EMAKS BETRAKTELSER 709/Sommarkvadrater
Det blev inte så många kvadrater tagna i somras, med en av mina tre småbildskameror där jag maskat sökaren till kvadratiskt format. Jag hade tänkt mig lite fler bilder men inspirationen infann sig inte. Nu har jag äntligen börjat kopiera rutorna från juli och framåt, och detta är de första som kommit ut ur dunkelkammaren. Att maska sökaren i småbild till kvadrat, vad är det för idé tänker säkert många. Men min rygg var inte så kurant i början på sommaren så det fick bli småbild för hela slanten. Har inte rört någon av min tunga 6x6 eller 6x7-kanoner sedan i våras. Men hoppas det ska bli mera nu när ryggen känts bra ett tag.
Detta är "semesterbilder". Vi var en vecka på Orust först, men inte en enda bild tog jag där, annat än några med mobilen. Först när vi åkte därifrån och vidare mot Stockholm blev det lite grand skjutet med kameran jag hade med mig, en Zeiss Ikon Icarex 35 TM (reservhus Zeiss Ikon SL706) med Carl Zeiss Ultron 50mm f:1,8. TM står för Thread Mount skruvgänga 42mm. Icarexen finns annars även med bajonett och i flera utföranden, bl.a med utbytbart prisma och ljusschakt som alternativ. I Lidköping stannade vi för lunch och besökte även Rörstrands muséum. Där tog jag de första bilderna, men dessa är från Södermalm i Stockholm.
Zeiss Ultron är den vidareutvecklade Voigtländer-Ultron för deras Bessamatic/Ultramatic-kameror, som kompletterats med en konkav frontlins. Det finns senare Ultroner från Rollei/Voigtländer (sedan det såldes och avknoppades från Zeiss), men ingen av dom har denna konkava frontlins. Vad som förbättras vet jag inte men gluggen har enormt bra upplösning och detaljåtergivning. Dessutom en jättesnygg bokeh, vilken inte syns i dessa första bilder, men som jag har några andra rutor där man kan se den.
Filmen här är Eastman Double-X 5222, framkallad i Kodaks DK-50. En fantastiskt fin film med känslighet på 250 ASA och egentligen en film för Kino. Jag använder även Orwos Kinofilm UN54 på 100 ASA som också den är fantastiskt fin. Köpes billigt i 30m-längder från Orwo shop och tillverkas av Filmotec Wolfen i Tyskland. Ska man köpa dom här filmerna färdigladdad på kasett, så blir priset 3 ggr dyrare. Fint att ha ett par filmladdare och metallkassetter att ladda själv i, när man som jag i princip enkom skjuter med film.
Kopiorna är inscannade och mitt standardpapper för vanlig svatvitkopiering har sedan ett tag varit Fomabrom Variant 111 och 112. Här är det den matta ytan och personligen gillar jag nog den bäst. Väldigt snygga toner blir det, även om maxsvärtan inte blir lika djup som med det blanka. Att det dessutom är busenkelt att retuschera med vanlig blyerts är en fördel. Fast retuschering av bilder blir det numera sällan, detta sedan jag började använda en antistatborste att borsta av negativen med vid kopieringen. Det är en väldigt bra metod att slippa vita dammprickar på kopiorna. Såvida man inte har intorkat damm från torkningen av filmerna. Men det har jag nog aldrig haft problem med. Torkning i badrum/duschrum där det ofta spolas vatten från duschmunstycken samt äkta vätmedel i sista sköljvattnet, borgar för att slippa den typen av besvär.
//
Jag bär min kamerautrustning i ryggsäck om jag fotograferar hemmavidd. Ryggsäcken gör att jag går med rak rygg och med bra balans i motsats till om jag skulle bära utrustningen i en axelväska.
Måste Du maska till en kvadrat i sökaren istället för att gissa kvadraten per ögonmått med lite marginal runt motivet?
Fin gråskala Du har fått i bilderna!
Mvh Wolfgang
Men jag ska inte lägga mig i vad Du ska göra utan ville bara tala om hur jag gör. Mvh Wolfgang
Hur går det till när man "maskar i sökaren"? Beskär du bilden efteråt till kvadrat, efter hur det såg ut i sökaren?
Genomgående sköna bilder, nummer två slår till mig. Den är på något sätt obehaglig. Var har gubben tagit vägen? Dog han av maten?
Så skall en bild angripa mig.
Ha en fin dag
Bob