EMAKS BETRAKTELSER
EMAKS BETRAKTELSER 636/Mera Bornholm.
Inget nytt under solen. En bild från Rönne på Bornholm 2014. Den ingick i boken jag gjorde då. Det har varit dåligt med bildskörden i veckan som varit, så detta får fylla ut. Bilderna finns bara i bokform och inte som mörkrumskopior, förutom två av dom. Annars är 84 av de 86 bilderna enbart som digitaliserade och omvända negativ för boktrycket. Fomapan 100 och 200 användes i min gamla Agfa Colorflex från 1950-talet, som jag låtit maska av mattskivan på till kvadratiskt format. En fast och enkel trelinsig optik Color-Apotar 2,8/50mm sitter på kameran. Jag fick förresten tag på en prismasökare också för ett par veckor sen, annars hade jag bara ljusschaktet innan. Att se bilden uppifrån är finemang, trots att den blir spegelvänd. Prismat behövs bara när man ska luta kameran kraftigt framåt eller rakt ner.
//
EDIT: För att visa för eventuella tvivlare att jag inte gjort något annat än att bara ökat kontrasten (förutom lite dammprickning), så visar jag här originalet från scanningen. Inga konstigheter. Borde inte vara så svårt att förstå att en klarblå himmel i juli blir ganska mörk även utan filter, när man fotograferar en byggning med kritad fasad, och vill att detaljer i fasaden ska framträda. Då lägger man exponeringen därefter och såldes blir himlen mycket mörkare även utan ett filter. Om jag hade gulfiltret på här vet jag inte men troligen?
EMAKS BETRAKTELSER 635/Första bilderna med Orwos 100ASA-film UN54+
Nu vet jag inte om denna kommer finnas kvar i Orwos sortiment efter april, då man lanserar en ny 100ASA-film, men man hoppas ju det. För den är en fin 100ASA-film som duger precis lika bra som vilken annan traditionell film som helst i det känslighetsområdet. Den är ungefär som Fomapan 100, vilken är mindre kornig än Kodaks Plus-X. Det upplever jag UN54+ också som. Filmen blir absolut plan direkt efter den torkat, och basen verkar inte ha lika tät basslöja som t.ex Eastman 5222. En helt ok film som inte gör bilderna varken sämre eller bättre än någon annan film i det känslighetsområdet. Det mesta hänger nog på hur man exponerar och framkallar den, som vanligt. Här är den körd i DK-50 1+1 och det blir helt ok tycker jag. Vill man ha finare korn tror jag man ska använda Kodaks D96 istället. Den ger i alla fall finast korn med Eastman 5222.
//
EMAKS BETRAKTELSER 634/I väntan på att filmen ska ta slut i kameran...
Jag stoppade in Orwos UN54 30-metersrulle i dagsljusladdaren. Så nu har jag rullat in en 36-bilders film i en kasett och satt in den i ett Praktica kamerahus, en PLC3. Igår blev det några bilder på byn igen men bara halva filmen är färdigfotograferad, så det blir till att vänta lite till innan man kan framkalla och se hur den ter sig. I väntan på det, några bilder från Bornholm 2014, och som var en del av den 90-sidiga bok med 86 bilder som jag gjorde då. Jag har exemplar kvar fortfarande om någon är intresserad. De två första bilderna är från Rönne, den andra från Bornholms Kunstmuseum och den sista från Gudhjem.
//
EMAKS BETRAKTELSER 633/Det kom en 100 fots rulle från Frankrike i alla fall.
I en tidigare bloggpost svarade jag att de Orwo-filmer jag beställt inte fanns på lager och att man betalat tillbaka det jag överförde. Men den UN54 jag beställde från Frankrike, kom i alla fall idag. Och när jag tittade på bankkontot hade de dragit beloppet igen, efter att först ha betalat tillbaka det. Så tydligen fanns den hos Labo Argentique ändå. Men Orwo har ju aviserat en ny 100ASA-film i april, så kanske denna UN54 då försvinner ur sortimentet då, vi får se? Nu ska jag stoppa i denna i den ena Computrol dagsljusladdaren jag har och som är tom, i den andra ligger en 30-meters Eastman 5222. Tjugo st rullar på 34-36 exponeringar blir det av en sån rulle bulkfilm. Jag tror det kan bli en perfekt sommarfilm på 100 ASA.
//
EMAKS BETRAKTELSER 632/Eastman Double-X 5222 torkar snabbt.
Jag vet inte varför denna klassiska kinofilm Eastman 5222 torkar så snabbt? Den torkar nästan dubbelt så fort som andra filmer, efter en timme lufttorkning ungefär. Och det är en mycket bra film, relativt fint korn och en känslighet på 250-320 ASA. Finast blir kornet om den framkallas i Kodaks D96, troligen specialutvecklad för denna filmen och andra kinofilmer, men här har jag använt Kodaks DK-50 i spädning 1+1. Filmen fungerar, precis som andra tagningsfilmer inom filmbranchen, även för stillbildsfoto. Den användes till den svartvita inledningen i Bond-filmen "Casino Royale". Själv har jag använt den som allround småbildsfilm för stillbildsfoto under 3-4 år nu. Jag köpte några 30-metersrullar i USA och laddar själv på kasett i dagsljusladdare. Jag är inne på den femte 30-metaren nu.
Idag satt den i Colorflex-kameran som jag skrev om i gårdagens bloggpost. Sökaren i den har jag maskat till 24x24mm och då blir det lättare att komponera kvadratiskt från början. Men man får givetvis inte ut fler rutor för det. Kameran är för 24x36mm och man får maska av kanterna i efterhand. Det finns några få småbildskameror för 135 (35mm)-film som har kvadratiskt format och bara matar fram så mycket som behövs på filmen. Sen har vi ju Instamatic-formatet, även i dom kasetterna sitter 35mm-film och negativrutorna blir 24x24mm.
Fast personligen hade jag föredragit att man utnyttjat hela bildcirkeln som småbildskamerorna ger. Då hade ett negativformat på 30x30mm kunnat användas. Men den redan existerande 35mm-filmen för kino var smidig att utnyttja för de kameraskapelser för småbild som kom i början av 1900-talet, bl.a en dansk reportagekamera som kunde ta en stor rulle film som räckte till flera hundra bilder. Även Leica anammade detta filmformat som redan fanns och skapade då det idag standardiserade småbildsformatet 24x36mm. Hade man utnyttjat hela bildcirkeln för kvadratiska bilder, så skulle det krävts en film med 41 mm bredd. Det skulle varit ett väldigt intressant filmformat. Men nu får man nöja sig med 24x24mm istället för 30x30.
Kompositionerna här är nog inte lika klassiska som filmen. Jag letar ju inte direkt efter de där wow-landskapen eller dom lättsmälta bilderna. Det är överspelat för min del, så det blir mest annat som jag själv gillar bättre. Det är bara att jobba på och leta sig fram i tillvaron. Efterhand kommer man närmare det man strävar mot. Och bäst vad det är så hittar man det. Här är jag väl inte helt nöjd men bättre än ingenting.
Det kan förbättras och förändras, och nästa gång tar jag mellanformatskameran 6x6 och arbetar vidare med de här bilderna. Jag har några fler på dagens film också som jag inte hunnit digitalisera. Då ska det väl kunna bli något på papper i mörkrummet också. Jag gillar normalbrännvidden och då blir det 80 eller 120mm istället för småbildens 50mm som satt på här. Vid kvadratisk beskärning så motsvarar väl 50 mera en 120mm.
//