Nystart med bloggande på fotosidan från hösten 2013. Dessförinnan relativt inaktiv sedan våren 2012. Rensade då bort allt från mitt tidigare medlemskap som startade 2003. Här kommer fortsättningen. Men vänta dig inte dagliga blog-poster, det har jag inte tid med.

EMAKS BETRAKTELSER 709/Sommarkvadrater

Det blev inte så många kvadrater tagna i somras, med en av mina tre småbildskameror där jag maskat sökaren till kvadratiskt format. Jag hade tänkt mig lite fler bilder men inspirationen infann sig inte. Nu har jag äntligen börjat kopiera rutorna från juli och framåt, och detta är de första som kommit ut ur dunkelkammaren. Att maska sökaren i småbild till kvadrat, vad är det för idé tänker säkert många. Men min rygg var inte så kurant i början på sommaren så det fick bli småbild för hela slanten. Har inte rört någon av min tunga 6x6 eller 6x7-kanoner sedan i våras. Men hoppas det ska bli mera nu när ryggen känts bra ett tag.



Detta är "semesterbilder". Vi var en vecka på Orust först, men inte en enda bild tog jag där, annat än några med mobilen. Först när vi åkte därifrån och vidare mot Stockholm blev det lite grand skjutet med kameran jag hade med mig, en Zeiss Ikon Icarex 35 TM (reservhus Zeiss Ikon SL706) med Carl Zeiss Ultron 50mm f:1,8. TM står för Thread Mount skruvgänga 42mm. Icarexen finns annars även med bajonett och i flera utföranden, bl.a med utbytbart prisma och ljusschakt som alternativ. I Lidköping stannade vi för lunch och besökte även Rörstrands muséum. Där tog jag de första bilderna, men dessa är från Södermalm i Stockholm.



Zeiss Ultron är den vidareutvecklade  Voigtländer-Ultron för deras Bessamatic/Ultramatic-kameror,  som kompletterats med en konkav frontlins. Det finns senare Ultroner från Rollei/Voigtländer (sedan det såldes och  avknoppades från Zeiss), men ingen av dom har denna konkava frontlins. Vad som förbättras vet jag inte men gluggen har enormt bra upplösning och detaljåtergivning. Dessutom en jättesnygg bokeh, vilken inte syns i dessa första bilder, men som jag har några andra rutor där man kan se den.



Filmen här är Eastman Double-X 5222, framkallad i Kodaks DK-50. En fantastiskt fin film med känslighet på 250 ASA och egentligen en film för Kino. Jag använder även Orwos Kinofilm UN54 på 100 ASA som också den är fantastiskt fin. Köpes billigt i 30m-längder från Orwo shop och tillverkas av Filmotec Wolfen i Tyskland. Ska man köpa dom här filmerna färdigladdad på kasett, så blir priset 3 ggr dyrare. Fint att ha ett par filmladdare och metallkassetter att ladda själv i, när man som jag i princip enkom skjuter med film.

Kopiorna är inscannade och mitt standardpapper för vanlig svatvitkopiering har sedan ett tag varit Fomabrom Variant 111 och 112. Här är det den matta ytan och personligen gillar jag nog den bäst. Väldigt snygga toner blir det, även om maxsvärtan inte blir lika djup som med det blanka. Att det dessutom är busenkelt att retuschera med vanlig blyerts är en fördel. Fast retuschering av bilder blir det numera sällan, detta sedan jag började använda en antistatborste att borsta av negativen med vid kopieringen. Det är en väldigt bra metod att slippa vita  dammprickar på kopiorna. Såvida man inte har intorkat damm från torkningen av filmerna. Men det har jag nog aldrig haft problem med. Torkning i badrum/duschrum där det ofta spolas vatten från duschmunstycken samt  äkta vätmedel i sista sköljvattnet, borgar för att slippa den typen av besvär.
//


Inlagt 2022-10-07 20:16 | Läst 719 ggr. | Permalink
Kul att se riktiga fotografier igen! Jag tycker ju att en del av fotograferingen är kameran. Den gör att jag blir inspirerad att gå ut med den.
Jag bär min kamerautrustning i ryggsäck om jag fotograferar hemmavidd. Ryggsäcken gör att jag går med rak rygg och med bra balans i motsats till om jag skulle bära utrustningen i en axelväska.
Måste Du maska till en kvadrat i sökaren istället för att gissa kvadraten per ögonmått med lite marginal runt motivet?
Fin gråskala Du har fått i bilderna!
Mvh Wolfgang
Svar från Nils Bergqvist 2022-10-07 21:33
Tack! När jag har all utrustning med för mellanformatfoto, blir det ryggsäck, men kameran hänger ofta runt halsen eller bärs fäst på stativ. Det blir i alla fall en belastning för ryggen. Man måste ju inte maska, men det är en stor fördel att bara se det som kommer med på den tänkta bilden. Och att maska när kameran har schaktsökare är inte så svårt.
Wolfgang 2022-10-07 21:53
Tanken med ryggsäcken är att inte bära något i handen. Även stativet är monterat på ryggsäcken. Om jag skulle ha kameran runt halsen, så skulle det kännas obehagligt tungt i nacken. Min filosofi är att ett motiv måste vara inspirerande för att jag ska ta av ryggsäcken för att komma åt kameran och har jag hittat ett motiv, så lägger jag ryggsäcken. Det är ju slow photography som dessutom är avstressande.
Men jag ska inte lägga mig i vad Du ska göra utan ville bara tala om hur jag gör. Mvh Wolfgang
Svar från Nils Bergqvist 2022-10-07 22:27
Ja vi gör alla olika. Fast med ryggsäcken så har jag ofta kameran (med normaloptik) i den och stativet i handen. Finns sidofack som kan öppnas och ta ut kameran, med säcken hängandes över bara ena axeln. Smidigt. Men i stadsmiljö har jag mestadels bara ett eller att par optik med och då blir det väska på sidan och/eller kameran hängande runt halsen. oavsett vilket, så är det frestande för min rygg de perioder den inte mår så bra. Då är småbild ett fint alternativ.
Sköna kvadrater med fin gråskala i, Nils.
Hur går det till när man "maskar i sökaren"? Beskär du bilden efteråt till kvadrat, efter hur det såg ut i sökaren?
Svar från Nils Bergqvist 2022-10-08 17:22
Man tejpar med svart tejp på mattskivan. Sen beskärs bilden till mittkvadraten av negativet. Inte konstigare än så.
Hej,
Genomgående sköna bilder, nummer två slår till mig. Den är på något sätt obehaglig. Var har gubben tagit vägen? Dog han av maten?
Så skall en bild angripa mig.
Ha en fin dag
Bob
Svar från Nils Bergqvist 2022-10-08 17:22
Härligt att läsa :-)