Med leriga skor
Lyxkryssaren drar söderut
Ok, så drar den iväg då, lyxkryssaren som idag lämnade Åbo vid middagstid - för en lång resa till Miami, Florida.
Det kommer säkert att räcka länge innan hon ser is och snö igen. Med 250 800 bruttotonnage kommer Icon of the Seas att vara det största kryssningsfartyget i världen: 365 meter långt, 50 meter brett med plats för 7 500 passagerare.
Vi var många som hade samlats på ön Runsalas sydspets för att se fartyget passera, och ta avsked; de flesta av oss kommer väl aldrig att se fartyget igen, antar jag. Vi har ju i åratal sett hur fartyget sakta men säkert tagit form. Nu är hon levererad till sin amerikanska köpare.
Minns en bild i Fiji Times, under vår tid i öriket i mitten av 1980-talet, när ett stort kryssningsfartyg hade angjort Suva (huvudstaden) och det nämndes att fartyget var byggt i Åbo, Finland. Då var det hemlandstoner.
Skeppsvarvet (som ägs av en privat tysk firma) ligger ett stenkast från stället där bilden ovan är tagen.
Runsala ö, Åbo 29.11.2023. Foto: Håkan Eklund. Bild nr 333/365.
Bubblan på taket
I går fick vi första snön i Åbotrakten och genast lyste det hittills så gråtrista landskapet upp. Också taken ...
Råkade idag passera denna i ett industriområde som i sig ger nostalgiska vibrationer. Just en sån här fick jag som min första "firmabil" när jag våren 1976 muckade från Åbo flottstation och kunde inleda mitt yrkesliv.
En bil som jag kom att gilla; speciellt på dåliga skogsvägar. Den hade ju hög frigång och var "slät" under ... Tog sig fram som en traktor.
Järngatan, Åbo 19 november 2023. Foto: Håkan Eklund. Bild nr 323/365.
Pop-up-utställning i galleri
Varje höst arrangeras ett kulturevenemang kallat Bokkalaset i Ekenäs, en av Finlands mest svenskspråkiga städer. Jag ska den 8 november berätta om mina tre böcker, och fick också tillfälle att fylla bibliotekets galleri med en fotoutställning.
Eftersom detta är en kortlivad utställning (1-14 november) är det inte värt att göra en traditionell utställning med prydligt inramade fotografier bakom glas och ram. Det är både dyrt, arbetskrävande, logistiskt utmanande och skapar bara en mängd ”problemavfall”, eftersom ingen idag ändå köper sånt som är utställt och prydligt inramat.
Fotografier lever längst i tryckt form; utställda i gallerier (eller på sociala medier) är de bara dagsländor. Därför är denna kollektion utskrivna i samma format på enkelt och billigt fotopapper, inte genombearbetade för en ”traditionell utställning” som kräver ordning och reda.
Konceptet med att hänga utskrivna fotografier på nät har jag lånat från Amatörfotografiklubben i Helsingfors (AFK = Nordens äldsta aktiva fotoförening) – ett enkelt, billigt och praktiskt sätt att visa bilder. De använder nätupphängningen för sin månadstävling. Nätet spänns upp innan mötet inleds, bilderna hängs och finns till påseende under de få timmar månadsmötet räcker. Ett suveränt koncept.
En del av de 127 fotografier jag hänger upp har ingått i mitt lilla inspirationsprojekt att ta minst en bild per dag; det höll jag på med i tio år med start 2012. Redan det resulterade i 3650 fotografier; det var visst något skottår också. Vissa år publicerades varje ”Dagens bild” på min fotoglogg ”Med leriga skor” (fotosidan.se) och en del bilder har använts i tidningsartiklar i Vasabladet, Åbo Underrättelser, i BioFoto Finlands årsböcker, i publikationen OA-Natur eller i tidskriften Skärgård som jag var redaktör för i femton år.
Bilden på postern är från Åbo hamn, december 2023. Foto: Håkan Eklund.
En fågelstationspärla
Har igen tillbringat en intressant höstvecka ute på Valsörarnas fågelstation mitt i Kvarken, med kikarkoll på ett och annat som syns från Umeåtrakten.
Jag sysslade mest med att ringmärka pärlugglor, lyckades bara få femton stycken, de är känsliga för hårda vindar - och nätterna var oftast rätt blåsiga.
Mina två kollegor ringmärkte tättingar, bland annat två taigasångare. Den på bilden var den första i ordningen; en gäst från taigan som allt oftare ses under senhösten.
Valsörarna, 17 september 2023. Foto: Håkan Eklund. Bild nr 260/365.
Jörn Donner som dokumentärfotograf
Två av de många fina Jörn Donner-bilderna i Villa Hagasund, Helsingfors 27.8.2023.
T.v. Edinburgh, Skotland 1955, t.h. Belfast, Nordirland 1959. Foto: Jörn Donner, kamera Leica M3 med det fantastiska 50 mm Summarit 1:1.5.
Kollade igår in fotoutställningen ”Jörn Donner – På resa 1951-68”, och ÄR imponerad; vilken dokumentärfotograf han ändå var!
Och vad jag önskar att han skulle ha satt ner mera tid för dylik fotodokumentation i stället för att skriva en massa onödigt strunt. Visst har han skrivit mycket bra och värdefullt, men lika mycket kunde ha åkt i skräptunnan. Utställningsbilderna finns också i bokform, tack och lov.
Bildmaterialet på Villa Hagasund i Helsingfors (https://villahagasund.fi/utstallning/jorn-donner-pa-resa-1951-68/) finns också i bokform.
Och kameran som han tydligen hade köpt i början av 1950-talet, en Leica M3 med det fantastiska 50 mm Summarit 1:1.5 är en juvel! Kvalitet och ljusstyrka. Idag kostar en sån på nätet 2500 euro.
Det finns knappast utställningar som jag gillar bättre än just denna typ av fotodokumentation: människor och miljöer som inte går att återskapa. Så många detaljer att betrakta. Vilket nöje!
Och i mysiga Villa Hagsund (Hakasalmen huvila) på Mannerheimvägen 13b i Helsingfors har jag sett många fina fotoutställningar – denna tillhör höjdarna. Sista utställningsdagen är 3 september.
Här webbinfo angående utställningen:
Jörn Donner, känd som filmregissör, författare och politiker, gjorde under årtiondena otaliga resor som reporter. Först efter Donners död hittades ett betydande fotografiarkiv, vars pärlor visas på en utställning på Villa Hagasund. Fotografierna i den retrospektiva utställningen är från 1951–68. 31.3–3.9.2023.
Jörn Donner (1933–2020), som reste hela sitt liv, lämnade efter sig ett omfattande arkiv med fotografier, vars höga kvalitet blev känd bara några månader efter hans död. I och med bilderna avslöjades en helt ny sida av den mångbegåvade Donner. Denna sida får vi se glimtar av på fotografiutställningen Jörn Donner – På resa 1951–68 som öppnar på Villa Hagasund den 31 mars.
De konstnärligt högklassiga fotografierna skildrar människor, möten, gatuvyer och resor från Saharaöknen till filmfestivalen i Cannes. Det finns fotografier från hela världen – Europa, Afrika, Asien, Fjärran Östern, USA och Latinamerika. Fotografierna visar flyktiga ögonblick, vanlig vardag, politiker och filmstjärnornas glamour som Donner har förevigat. Landskap och kulturer från det förflutna vaknar till liv på ett oväntat sätt och på utställningen visas även några av Donners brev och souvenirer från resorna.
Utställningens arbetsgrupp består av Tuula Kousa, Anders Carpelan och Hannamari Shakya, som bland annat har arbetat i Donnerska residenset på Norra Kajen 12. Utställningens kurator Hannamari Shakya gick igenom hela fotoarkivet. Arbetsgruppen bestämde sig för att utgående från Jörn Donners ursprungliga idé fokusera på fotografier som tagits på utlandsresor. Trion har också skrivit boken Jörn Donner – Matkalla, På resa, Travelling 1951–1968 som Donner Productions ger ut tillsammans med Otava ungefär samtidigt med invigningen av utställningen. För Helsingfors stadsmuseums del är forskaren Jaana Munck utställningsproducent, och för utställningsdesignen svarar Osmo Leppälä.