EMAKS BETRAKTELSER 527/Nya bilder, och nya prov på gång.
Ett par bilder ytterligare från träskmarken mellan centrum och Djurhult (den del av Lessebo där jag bor) är klara. Jag visar den senaste här. Hoppas de papper jag fick till skänks, Porturex Rapid från ungerska Forte, ska räcka till de bilder jag valt ut från området att kopiera. Fortefabriken förresten, en gigantisk anläggning som byggdes redan 1922 av Kodak, och som sedan moderniserades och byggdes ut. Man tillverkade både fotopapper och film där, fast deras filmer var väl inga höjdare med extremt grovt korn för sina känsligheter. Jag provade Fortepan 200 och den hade korn som en pressad 400 ASA-film ungefär. Deras papper däremot var superba. Fortezo med fast gradation t.ex blev en klassiker. För att inte tala om deras Polywarmtone som det återupplivade tyska Adox nu håller på att försöka återskapa i sin anläggningar. Prover har visats och dom såg mycket lovande ut, så vi får hoppas Polywarmtone i ny tappning snart kommer ut på marknaden.
Lith 110 - 2020. Lessebo Träsk.
Igår tittade jag in på Handpappersbruket i Lessebo, som numera drivs av Studieförbundet Vuxenskolan. Kollade vad de hade för olika akvarellpapper. Jag ville ha lite tjockare för att prova med Liquid emulsion, alltså det jag skrivit om tidigare med ljuskänslig silveremulsion som värms upp och sedan målas ut på papperet under mörkrumsbelysning. Det papperet jag använde då var ett 200 grams skisspapper med beteckningen Lessebo No 1. Emulsionen fäste fint på det, men när jag provade att lägga två lager, med torkning emellan, så lossnade flagor av det övre lagret när jag processade det i kemin. Så ett lager är att rekommendera.
Emulsionen är ju en blandning av gelantin och silver, och när jag pratade med min bror som är konstnär och även gått utbildning på Handpappersbruket på 1990-talet, så sa han att man då troligen hade bytt ut limningen från gelantinbaserat till syntetbaserat. Limningen kan ske genom att man häller den direkt i massan innan guskningen, med efterlimning, eller med bådadera. Och när jag frågade min vän Tonny Nicklasson-Gyllenhammar, som arbetat i många år på handpappersbruket, så bekräftade han detta. Det var ett syntetlim som heter Basoplast eller nånting sånt. Jag hade ju provat lägga emulsion på gammalt koppartryckspapper också, och det var så gammalt att det troligen var gjort med gelantinlimning. Då fastnade inte emulsionen helt och kanske hade det att göra med att det var just gelantinbaserat lim? När jag provade att måla andra lagret med emulsion på det första på den nyare 200-gramspapperet, så fastnade ju inte det så bra heller. Kanske pga att det var gelantin som lades på gelantin i en andra strykning dagen efter? Så vi får hoppas att silveremulsionen fäster även på det nya akvarellpapperet som är syntetlimmat.
Det är ju ganska dyrt som ni kan se på bilden. 689kr för 5st 400 grams ark 49x62cm. Att jag ville ha 400 grams beror på att det tunnare 200 grams buktade sig en del efter att skyddsfernissan från Hahnemühle kom på. Och att varmplana såna här bilder går nog inte, så tjockare papper är väl att föredra. Men jag delar papperna i sex mindre på 20,5 x 24,5cm och på det sättet får jag ut 30 st av dessa ark. Det blir inte så mycket dyrare än fabrikstillverkade Ilford Art 300 i jämförbar storlek ändå, som är ett silvergelatinpapper med gräng/struktur typ akvarellpapper. Och då har jag även räknat in kostnaden för silveremulsionen och fernissan, som ju inte är direkt gratis. Ja vi får se om emulsionen fastnar lika bra på detta akvarellpapper som på skisspapperet? Om inte, så går det förhoppningsvis att sälja till akvarellmålare.
//