EMAKS BETRAKTELSER

Nystart med bloggande på fotosidan från hösten 2013. Dessförinnan relativt inaktiv sedan våren 2012. Rensade då bort allt från mitt tidigare medlemskap som startade 2003. Här kommer fortsättningen. Men vänta dig inte dagliga blog-poster, det har jag inte tid med.

Emaks betraktelser 150/Borgholm - maj 2015.

Mina betraktelser med kameran är inte särskilt planlagda. Jag har en kamera laddad med film med mig i princip överallt, så enkelt är det. Och det som kommer i min väg och fångar mitt intresse, det fastnar på filmen. En del blir till bilder på fiberpapper i mörkrummet, och ibland blir det även utskrifter. Men då skickar jag dom till Crimson som gör jättefina printar på Hahnemühle Fine Art Photo Rag lump-papper. Fint som snus ska det vara, inga billiga C-printar på plastpapper för min del.



Dagens betraktelse är från Borgholm våren 2015. Vår årliga bröllopsresa till Öland, som vi då gjorde för trettioandra gången i ordningen. De första åren var det mest natur och landskap som hamnade på filmerna. Idag är det annat. Man utvecklas, både som fotograf och människa. Och tur är väl det.

För övrigt väntar jag på en låda med ryska objektiv från Ukraina, och som alla passar på mina Voigtländer Bessa mätsökarkameror med Leica M-bajonett. Jupiter 8, Industar 61 L/D, Industar 50, Industar 26M och FED/Industar 10. Alla normalbrännvidder. Lite att leka med. Man blir i alla fall inte ruinerad när man köper från grannländerna i öst.  Jag har alltmer börjat gilla brännvidder kring normalen 50mm, annars trivdes jag bäst med 35mm tidigare. Vivitar Macro 55mm, som bilden här är fotad med, är en riktig godbit. Satt på Contax S2 SLR.

Postat 2016-02-18 20:51 | Läst 4324 ggr. | Permalink | Kommentarer (1) | Kommentera

Emaks betraktelser 149/RETROGRAD



Några av bilderna som jag tagit med en gammal Leitz Summar SUMUS 50mm f:2 från 1935 (tillverkades 1932 - 1939). Överstrålningseffekten är en kombination av att linserna är helt obehandlade mot reflexer, samt att sk "haze" eller ånga från det  smörjmedel man använde i optiken, kondenserats och lagt sig på linserna. Man kan få detta rengjort, men jag tror jag behåller den som den är. Köpte den för några år sedan och det har blivit några bilder, ska försöka ta fler framöver.  RETROGRAD är samlingsnamnet för bilderna.














Postat 2016-02-14 11:53 | Läst 1791 ggr. | Permalink | Kommentarer (6) | Kommentera

Emaks betraktelser 148/En betraktelse från Rimforsa...

När vi tar bilen till Stockholm (vilket har blivit allt mera under senare år, eftersom man inte kan lita på tågtrafiken längre, med risk för att få hela helgen förstörd) så brukar vi ha chaufförsbyte i Rimforsa. Denna metropol i Östergötland, som faktiskt också brukade vara med i radioprogrammet METROPOL i form av Göte Johansson, ni som lyssnade då kommer ihåg honom. Det är väl än idag en hemlighet vem som egentligen låg bakom denna profil med inbiten Östgöta-dialekt, men enligt vissa källor  ska det ha varit Eddie Meduza.


Rimforsa - februari 2016.

I Rimforsa förresten, där ligger en eminent fotobokhandel, NEVA BOOKS, om du inte redan visste det, där det också finns ett fotogalleri. Har du vägarna förbi titta gärna in dit, det ligger ganska nära genomfarten så det är ingen omväg. Det händer en del fotografiskt även på landsbygden. 

På tal om Jupiter 3+ (som bilden från Rimforsa är tagen med), jag ville se hur den omtalade bakgrunds-bokehn blir på största bländaren. Visar ett exempel på det. Om ni undrar vad det är för något jag fotograferat så är det en av två tankar för filmframkallning, som jag fått av min vän Morgan Larm. En sån som användes där man framkallade stora mängder film förr (typ tidningsredaktioner) och där man bara tömde ut lite i botten och fyllde på förnyelselösning hela tiden. Den ena är tillverkad i Höganäs och den andra vid Steinzeugrähren-Fabrik Muskau in Lugknitz i Tyskland. Dom har väldigt vackra färger. Frugan ville ha dom att sätta blommor i till sommaren, kan nog bli snyggt.



Postat 2016-02-13 08:44 | Läst 3123 ggr. | Permalink | Kommentarer (0) | Kommentera

Emaks betraktelser 147/Nu kommer den ryska stridsvagnen tillbaka,,,

Läste på facebook att den ryska Zenit SLR-kameran ska börja tillverkas igen. Den som man brukade kalla stridsvagnen, en metallklump som kunde användas som försvarsvapen om man blev överfallen. Det är samma företag Rostec, som äger Kransnogorsk-fabriken och tillverkar  nytappningen av Jupter 3+ 50mm/1,5, som ska återuppta tillverkningen av Zenit.

http://se.sputniknews.com/naringsliv/20160211/1091848/ryssland-zenit-kameror.html

Har aldrig använt någon Zenit SLR, men väl läst om att det var en del problem förknippade med dom, t.ex att sökarna kunde hamna ur läge och bli sneda. Kanske berodde det på att dom användes att slå folk med, vad vet jag? Men nu ska man tydligen lansera kamerorna som lyxvara typ Leica, och då återstår nog en del att jobba på för att det ska lyckas, skulle jag tro. I alla händelser så är det kul att dom ska komma tillbaka, och jag tror att det finns en marknad för sånt här, då analogt och speciellt rysk retro verkar poppis bland många.

Kan inte bidra med några ryska Jupiter-bilder idag, men en Leica Summarit-hälsning från Skruv ska ni få.


Skruv - februari 2016.


Postat 2016-02-12 12:07 | Läst 1183 ggr. | Permalink | Kommentarer (4) | Kommentera

Emaks betraktelser146/Mera betraktelser från Stockholm...och med Jupiter 3+

Det blev några filmer tagna under helgvistelsen i staden. Använde som sagt den nya Jupiter 3+ 50mm/1,5 och den optiken är lite speciell, i flera avseenden. Man kan inte undgå att komma in på det tekniska när en sån originell optik används för första gången, så ursäkta mig för det (bilderna är ju annars det viktigaste). På Sovjet-tiden tillverkades den endast på beställning med särskild rekvisition, och fanns inte till allmän försäljning. Den var också mera påkostad än normalt. Lite mera exklusiv kanske man kan säga. Men ändå var den enligt uppgift behäftad med en del problem, t.ex ganska tydlig distorsion. Och det är även den nya Jupiter 3+, det kan inte förnekas. Kuddformig sådan. I vissa bilder kan det störa, men idag finns ju så fina hjälpmedel att justera detta i datorn, vilket jag gjort med bl.a den här bilden från tunnelbanan, där skyltarna i taket såg ut att hänga snett i förhållande till varandra innan justeringen. Kommer inte ihåg om det var största öppning eller möjligen 2 som jag använde här?


 
Att kant/hörnskärpan på stora öppningar inte är den bästa när man fotar plana ytor, det ska också erkännas, och vad jag förstått så kan det ha att göra med bildfältskrökning, vilket också syns i bilden ovan om man kollar noggrant. Tittar man på plattorna i golvet går skärpan i ett bågformat plan från bildens nedre hörnor, in mot mitten till automaten. Förgrunden i  mitten verkar också oskarp mot förgrunden i hörnorna. Jag har samma fenomen med min Contax T kompakt på största bl 2,8. Även den är ju utrustad med en Sonnar-konstruktion, precis som Jupiter 3+. Men vid nedbländning  försvinner problemet i stort sett helt. Så också med Jupitern som det verkar.

Vinjetteringen är  också tydligare på stora bländaröppningar med Jupiter 3+ (precis som med Sonnaren på Contax T), och minskar med nedbländning. Ofta kan dock vinjettering vara att föredra, speciellt vad gäller svartvita bilder. Som Christer Strömholm skriver om i sin fotoskola, så kommer blicken då ha lättare för att stanna kvar i bilden. Den far inte så lätt ut från kanterna om där är mörkare. Bilden nedan tror jag att jag tog på bl 2. Även denna har justerats i datorn för den kuddformiga (inåtbuktande) distorsionen.



Har några bilder till som inte är så mycket att säga om. Den första togs på bl 4 eller 5,6 tror jag, och den är distorsionsjusterad i datorn. Den andra är också justerad för distorsionen men den sista behövde inte det, och de togs på bl 2,8-4 resp 5,6 som jag minns.







Jupiter 3+ har karaktär som sagt. Om man gillar den eller ej är väl en smaksak. Personligen tycker jag att den passar väldigt bra att fota svartvitt med, speciellt med 200-400 ISO  filmer och framkallare typ Rodinal, som ger lite tydligare korn och mera struktur. Den inte helt perfekt korrigerade konstruktionen, som verkar ge de speciella egenheterna på stora bländaröppningar, "fits the line" kan man säga med ett lite ruffigare och råare uttryck på dom bländarna, vilket jag också skrivit om i en kommentar tidigare. Men vid nedbländning till 5,6 verkar mycket av det här vara försvunnet, utom distorsionen, som ju enkelt kan åtgärdas i de billigaste versionerna av ps som följer med "gratis" vid scannerköp t.ex (eller för den skull i vissa kameror direkt om den används digitalt). I mörkrummet blir det dock svårare att fixa till de lite lätt böjda kantlinjerna, så där får man dras med det. Förstoringsoptik är ju i regel helt distorsionsfria, annars kunde man tänka sig att använda en dito med motsatt (tunnformig) distorsion, för att eliminera det fenomenet.

Som det verkar är det den kompakta designen och kravet på hög ljusstyrka för den ryska Jupiter 3+ och dess föregångare, som ger den sin speciella karaktär. Den har inte som hos Zeiss i väst modifierats och moderniserats i senare versioner (t.ex  den sista ganska nya ZM 50mm/1,5) för att komma till rätta med de här avvikelserna. Istället har man valt att hålla fast vid Sonnar-originalet från 1932, vilket i sig är att beundra. Personligen hade jag dock önskat att man försökt komma tillrätta med distorsionen lite mera, den är inte kul i vissa bilder när man som jag även vill göra dom i mörkrummet.

Postat 2016-02-10 23:51 | Läst 4449 ggr. | Permalink | Kommentarer (5) | Kommentera