EMAKS BETRAKTELSER
EMAKS BETRAKTELSER 676/Nu kan man beställa från Orwo shop
Och det har jag gjort. Ytterligare 3 st 30,5m (100 fot) av deras UN54 kinofilm på 100 ASA. Den går även att köpa på preorder (tillsammans med deras nya NP100) i färdigladdade kasetter. Men då blir det mer än dubbelt så dyrt. Jag brukar få ut 20 filmer från en 30,5m rulle om jag laddar kring 34-35 rutor i kasetterna med dagsljusladdaren. Annars med 36 exp brukar det bli 19 filmer. Priset med allt inkluderat (frakt och tysk moms) blir per film mellan 34 och 35 kr, om jag laddar 36 blir det lite mer än 36 kr. En krona rutan ungefär. Markant skillnad mot de ca 100kr per 36-rulle man får betala för de färdigladdade.
Min rygg har inte varit så bra sedan jag gjorde ett oförsiktigt lyft för ett par månader sen. Och nu får jag gå i korsett nästan hela tiden igen. För tillfället behöver den vila så jag planerar att fotografera med en av mina lättviktskameror ett tag istället. Nöden har ingen lag, det blir inget springande i skogarna med mellanformatsutrustning på ett tag tror jag. Nu blir det Agfas Colorflex, den jag hade med mig på Bornholm 2014 och som jag maskat av till kvadratiskt format på mattskivan. Den är fortfarande maskad och jag har tagit någon film tidigare i år med den. Jag fick också tag i ett prisma till den. Från början hade jag bara ljusschaktet, vilket jag gillar bäst, men prismat kan ibland bli nödvändigt om man vill komma upp mera i höjd med kameran.
Optiken på den är ju en fast 50mm, men mäter man diagonalen på kvadraten som blir när man maskar av, så är den bara kring 32mm. Diagonalen på 24x36 är kring 43 mm så egentligen är en normal för småbildsformatet närmare en 45mm, och om man maskar det till kvadrat blir normalen mera som en 35mm. Nu har jag även tittat på storebrodern till Colorflexen, med namnet Ambiflex. Det är i princip samma kamera med utbytbar optik och här finns en 35mm Color Ambion till den. Det utbytbara prismat och ljusschaktet passar båda. Vi får se om man hittar något sånt hus och en 35mm Ambion till rimligt pris, för det vore fint att ha både en 35mm och en 50mm att välja mellan. 50mm motsvarar väl i så fall ett kortare tele typ 110mm för 6x6-formatet? Men så billigt som jag köpte Colorflexen på Tradera för flera år sen, under 200kr, lär det nog inte bli.
//
EMAKS BETRAKTELSER 675/Nästa projekt...
Mitt Containerprojekt är slutfört. Det blev ett 100-tal silvergelatinkopior i mörkrummet av det (2x50 bilder). Nu har även en provbok av det hela beställts från blurb. Blir den bra så kan det kanske bli fler exemplar tryckta? Här är omslag och ett par uppslag ur boken, vilken är på 52 sidor.
Nu kommer nästa projekt. Jag tjuvstartade egentligen för ett par månader sen med en film och några bilder. Nu ska det förhoppningsvis bli det som ligger som mest prioriterat. Jag har varit på plats ett par gånger till redan i veckan som gått, och två 120-filmer väntar på framkallning. En är framkallad och två bilder i stl 27x27cm har tagits fram i mörkrummet. Jag tror dom här bilderna passar att kopieras i lite större storlek än det vanliga 20,5 x 20,5cm. Det här är BW80 - 2022 och den tredje bilden från detta nya jag tagit mig an. Alltså den 80:e svartvita bilden jag gjort i år och 160 totalt med två kopior av varje. Mer än en per dag i genomsnitt hittills i år. Bara att jobba på, som konstnären Sven Ljungberg sa i en intervju. Och jag tror han har rätt i det. Det finns inga genvägar. Bara hårt arbete ger resultat. Och passion för det man gör givetvis. "Det kan kännas motigt ibland, men det är det roligaste man har" som Ljungberg sa.
Ljuset får man ofta invänta invänta när man pysslar med fotografiskt bidmakeri. Som igår t.ex då jag var där och fotograferade. Man vill inte ha reflexer av solbelysta partier i bakgrunden. Så man får invänta något moln som skymmer och minskar kontrasten. Bättre hade naturligtvis varit att ta bilderna en dag då det är igenmulet, men det faller sig inte alltid så att man har möjlighet till det.
Det lär bli många besök framöver här i området, där en mindre del naturvårdsbränts för två år sen. Även övriga delar av det ganska nyligen skyddade området med namn "Stocksmyr-Brännan" kommer nog få en del besök. Det omfattar 23 kvadratkilometer skog-myr. Och jag har cykelavstånd dit, bara ca 8 km till den närmsta delen. Fast man får nog ta bilen, i alla fall om man ska ha hela kamerautrustningen med sig.
En del hittar sina bilder på resor Europa eller världen runt. Men jag stannar på hemmaplan. Här finns så mycket outforskat i bildväg att det både räcker och blir över. Även vid platser där man minst anar att de skulle kunna ha någonting att ge, som t.ex med containrarna i det första av årets projekt. Men givetvis kan det bli någon längre resa även för mig, dock inte så att man har möjlighet att stanna längre tid för mera intensiv utforskning och fotografering. Då blir det mera fragment och sånt man passerar i farten som hamnar på filmen.
//
EMAKS BETRAKTELSER 674/Container...
Ja det är arbetsnamnet på bildserien jag precis gjort färdig i mörkrummet. I svartvitt alltså, för i färg kommer det nog mera därifrån. Den sista av de 54 svartvita silvergelatinkopiorna i fiber, på Fomas utmärkta papper Fomabrom Variant 111, ligger nu i planpressen. Nästan alla gjorda i två exemplar vardera. Och nykopierade under de senaste veckorna. Den jag visar här är den 42:a i ordningen av de 54. Filmen jag använde är för övrigt Orwos fina kinofilm UN54+, på 100 ASA. Att de nu aviserar en ny svartvit film med samma känslighet kan därför tyckas onödigt? För denna UN54 är fantastiskt fin. Men tur att den finns kvar i alla fall, som kinofilm och i 100 fots längder. Ser i alla fall ut så på deras sida.
Färgbilden här är den tredje i ordningen av de fyra Container-bilder som fanns på den första Ektachromefilmen jag tog. Jag ska försöka masa mig ner till området igen och ta åtminstone en till Ektachrome 100 i 120-format med min Pentax 67 där. Kanske blir det fler? Men projektet jag ägnat mig åt nu i vår har varit tänkt i svartvitt. Och jag tycker bilderna tilltalar mig så pass mycket att detta troligen kommer bli den utställning jag har aviserat på Fotogalleriet i Skruv efter sommaren.
//
EMAKS BETRAKTELSER 673/Visst är det något speciellt med analogt foto även i färg.
Första 120-rullen diapositiv på nästan 40 år hämtad idag på Ernstson Foto i Växjö. En Ektachrome 100 som Kodak återupptog tillverkningen av för några år sen, efter att den varit borta ett tag innan dess. Ett par rutor från filmen här, som jag digitaliserat med sonen Antons geniala 3D-utskrivna anordning för avfotografering på ljusbord med digitalkamera och macro-optik. Visst är det något speciellt med analogt foto även i färg. Har annars bara tagit de färgbilder jag gör med digitalkamera tidigare. Men det här ger mersmak. Så nu ska de fyra återstående Ektachrome-rullarna exponeras också är det tänkt.
Bilderna här är från det jag håller på med nu. Jag har tagit bilder av detta med småbild i svartvitt nu i vår, och håller på för fullt att ta fram silvergelatinkopior i fiber av dom negativen. Det kommer bli något 50-tal bilder i slutändan som det ser ut. Men här var det alltså min Pentax 67 som fick bli redskap, tillsammans med en rulle Ektachrome 100. Den första bilden är lite beskärd men den sista är i princip som diapositivet blev utan beskärningar.
//
EMAKS BETRAKTELSER 672/Hälsning från Öland i april.
Sticker emellan med lite blomster från Öland. En svartvit HP5+ i mellanformat gick också åt för andra bildtyper. Men här är det vårfloran fotad med mobilen. Backsippor vid Stora Frö och blåsippor, vitsippor, gulsippor och vårradonis vid Albrunna Lund. Lunden vid Stora Vickleby givetvis också, men där blev det bara svartvitt som väntar på framkallning. Den traditionella turen till ön i månadsskiftet april-maj avklarad.
//