörstrands muséum. Där tog jag de första bilderna, men dessa är från Södermalm i Stockholm.
Zeiss Ultron är den vidareutvecklade Voigtländer-Ultron för deras Bessamatic/Ultramatic-kameror, som kompletterats med en konkav frontlins. Det finns senare Ultroner från Rollei/Voigtländer (sedan det såldes och avknoppades från Zeiss), men ingen av dom har denna konkava frontlins. Vad som förbättras vet jag inte men gluggen har enormt bra upplösning och detaljåtergivning. Dessutom en jättesnygg bokeh, vilken inte syns i dessa första bilder, men som jag har några andra rutor där man kan se den.
Filmen här är Eastman Double-X 5222, framkallad i Kodaks DK-50. En fantastiskt fin film med känslighet på 250 ASA och egentligen en film för Kino. Jag använder även Orwos Kinofilm UN54 på 100 ASA som också den är fantastiskt fin. Köpes billigt i 30m-längder från Orwo shop och tillverkas av Filmotec Wolfen i Tyskland. Ska man köpa dom här filmerna färdigladdad på kasett, så blir priset 3 ggr dyrare. Fint att ha ett par filmladdare och metallkassetter att ladda själv i, när man som jag i princip enkom skjuter med film.
Kopiorna är inscannade och mitt standardpapper för vanlig svatvitkopiering har sedan ett tag varit Fomabrom Variant 111 och 112. Här är det den matta ytan och personligen gillar jag nog den bäst. Väldigt snygga toner blir det, även om maxsvärtan inte blir lika djup som med det blanka. Att det dessutom är busenkelt att retuschera med vanlig blyerts är en fördel. Fast retuschering av bilder blir det numera sällan, detta sedan jag började använda en antistatborste att borsta av negativen med vid kopieringen. Det är en väldigt bra metod att slippa vita dammprickar på kopiorna. Såvida man inte har intorkat damm från torkningen av filmerna. Men det har jag nog aldrig haft problem med. Torkning i badrum/duschrum där det ofta spolas vatten från duschmunstycken samt äkta vätmedel i sista sköljvattnet, borgar för att slippa den typen av besvär.
//
EMAKS BETRAKTELSER 708/Pointless Photography
Pointless Photography. Jag gillar det uttrycket. Jag tror jag tar mycket bilder av den sorten. Gick igenom senaste årens bilder och det är en del som kan hänföras dit. Här är ett exempel.
Lindshammar 2020.
//
EMAKS BETRAKTELSER 707/Wanås - bild 2.
Ja några av rutorna på de underexponerade filmerna från Wanås gick att använda. Här är den andra, som jag lithkopierade på ett annat papper. Tycker den blev skaplig.
Den ärvda kameran som invigdes, en Canon kompakt Prima Zoom 76, underexponerade alltså kraftigt. Filmerna var DX-kodad Fomapan 400, och som det verkar nu efter att ha kört en DX-kodad Tri-X på prov i kameran, så var det nog något med Fomas filmer, för med denna provfilm Tri-X exponerade kameran rätt (med några små avvikelser). Det verkar positivt, för jag ska inte skaffa fler Fomafilmer. Men de jag tagit tidigare har varit fina, fast då har jag använt kameror utan DX-kodning för filmkänsligheten.
//