EMAKS BETRAKTELSER

Nystart med bloggande på fotosidan från hösten 2013. Dessförinnan relativt inaktiv sedan våren 2012. Rensade då bort allt från mitt tidigare medlemskap som startade 2003. Här kommer fortsättningen. Men vänta dig inte dagliga blog-poster, det har jag inte tid med.

EMAKS BETRAKTELSER 457/Och så blev den (forts. från föregående post).


Lith 69 - 2020.
Årstabroarna.
Contax T2, T-Max400 i D96. Slavich Unibrom 160BP matt, Moersch Easylith.

Postat 2020-08-27 19:17 | Läst 517 ggr. | Permalink | Kommentarer (1) | Kommentera

EMAKS BETRAKTELSER 456/Lith 69 - 2020 på tork

Två något så när lika lithkopior från förmiddagen hänger på tork i badrummet. Inte så ofta det lyckas, men jag spädde inte lithframkallaren lika mycket som jag brukar och då är det lite mindre knivigt att få två likadana efter varandra. Annars kan det skilja ganska mycket i strukturen som blir i bilden, mellan två kopior gjorda direkt efter varandra. I alla fall med detta papperet. Nu sitter jag och tar en kopp kaffe. Skulle egentligen fotografera stenar idag, men jag vill ha gråväder när jag fotar sten. SMHI:s prognos med gråväder verkar ha slagit fel, för solen har lyst här i stort sett hela dan. Hade annars tänkt ta en tur ut nu på eftermiddagen för att ta bilder på några stenar jag hittat, men så länge solen skiner får det vara.



Bilderna är gjorda på helt nytt Slavich Unibrom 160BP i stl 24x30cm. Köpt från GEOLA i Lithauen, den enda firma i Europa som säljer detta ryska papper numera som det verkar? Fullständigt horribelt pris på frakten därifrån dock. Fast ändå inte dyrare än om man köper annat papper från andra leverantörer när det slås ut på en större beställning. När man lithkopierar på det här papperet får man inte ha för täta eller kontrastrika negativ. Det blir bäst med lite tunnare och underframkallade diton tycker jag. Så när man gör bilder för lithkopiering på Unibrom fungerar det bäst att anpassa filmframkallningen för ändamålet. Vilket givetvis medför att vanlig svartvitkopiering med samma negativ blir lite knivigare och oftast kräver hårda pappersgradationer eller hårdare filtrering. Inte optimalt, men det fungerar det också. De här två bilderna är lithkopierade från ganska kontrastrika och lite för täta negativ, därför blev resultatet inte optimalt med lite sämre teckning i högdagern. Men bilderna duger ändå tycker jag.
//

Postat 2020-08-27 13:29 | Läst 702 ggr. | Permalink | Kommentarer (2) | Kommentera

EMAKS BETRAKTELSER 455/Sortering, retuschering, signering och arkivering.



En regnig dag som denna passar bra att fixa med bilderna man kopierat i mörkrummet under året. Lithprintar och vanliga mörkrumsbilder som kommit till hittills. I våras var det mest lithkopiering och det blev väl ett 70-tal lithprintar då (varav några gjordes i ett par ex) innan lusten att göra vanliga svartvita bilder tog över. Ett 20-tal vanliga har det blivit och nästan alla i två exemplar (några få i tre kopior). Vanliga svartvita kopior är lite lättare att göra exakt likadana av i flera exemplar, men ändå blir det oftast bara två av varje ändå. Man har helt enkelt inte tid att stå i mörkrummet och spotta ut bild efter bild när man använder fiberpapper och samtidigt vill göra printarna arkivbeständiga efter konstens alla regler. Det skulle krävas att man hade anställda assistenter för att åstadkomma mera. Så mörkrumsarbete är och förblir de få exemplarens teknik, i alla fall för oss vanliga dödliga som inte har råd att anlita kopister.



Sen jag började med antistatborste att rengöra negativen med i mörkrummet innan kopieringen, har jag sluppit mycket av efterretuschering av vita dammprickar på bilderna. Det spar mycket tid. Men ibland blir det prickar ändå som får retuscheras bort med färg eller blyerts. Blyerts och bruna färgpennor (för varmare svärta) fungerar alldeles utmärkt att retuschera de mattare papperena med. Med blankare papper får man ta till en fin mårdhårspensel och annan retuscheringsfärg. De matta papperena går också fint att skriva titel på och att signera, med blyerts. De blanka skriver man med blyerts på baksidan. Det tar lite tid när man hittills knappt signerat en enda av årets bilder. När dom sedan är färdigretuscherade och signerade, så läggs dom i en låda av syrafri wellpapp. Det finns såna att köpa inte allt för dyrt från olika firmor.
//

Postat 2020-08-26 18:14 | Läst 730 ggr. | Permalink | Kommentarer (4) | Kommentera

EMAKS BETRAKTELSER 454/Årstabroarna från Liljeholmskajen.

Tre bilder från igår. Vi firade yngsta barnbarnets ettårsdag i helgen. Och igår på förmiddagen innan vi åkte hem, tog vi en runda  ner mot Liljeholmskajen. Mina bilder kanske inte stryker medhårs så mycket, eller är vackra att titta på. Jag försöker istället hitta kompositioner som kan vara intressanta på andra sätt. Och här är några såna.







Bilderna är tagna med min lilla Contax T2 som har en 2,8/38mm Sonnar T*. En fantastisk fin liten kamera. Det satt en T-Max400 i den som jag framkallade i D96 idag på förmiddagen. Har förut bara framkallat Eastman 5222 i D96, men nu tänkte jag att jag skulle prova även andra filmer i den framkallaren. Och det verkar fungera väldigt bra med T-Max i alla fall, för att inte säga utmärkt.

På något sätt så tenderar det ofta att bli bilder på höjden när jag fotar småbild. Vet inte varför, men kan väl trösta mig med att jag inte är ensam. Hela Anders Petersens Stockholmsutställning bestod väl nästan enbart av just höjdbilder?
//

Postat 2020-08-24 18:39 | Läst 670 ggr. | Permalink | Kommentarer (3) | Kommentera

EMAKS BETRAKTELSER 453/Demolished 1 på annat papper.

Samma bild som i tisdags, fast nu kopierad på ett bromsilverpapper istället för ett klorbrompapper. Fomabrom Variant 112 denna gången,  som är den matta versionen. Och här är papperet ordentligt matt också. Till skillnad från förra kopian gjord på Fomatone MG 132, som också är den matta versionen av det papperet. Men det är inte helmatt utan har en lite halvblank yta i jämförelse med det jag nu använt, som jag upplever det själv. Fomabrom variant 112 förlorar också lite i svärta/kontrast efter torkning, vilket inte Fomatone MG 132 gör. Något man får ta med i beräkningen med släta och helmatta papper som detta. I alla fall så är svärtan och tonen mera neutral och den vita basen mera åt det neutralvita hållet. Mycket att tänka på när man står i mörkrummet och gör sina bilder. När man sedan presenterar bilderna på en utställning eller liknande, vill man kanske också ha en mera enhetlig återgivning. Framför allt om det är något tema eller projektartat som visas. Personligen föredrar jag nog denna bilden före den mera varmtonade.



//

Postat 2020-08-20 23:04 | Läst 666 ggr. | Permalink | Kommentarer (0) | Kommentera
Föregående 1 2 3 ... 4 Nästa