EMAKS BETRAKTELSER
EMAKS BETRAKTELSER 526/Före maskinerna - 4.
Den fjärde i ordningen från denna serie Before the machines. Ja vad man ska kalla den vet jag inte, men detta får bli arbetsnamnet tills vidare. Bilderna togs på sommaren-hösten 2015 eller -16. Kanske vore idé att göra en serie till som då får heta After the machines. Fast inte lika inspirerande får man nog säga. Jag gick genom området och försökte hitta något intressant strax efter att maskinerna gjort sitt, men det blev inget användbart på den filmen. Blev mest som ren dokumentation. Till skillnad från Stenprojektet som är ett långtidsgöra, så är alla bilder till detta tagna och inga mer kan tas. Det intressanta är puts väck och finns bara på negativen, in alles 9 st fickor med vardera 12 exponeringar. Ska försöka göra dom utvalda till färdiga bilder nu framöver, men det mesta av det arbetet får nog vänta till efter julhelgen?
Lith 110 - 2020, Lessebo Träsk.
LCA-120, Tri-X. Forte Porturex Rapid, Moersch Easylith.
//
EMAKS BETRAKTELSER 525/Före maskinerna - nr 3.
Dom här träskbilderna som jag tog före skogsmaskinerna rullade in, får väl bli en liten serie då. Det var ju tänkt så från början, men jag blev aldrig riktigt nöjd med de vanliga svartvita kopiorna jag gjorde då för några år sen. Lithprintarna på det gamla ungerska Fortepapperet (jag fick det av Gerry Johansson i en stor låda tillsammans med andra utgångna papper han hade) blev desto bättre. Så nu kör jag dom på det här sättet istället. Jag har två 25-packar 24x30 kvar av de tre som låg med där. Tror det ska räcka för denna serie, även om jag gör två av varje.
Lith 109 - 2020. Lessebo Träsk.
LCA-120 och Tri-X. Porturex Rapid, Moersch Easylith.
Detta blir alltså nummer tre. Kanske kan det bli max 2o st totalt, vi får se? Ja bildskörden fylls på hela tiden, och det är bilder man kan hålla i sin hand rent fysiskt. Sätta på en vägg om man vill och betrakta, utan en tröttande bildskärms belysning in i ögonen. En vän som är fotograf och bor i Calcutta skrev för lite sen så här: "Printing a photo is like giving birth to a baby. Something comes into existence from dreams." Det stämmer ganska bra, åtminstone i min värld. Även fotografen JH Engström har uttryckt detta en gång, att bilder ska sättas på print och ses på papper. Men idag nöjer sig nog många med en skärm och bilderna sparade som ettor och nollor.
Dagens mörkrumsbild från Träsket, man kan säga mycket om naturens egna sätt att växa och frodas. Tyvärr fick den inte göra det här längre. Nu är det mesta borta, men det är som det är med det. Bilderna har jag dock kvar och förhoppningsvis ska de bästa snart finnas på papper. Varför buskarna växt så här vet jag inte? Som om dom försökt bygga en typ av rede. Dom var redan döda, men stod fortfarande kvar precis som dom hade växt. Vattenflödet i området varierar kraftigt, och kanske har det med det att göra? Ibland är det ganska torrt, ibland så mycket vatten att man inte kan ta sig fram. På vintern kanske snö och blåst har tyngt ner buskarna, vem vet? Ett minne har jag från när jag tog en bild i en annan del av området då för 4-5 år sen. Där det hade lite karaktär av alkärr. Jag skulle fotografera en samling med Missne och tog ett steg fram för att komma närmare, varvid jag sjönk ner till midjan i vesan och hade svårt att ta mig upp. Kameran klarade sig dock bra, en lätt Lomo LCA 120 i plast. Den slängde jag ifrån mig för att kunna hålla mot så jag inte sjönk längre ner, och den hamnade i mjuk mossa bredvid. Det verkade nästan bottenlöst, träsket ville ta mig helt enkelt, så kändes det . Men jag kom upp till slut och gick hemåt, nersolkad med dy ända upp på bröstet. Folk som såg mig undrade nog vad jag haft för mig.
//
EMAKS BETRAKTELSER 524/Före maskinerna...
Som jag skrev i förra blogposten, så gick man in med skogsmaskiner och rensade i det här området för några veckor sen. För 25-30 år sen hade man liknande planer, men då lyckades Naturskyddsföreningen få dåvarande markägaren Klippankoncernen på andra tankar. Sen har det fått stå lika opåverkat som tiden före. Ett stort antal fåglar har trivts i den snåriga träskskogen som ligger inklämd längs Lesseboån före bruket, och vars norra del ansluter till sjön Läen med en dammvall byggd tidigt 1800-tal. Själv har jag bl.a observerat över 50 olika fågelarter här, de flesta småfåglar och flera av dom häckande. Men nu är området utgallrat och rensat, fast en del träd står kvar.
Jag har en serie bilder härifrån som jag tog för ca 4 år sen, och som jag inte fick riktig fason på då. Men nu har jag lithframkallat på ett gammalt Fortepapper, och det blev mycket bättre. Detta är den andra bilden som jag gjorde i mörkrummet igår, tillsammans med ett andra ex av den första. Jag gör två av varje, och då måste jag blanda till helt färsk framkallare för varje kopia, annars blir det varken bra eller likadant. Det är så man får göra om man vill upprepa resultaten något så när vid lithkopiering. Den första kopian blir ofta mera som vanlig kopiering men med lite varmton, om man nu nöjer sig med det. Vill man ha mera litheffekt får man köra ett par kopior till i framkallaren, och sen göra likadant igen, med start i nytillblandad framkallare, om man vill försöka upprepa resultatet (vilket då inte är lika lätt som med förstakopian). Men här tyckte jag förstakopian blev fin så det fick bli den.
Lith 108 - 2020, Lessebo träsk.
Lomo LCA-120, Tri-X. Forte Porturex , Moersch Easylith.
//
EMAKS BETRAKTELSER 523/Tillbaka i mörkrummet igen...
Tillbaka i mörkrummet, efter någon eller halvannan veckas uppehåll. Då var det försök med flytande silveremulsion på Lessebopapper. I eftermiddag var det lithkopiering på gammalt Porturex Rapid från ungerska Forte, som var deras motsvarighet till Agfas porträttpapper Portriga Rapid med halvmatt, lite knottrig och lättretuscherad yta. Forte var en stor fotopapperstillverkare på sin tid, som gjorde mycket papper till både östländerna och övriga Europa, samt inte minst till länder med mera tropiskt och varm klimat. Dom silvergelatin-papperna märktes med "Tropical" och hade emulsioner som var mera härdade och tålde högre temperaturer i kemin. Den 14:e februari 2007 stängde man dock ner fabriken. Maskinparken var alldeles för stor för att det skulle vara lönsamt att köra de små serier det nu var fråga om, efter att det digitala gjorde sitt intåg inom fotografin. Samma öde hade drabbat både Kodak och Agfa, även dom med jättefrabriker som blev olönsamma när efterfrågan minskade. Men små enheter och produktionslinjer kunde överleva. Och hade inte maskinparken i kroatiska Fotokemika varit så gammal och utsliten (tyska Adox-maskiner från 1950-talet), så tror jag att den tillverkaren hade funnits kvar idag. Dom tvingades stänga ner först sommaren 2012 efter att maskinerna i princip kolapsat. Ingen vågade då satsa pengar på att renovera dom.
Lith 107 - 2020, Lessebo Träsk.
Lomo LCA-120, Tri-X, Forte Porturex rapid i Moersch Easylith.
Dagens bild gjorde jag i två ex, fast den ena blev lite för hård i kontrasten. Lomo LCA-120 och Kodak Tri-X film. Lithkopierad på Forte Porurex Rapid med lithframkallare från Moersch Photochemie i Tyskland. Papperet tror jag är från 1980-talet cirkus, alltså 30-40 år gammalt. Lite svårt att kopiera vanligt svartvitt på, men lithkopiera fungerar även med papper som har ganska många år på nacken. Bilden är väl tagen för 4-5 år sen, i Lessebo träsk. Jag är glad att jag tog en serie bilder där innan maskinerna kom nu i höst och rensade rent.
//
EMAKS BETRAKTELSER 522/Bild eller avbild?
Växjö, ca 2010.
Pentax 67 + 45mm, Tri-X.
Jag blev påmind om detta när jag såg en av Lars Olov Johnsons bilder i bloggen häromdan. När blir fotografi bild, och när är den avbild? En fråga som jag ställt mig ända sedan jag läste en av de lappar Christer Strömholm skrev: "Låt inte motivet skymma bilden". Tänk vad mycket kloka ord den mannen hade i sin verktygslåda. Här en bild som jag såg när jag vandrade på Univeristétsområdet i Växjö en lördagsmorgon för något 10-tal år sen. Cykeln bara låg där, kanske hade någon bara slängt den i fyllan så att den råkade hamna där, kanske någon ville komplettera konstverket/skulpturen bredvid, vad vet jag? I alla fall så såg jag en bild i allt detta med alla inneboende delar som fanns där, och komponerade på ett sätt där jag försökte göra just en bild, och inte en ren avbild.
//