Med leriga skor

FOTOGRAFISKA DAGBOKSFRAGMENT

Islandskap

Islandskap vid Mässkär, Jakobstad. Söndag 3.3.2013. Foto: Håkan Eklund.

En vacker isöken utanför Mässkär, med uppstigande flödvatten från gårdagens storm. Kan en vinterskärgård bli vackrare än så här?

Dessutom hade vi en hökuggla ute på ön, men den missade jag (såg endast i kikare från mitt rum ...).

Bilden ovan tog jag när jag idag på förmiddagen med packningen i pulkan vandrade tillbaka till fastlandet, för att sen köra bil i 7 timmar för att komma hem till Åbo och vardagen.

BioFoto Finland första stora utställning "Från vår kust" hänger nu tryggt i Tobaksmagasinet i Jakobstad 3-27.3. 2013. Vackert så. En inledande utställnings milstolpe för vår förening.

Nr 62/365.

Postat 2013-03-03 22:24 | Läst 2413 ggr. | Permalink | Kommentarer (4) | Kommentera

Vernissage i snöstorm

Genom snöstormen. Mässkär 2.3.2013. Foto: Håkan Eklund.

Klockan 16 hade vi allt klart och museet öppnade dörrarna: vernissage för vår första gemensamma BioFoto Finland utställning "Från vår kust".  Vi hade ca 90 - 100 personer som gäster under två intensiva timmar. Allt fungerade perfekt.

Träffade gamla ornitologvänner från trakten som jag inte sett på 29 år ... (när jag flyttade från Ö.botten till Söderhavet ...). Kul!

Under tiden vi minglade med gästerna i utställningssalarna blåste det upp till snöstorm. När vi i mörkret skulle ta oss ut till ön över isen till vårt logement ute på en f.d. lotsstation på Mässkär var sikten lika med noll. Killarna från föreningen som sköter inkvarteringsverksamheten i den gamla lottstationen körde skytteltrafik med snöskoter, att ingen skulle tappa bort sig i snöyran (och trilla i fartygsrännan ...), och att vi inte behövde gå hela vägen över isen.

Sen bastu, middag och BFF-årsmöte medan vinden ven i knutarna. Kan man ha det bättre?

Nr 61/365.

Postat 2013-03-03 22:14 | Läst 1799 ggr. | Permalink | Kommentarer (0) | Kommentera

En sista granskning

"Från vår kust", Tobaksmagasinen 2.3.2013. Foto: Håkan Eklund.

En sista översyn innan vernissagegästerna anländer. Fr. v. Anders Blomqvist, Krister Welander, Tuija Warén (skymd) och Heidi Holmlund (som på kvällen valdes till BFF:s nya ordförande).

Postat 2013-03-03 22:13 | Läst 1825 ggr. | Permalink | Kommentarer (1) | Kommentera

Hängning

Lokalpressen på besök. Tobaksmagasinet, J.stad 1.3.2013. Foto: Håkan Eklund.

Tog mig tillbaka till fastlandet över isen (som frusit till under natten), såg två havsörnar i vacker spelflykt.

Med bil in till stan där vi jobbade hela dan med att hänga vår utställning (84 tavlor), från kl. 09 till 18.30. Sen kom lokalpressen på besök. Här är det journalisten Sofie Stara från Österbottens Tidning som intervjuar medan fotografen Sofie Stara fotograferar pensionerade Vbl-fotografen Mikael Herrgård/BFF som är en av utställarna (liksom Bo Isomaa i förgrunden).

Nr 60/365.

Postat 2013-03-03 21:30 | Läst 2335 ggr. | Permalink | Kommentarer (0) | Kommentera

Ut till ön

På väg ut  till ön. Mässkär, Jakobstad 28.2.2013. Foto: Håkan Eklund.

Körde norrut hela dan. Kom fram till Jakobstads museum halv fem, tömde bilden på ett 60-tal fototavlor till BFF utställningen "Från vår kust".

Körde sen ut till fiskehamnen på Ådön. Vandrade i mörkret över dåliga isar till lotsstationen ute på Mässkär, som BioFoto Finland hade hyrt för veckoslutet. Det hade regnat och blåst på dan som gjort illa åt isarna.

Massor av flödvatten på isen och jag visste att det fanns en öppen farled i närheten. Men ut kom jag, trots att jag i mörkret hade svårt att hitta rätt byggnad som låg gömd bakom en strandskog. Kocken kom emot och lyste med ficklamp när jag ringde.

Sen badade vi bastu och smuttade några öl. Vi var ensamma i den stora byggnaden för natten, lungt och skönt.

Nr 59/365.

Postat 2013-03-03 21:02 | Läst 1590 ggr. | Permalink | Kommentarer (0) | Kommentera