EMAKS BETRAKTELSER

Nystart med bloggande på fotosidan från hösten 2013. Dessförinnan relativt inaktiv sedan våren 2012. Rensade då bort allt från mitt tidigare medlemskap som startade 2003. Här kommer fortsättningen. Men vänta dig inte dagliga blog-poster, det har jag inte tid med.

EMAKS BETRAKTELSER 527/Nya bilder, och nya prov på gång.

Ett par bilder ytterligare från träskmarken mellan centrum och Djurhult (den del av Lessebo där jag bor) är klara. Jag visar den senaste här. Hoppas de papper jag fick till skänks, Porturex Rapid från ungerska Forte, ska räcka till de bilder jag valt ut från området att kopiera. Fortefabriken förresten, en gigantisk anläggning som byggdes redan 1922 av Kodak, och som sedan moderniserades och byggdes ut. Man tillverkade både fotopapper och film där, fast deras filmer var väl inga höjdare med extremt grovt korn för sina känsligheter. Jag provade Fortepan 200 och den hade korn som en pressad 400 ASA-film ungefär. Deras papper däremot var superba. Fortezo med fast gradation t.ex blev en klassiker. För att inte tala om deras Polywarmtone som det återupplivade tyska Adox nu håller på att försöka återskapa i sin anläggningar. Prover har visats och dom såg mycket lovande ut, så vi får hoppas Polywarmtone i ny tappning snart kommer ut på marknaden.


Lith 110 - 2020. Lessebo Träsk.

Igår tittade jag in på Handpappersbruket i Lessebo, som numera drivs av Studieförbundet Vuxenskolan. Kollade vad de hade för olika akvarellpapper. Jag ville ha lite tjockare för att prova med Liquid emulsion, alltså det jag skrivit om tidigare med ljuskänslig silveremulsion som värms upp och sedan målas ut på papperet under mörkrumsbelysning. Det papperet jag använde då var ett 200 grams skisspapper med beteckningen Lessebo No 1. Emulsionen fäste fint på det, men när jag provade att lägga två lager, med torkning emellan, så lossnade flagor av det övre lagret när jag processade det i kemin. Så ett lager är att rekommendera.



Emulsionen är ju en blandning av gelantin och silver, och när jag pratade med min bror som är konstnär och även gått utbildning på Handpappersbruket på 1990-talet, så sa han att man då troligen hade bytt ut limningen från gelantinbaserat till syntetbaserat. Limningen kan ske genom att man häller den direkt i massan innan guskningen, med efterlimning, eller med bådadera. Och när jag frågade min vän Tonny Nicklasson-Gyllenhammar, som arbetat i många år på handpappersbruket, så bekräftade han detta. Det var ett syntetlim som heter Basoplast eller nånting sånt. Jag hade ju provat lägga emulsion på gammalt koppartryckspapper också, och det var så gammalt att det troligen var gjort med gelantinlimning. Då fastnade inte emulsionen helt och kanske hade det att göra med att det var just gelantinbaserat lim? När jag provade att måla andra lagret med emulsion på det första på den nyare 200-gramspapperet, så fastnade ju inte det så bra heller. Kanske pga att det var gelantin som lades på gelantin i en andra strykning dagen efter? Så vi får hoppas att silveremulsionen fäster även på det nya akvarellpapperet som är syntetlimmat.

Det är ju ganska dyrt som ni kan se på bilden. 689kr för 5st 400 grams ark 49x62cm. Att jag ville ha 400 grams beror på att det tunnare 200 grams buktade sig en del efter att skyddsfernissan från Hahnemühle kom på. Och att varmplana såna här bilder går nog inte, så tjockare papper är väl att föredra. Men jag delar papperna i sex mindre på 20,5 x 24,5cm och på det sättet får jag ut 30 st av dessa ark. Det blir inte så mycket dyrare än fabrikstillverkade Ilford Art 300 i jämförbar storlek ändå, som är ett silvergelatinpapper med gräng/struktur typ akvarellpapper. Och då  har jag även räknat in kostnaden för silveremulsionen och fernissan, som ju inte är direkt gratis. Ja vi får se om emulsionen fastnar lika bra på detta akvarellpapper som på skisspapperet? Om inte, så går det förhoppningsvis att sälja till akvarellmålare.
//

Postat 2020-12-12 20:14 | Läst 301 ggr. | Permalink | Kommentarer (0) | Kommentera

EMAKS BETRAKTELSER 526/Före maskinerna - 4.

Den fjärde i ordningen från denna serie Before the machines. Ja vad man ska kalla den vet jag inte, men detta får bli arbetsnamnet tills vidare. Bilderna togs på sommaren-hösten 2015 eller -16. Kanske vore idé att göra en serie till som då får heta After the machines. Fast inte lika inspirerande får man nog säga. Jag gick genom området och  försökte hitta något intressant strax efter att maskinerna gjort sitt, men det blev inget användbart på den filmen. Blev mest som ren dokumentation. Till skillnad från Stenprojektet som är ett långtidsgöra, så är alla bilder till detta tagna och inga mer kan tas. Det intressanta är puts väck och finns bara på negativen, in alles 9 st fickor med vardera 12 exponeringar. Ska försöka göra dom utvalda till färdiga bilder nu framöver, men det mesta av det arbetet får nog vänta till efter julhelgen?


Lith 110 - 2020, Lessebo Träsk.
LCA-120, Tri-X. Forte Porturex Rapid, Moersch Easylith.

//

Postat 2020-12-11 16:49 | Läst 364 ggr. | Permalink | Kommentarer (0) | Kommentera

EMAKS BETRAKTELSER 525/Före maskinerna - nr 3.

Dom här träskbilderna som jag tog före skogsmaskinerna rullade in, får väl bli en liten serie då. Det var ju tänkt så från början, men jag blev aldrig riktigt nöjd med de vanliga svartvita kopiorna jag gjorde då för några år sen. Lithprintarna på det gamla ungerska Fortepapperet (jag fick det av Gerry Johansson i en stor låda tillsammans med andra utgångna papper han hade) blev desto bättre. Så nu kör jag dom på det här sättet istället. Jag har två 25-packar 24x30 kvar av de tre som låg med  där. Tror det ska räcka för denna serie, även om jag gör två av varje.


Lith 109 - 2020. Lessebo Träsk.
LCA-120 och Tri-X. Porturex Rapid, Moersch Easylith.


Detta blir alltså nummer tre. Kanske kan det bli max 2o st totalt, vi får se? Ja bildskörden fylls på hela tiden, och det är bilder man kan hålla i sin hand rent fysiskt. Sätta på en vägg om man vill och betrakta, utan en tröttande bildskärms belysning in i ögonen. En vän som är fotograf och bor i Calcutta skrev för lite sen så här: "Printing a photo is like giving birth to a baby. Something comes into existence from dreams." Det stämmer ganska bra, åtminstone i min värld. Även fotografen JH Engström har uttryckt detta en gång, att bilder ska sättas på print och ses på papper. Men idag nöjer sig nog många med en skärm och bilderna sparade som ettor och nollor.

Dagens mörkrumsbild från Träsket, man kan säga mycket om naturens egna sätt att växa och frodas. Tyvärr fick den inte göra det här längre. Nu är det mesta borta, men det är som det är med det. Bilderna har jag dock kvar och förhoppningsvis ska de bästa snart finnas på papper. Varför buskarna växt så här vet jag inte? Som om dom försökt bygga en typ av rede. Dom var redan döda, men stod fortfarande kvar precis som dom hade växt. Vattenflödet i området varierar kraftigt, och kanske har det med det att göra? Ibland är det ganska torrt, ibland så mycket vatten att man inte kan ta sig fram. På vintern kanske snö och blåst har tyngt ner buskarna, vem vet? Ett minne har jag från när jag tog en bild i en annan del av området då för 4-5 år sen. Där det hade lite karaktär av alkärr. Jag skulle fotografera en samling med Missne och tog ett steg fram för att komma närmare, varvid jag sjönk ner till midjan i vesan och hade svårt att ta mig upp. Kameran klarade sig dock bra,  en lätt Lomo LCA 120 i plast. Den slängde jag ifrån mig för att kunna hålla mot så jag inte sjönk längre ner, och den hamnade i mjuk mossa bredvid. Det verkade nästan bottenlöst, träsket ville ta mig helt enkelt, så kändes det . Men jag kom upp till slut och gick hemåt, nersolkad med dy ända upp på bröstet. Folk som såg mig undrade nog vad jag haft för mig.
//

Postat 2020-12-10 23:27 | Läst 425 ggr. | Permalink | Kommentarer (1) | Kommentera

EMAKS BETRAKTELSER 524/Före maskinerna...

Som jag skrev i förra blogposten, så gick man in med skogsmaskiner och rensade i det här området för några veckor sen. För 25-30 år sen hade man liknande planer, men då lyckades Naturskyddsföreningen få dåvarande markägaren Klippankoncernen på andra tankar. Sen har det fått stå lika opåverkat som tiden före.  Ett stort antal fåglar har trivts i den snåriga träskskogen som ligger inklämd längs Lesseboån före bruket, och vars norra del ansluter till sjön Läen med en dammvall byggd tidigt 1800-tal. Själv har jag bl.a observerat över 50 olika fågelarter här, de flesta småfåglar och flera av dom häckande. Men nu är området utgallrat och rensat, fast en del träd står kvar.

Jag har en serie bilder härifrån som jag tog för ca 4 år sen, och som jag inte fick riktig fason på då. Men nu har jag lithframkallat på ett gammalt Fortepapper, och det blev mycket bättre. Detta är den andra bilden som jag gjorde i mörkrummet igår, tillsammans med ett andra ex av den första. Jag gör två av varje, och då måste jag blanda till helt färsk framkallare för varje kopia, annars blir det varken bra eller likadant. Det är så man får göra om man vill upprepa resultaten något så när vid lithkopiering. Den första kopian blir ofta mera som vanlig kopiering men med lite varmton, om man nu nöjer sig med det. Vill man ha mera litheffekt får man köra ett par kopior till i framkallaren, och sen göra likadant igen, med start i nytillblandad framkallare, om man vill försöka upprepa resultatet (vilket då inte är lika lätt som med förstakopian). Men här tyckte jag förstakopian blev fin så det fick bli den.


Lith 108 - 2020, Lessebo träsk.
Lomo LCA-120, Tri-X. Forte Porturex , Moersch Easylith.

//

Postat 2020-12-10 09:55 | Läst 665 ggr. | Permalink | Kommentarer (1) | Kommentera

EMAKS BETRAKTELSER 523/Tillbaka i mörkrummet igen...

Tillbaka i mörkrummet, efter någon eller halvannan veckas uppehåll. Då var det försök med flytande silveremulsion på Lessebopapper. I eftermiddag var det lithkopiering på gammalt Porturex Rapid från ungerska Forte, som var deras motsvarighet till Agfas porträttpapper Portriga Rapid med halvmatt, lite knottrig och lättretuscherad yta. Forte var en stor fotopapperstillverkare på sin tid, som gjorde mycket papper till både östländerna och övriga Europa, samt inte minst till länder med mera tropiskt och varm klimat. Dom silvergelatin-papperna märktes med "Tropical" och hade emulsioner som var mera härdade och tålde högre temperaturer i kemin. Den 14:e februari 2007 stängde man dock ner fabriken. Maskinparken var alldeles för stor för att det skulle vara lönsamt att köra de små serier det nu var fråga om, efter att det digitala gjorde sitt intåg inom fotografin. Samma öde hade drabbat både Kodak och Agfa, även dom med jättefrabriker som blev olönsamma när efterfrågan minskade. Men små enheter och produktionslinjer kunde överleva. Och hade inte maskinparken i kroatiska Fotokemika varit så gammal och utsliten (tyska Adox-maskiner från 1950-talet), så tror jag att den tillverkaren hade funnits kvar idag. Dom tvingades stänga ner först sommaren 2012 efter att maskinerna i princip kolapsat. Ingen vågade då satsa pengar på att renovera dom.


Lith 107 - 2020, Lessebo Träsk.
Lomo LCA-120, Tri-X, Forte Porturex rapid i Moersch Easylith.


Dagens bild gjorde jag i två ex, fast den ena blev lite för hård i kontrasten. Lomo LCA-120 och Kodak Tri-X film. Lithkopierad på Forte Porurex Rapid med lithframkallare från Moersch Photochemie i Tyskland. Papperet tror jag är från 1980-talet cirkus, alltså 30-40 år gammalt. Lite svårt att kopiera vanligt svartvitt på, men lithkopiera fungerar även med papper som har ganska många år på nacken. Bilden är väl tagen för 4-5 år sen, i Lessebo träsk. Jag är glad att jag tog en serie bilder där innan maskinerna kom nu i höst och rensade rent.
//

Postat 2020-12-08 19:12 | Läst 282 ggr. | Permalink | Kommentarer (0) | Kommentera
Föregående 1 ... 4 5 6 Nästa