Nystart med bloggande på fotosidan från hösten 2013. Dessförinnan relativt inaktiv sedan våren 2012. Rensade då bort allt från mitt tidigare medlemskap som startade 2003. Här kommer fortsättningen. Men vänta dig inte dagliga blog-poster, det har jag inte tid med.

EMAKS BETRAKTELSER 455/Sortering, retuschering, signering och arkivering.



En regnig dag som denna passar bra att fixa med bilderna man kopierat i mörkrummet under året. Lithprintar och vanliga mörkrumsbilder som kommit till hittills. I våras var det mest lithkopiering och det blev väl ett 70-tal lithprintar då (varav några gjordes i ett par ex) innan lusten att göra vanliga svartvita bilder tog över. Ett 20-tal vanliga har det blivit och nästan alla i två exemplar (några få i tre kopior). Vanliga svartvita kopior är lite lättare att göra exakt likadana av i flera exemplar, men ändå blir det oftast bara två av varje ändå. Man har helt enkelt inte tid att stå i mörkrummet och spotta ut bild efter bild när man använder fiberpapper och samtidigt vill göra printarna arkivbeständiga efter konstens alla regler. Det skulle krävas att man hade anställda assistenter för att åstadkomma mera. Så mörkrumsarbete är och förblir de få exemplarens teknik, i alla fall för oss vanliga dödliga som inte har råd att anlita kopister.



Sen jag började med antistatborste att rengöra negativen med i mörkrummet innan kopieringen, har jag sluppit mycket av efterretuschering av vita dammprickar på bilderna. Det spar mycket tid. Men ibland blir det prickar ändå som får retuscheras bort med färg eller blyerts. Blyerts och bruna färgpennor (för varmare svärta) fungerar alldeles utmärkt att retuschera de mattare papperena med. Med blankare papper får man ta till en fin mårdhårspensel och annan retuscheringsfärg. De matta papperena går också fint att skriva titel på och att signera, med blyerts. De blanka skriver man med blyerts på baksidan. Det tar lite tid när man hittills knappt signerat en enda av årets bilder. När dom sedan är färdigretuscherade och signerade, så läggs dom i en låda av syrafri wellpapp. Det finns såna att köpa inte allt för dyrt från olika firmor.
//

Inlagt 2020-08-26 18:14 | Läst 735 ggr. | Permalink
Fina printar! Vad kör du för papper? Och kör du selenium på allt?
Svar från Nils Bergqvist 2020-08-27 12:57
Tack! Jag använder alla möjliga papper, mest gamla men en del nytt också. Fomatone och Fomabrom i olika ytor och varianter samt Slavich Unibrom är det som jag använder av dagens utbud. Sen Emaks, Efkebrom, Varycon, Agfa brovira, Agfa MCC, Kodakbromid, Slavich Bromexpress, Orwo Univcersal, Forte Fortezo och Polywarmtone mfl gamla papper. Försöker skyddstona det mesta i alla fall, ibland blir det mera toning för att få varmare svärta, men ibland ingen toning alls om jag tycker kontrasten och svärtan är bra som den är. Då kör jag istället bilden i Tetenal Stabinal efter sköljen, vilket stabiliserar silvret ungefär som selen.
Jag är imponerad!
Mycket snyggt!
Hur stora är dem? Syrafria lådor? Antistatborste? En sådan som man använder för vinylskivor? Jag tycker det är fint att ha bilderna i låda än att göra en bok, och så med vit ram runtom för att hålla i bilden!
Grattis!
Svar från Nils Bergqvist 2020-08-27 13:03
Tack! Jag gör nästan aldrig större bilder 30x40cm. Har mest 20x25, 24x30 och 30x40. Några enstaka större finns dock. Lådorna är köpta för många år sen i storpack från en svensk firma jag inte kommer ihåg namnet på nu. Men de är syrafria precis som fiberpapperet till bilderna. Har både 24x30 och 30x40, och jag har några av varje kvar än för framtida bruk. Antistatborsten är köpt hos Photax. finns i olika bredder för att borsta av negativen och göra dom oladdade så att de inte drar till sig damm. Fungerar ju fint även om man scannar neggen,
Wolfgang 2020-08-27 15:17
Tack, en sådan borste ska jag skaffa mig! Jag får alltid damm på min negativ efter torkning fast jag torkar dem i badrummet.
Själv har jag köpt mina syrafria lådor på Museumtjänst för några år sedan.
Tack för svar! Jag kör själv också mycket det matta Fomatone MG fiberpappret. Det blir mycket snyggare i selen tycker jag, då det lilla grönsticket försvinner och pappret får en mer chokladbrun ton. Om du kommer på vart du köpt dina syrafria lådor så är jag idel öra, har letat länge efter några vettiga.