Advertisement
Nystart med bloggande på fotosidan från hösten 2013. Dessförinnan relativt inaktiv sedan våren 2012. Rensade då bort allt från mitt tidigare medlemskap som startade 2003. Här kommer fortsättningen. Men vänta dig inte dagliga blog-poster, det har jag inte tid med.

EMAKS BETRAKTELSER 194/Min närmaste arbetskamrat...

Ja avståndsmässigt i alla fall. Vi kör varsin maskin bredvid varandra. Ville kör plattsågen och jag regelpallmaskinen. Själv har jag hjälp av en robot som plockar, lägger pallar till försänkning och staplar. Och datorer styr allt, fast en del manuell mekanisk omställning blir det ändå. Och mata maskinerna med plattor, brädor och reglar, det sker manuellt. Liksom bandning och utkörning. Så visst är det ett fysiskt jobb  man har, men lite enformigt ibland.



Industrijobb finns fortfarande i Sverige. Hörde på nyheterna förra veckan förresten , att Sverige är det enda landet i Europa där antalet anställda nu ökar inom industrin. Trenden verkar ha vänt och det är positivt för Sverige. Allt går inte åt helvete, som man kan tro när man läser allt som delas och sprids på sociala medier.



X-T2 med Mitakon Speedmaster 35mm/0.95 och bländarringen fixerad på 0.95 med tejp.
Acros settings i kameran på 800 ASA och lite efterjustering av ljus/kontrast/ton i ps.

//

Inlagt 2017-10-30 18:49 | Läst 3560 ggr. | Permalink
Trevlig liten bildserie, Nils. (Kanske krävs åtminstone en bild till för att det ska kallas serie?) Gillar den grönaktiga tonen i bilderna, den passar här.
Svar från Nils Bergqvist 2017-10-30 19:26
Jo den lite gröngulaktiga tonen är ungefär den ton en del silvergelatinpapper i mörkrummet ger. Speciellt de riktig gamla rena klorsilverpapperena kan ge en grön nyans. Finns ett sånt kvar, men det tillverkas bara sporadiskt hos Foma i Tjeckien tror jag. Men flera av Fomas papper ger en lite grönaktig nyans. Man vill ju ha liknande resultat digitalt.
Johan Pihl 2017-10-31 16:19
Ja, det är en fin ton om det inte blir för mycket bara. Har för mig att även Emaks K888 gav en lite grönaktig ton?
Men det kunde man ju styra med val av pappersframkallare, och även om man efter framkallningen, körde selentoning, så påverkades färgtonen (då blev tonen en aningen kallare, om jag minns rätt).
Svar från Nils Bergqvist 2017-10-31 18:22
Jo det stämmer, Emaks gav en liknande ton, tror detta är typiskt för papper som innehåller mera klor-silver än bromsilver. De är också lite långsammare. Selen ger en ton åt rödbrunt, guld ger en kall, ibland blåaktig ton.
Johan Pihl 2017-11-01 10:34
Ja, jag minns att Emaks K888 var väldigt långsamt (positivt, för då kunde man styra mjukheten med hur länge man lät kopian ligga kvar i framkallaren och "dra"). Men sen fick jag för mig att Emaks K888 innehöll mycket bromsilver, men jag kan ha fel där.
Var du själv i tjänst just då? Var hade du kameran resten av arbetsdagen?
Kul att han gick med på att fotas. Ingen självklarhet att de som man jobbar dagligen med känner sig bekväma om de plötsligt ska fotas.
Svar från Nils Bergqvist 2017-10-31 07:20
jo visst var jag i tjänst. Och ibland har jag mina lite mera avancerade redskap med. Kameran ligger då i en liten väska i reservdelsskåpet bredvid maskinen. Annars har man ju mobilen till hands i fickan. Har fotat på jobbet och dokumenterat en del tidigare, och en del av bilderna finns i förra årets hembygdsbok från Ljuders hembygdsförening. Har hittills inte stött på patrull när jag fotat på jobbet, varken från arbetsgivare eller jobbarkompisar. Jag visar alltid bilderna för dom innan nån annan får se dom, eller publiceras. Hardessutom ett fotogalleri på jobbet där jag visar bilder permanent. Huvudkoncernens ägare är också kulturellt intresseradoch flera av mina bilder har köpts för att pryda både kontorslokaler och deras egna hem. Dom är positiva till att deras anställda pysslar med något kreativt vid sidan av, det vinner även företaget på.
Svar från Nils Bergqvist 2017-10-31 08:21
Tillägg: I den mån fotandet på jobbet tagit tid från mitt arbete, har jag alltid kompenserat genom att jobba lite extra på middag eller fikaraster. Men för det mesta har det funkat att ta bilderna när maskinen går och manväntat på att kunna fylla på med mera material.
Fina bilder, men varför tejpa bländarringen? Bilder blir ju inte med nödvändighet bäst med så kort skärpedjup som möjligt ;)
Svar från Nils Bergqvist 2017-10-31 23:04
Det är väldigt lätt att den ändras eftersom det inte finns några klickstopp. Men vill man fota annat där större skärpedjup eftersöks, så finns alternativ optik att tillgå. Jag kommer nog mest använda denna till porträtt och i dåliga ljusförhållanden, då är det stor öppning som funkar bäst. Sen saknar det ju AF så jag väljer hellre kitzoomen när mindre bländaröppningar eftersträvas. Denna är ganska svår att ställa skärpan exakt med, på mindre bländaröppningar än 2. Så för mig är den ett redskap som kommer användas mest på full glugg, eller där i närheten. Det här funkar ju inte som på en traditionell manuell SLR, där man alltid ställer skärpan på full glugg, oavsett var bländarringen står, sen bländar kameran ner när man trycker av (eller om du använder nedbländningsknappen för att kolla). Här följer bländaren med när du ändrar den och du ser alltså skärpedjupet i sökaren före exponeringen, därför svårt att ställa focus exakt manuellt när man bländar av lite grand. Och som du förstår så måste man vid den här typen av fotografering vara snabb och trycka av i rätt ögonblick, man missar bilden om man först ställer skärpan på full glugg och sen bländar ner för att trycka av.