FOTOGRAFISKA DAGBOKSFRAGMENT

Spännande läsning


Legendariskt jaktplan. BW-372. Tikkakoski. Foto: Håkan Eklund.

Idag hade jag jaktplanspiloten Lauri Pekuris memoarbok i postlådan som hittades i ett antikvariat i Kotka. Titeln "Hävittäjälentäjä" (Stridsflygaren) berättar allt. På bilden ovan ett av de plan som han flög under kriget och som legat på en sjöbotten i Ryssland i 56 år.

En otroligt intressant bok på 366 sidor; har redan avverkat 80  och lite tjuvtittat i kapitlet när han berättar om planet ovan , hur det gick till när han sköts ned 25.6.1942. Hans plan hade skjutits i brand, motorn hade stannat och under fanns bara taigaskog.

Han var för lågt för att hoppa i fallskärm. Sen såg han en insjö, tog ner planet men hastigheten var för hög (och sjön för liten) för att kunna plana ut på vattenytan. Han var tvungen att sätta nosen i sjön, planet voltade och han var med ens under vattnet. När han kom upp brann hela vattenytan (flygbensin ...) men han lyckades simma tillräckligt länge under vattnet tills han tryggt kunde gå upp. Krafterna var slut, han lade sig på rygg och flöt sen iland.

Sen tog det honom sex timmar att försiktigt ta sig genom fiendeland (i strumpfötterna, stövlarna blev i sjön) över till den egna sidan. Den sista biten genom ett finskt minfält ...

Innan han dog hann han se på teve när de visade hur detta plan lyftes ur sjön 1998. Hans dotter som har sammanställt memoarboken som han skrivit på i många år, berättar hur han genast kände igen planet: "Men det där är ju mitt plan!", hade han genast sagt. Med detta plan hade han hunnit skjuta ner 7 fiendeplan.

Hakkorsen har varit en populär symboler i flera länder (både som prydnad och bomärke) och har sen forntiden ansetts skydda mot onda andar. I Finland ritades det av konstnären Akseli Gallén Kallela och togs i bruk under frihetskriget 1918. Hakkorset var också den svenska greven Eric von Rosen lyckosymbol, han målade den (i blått) på det flygplan som han donerade till Gustaf Mannerheim - som var Finlands första flygplan.

Synd bara att Hitler tog det till sin nazisymbol, och med det förstörde dess betydelse och anseende för eviga tider. Så kan det gå.

Inlagt 2013-04-11 21:00 | Läst 879 ggr. | Permalink
Intressant historia Håkan!
De finska flygemblemen var ju ett liggande hakkors vänt åt andra hållet (jämfört med mustasch-Pelles variant). Ändå är det svårt att förklara många gånger. Saken blir inte heller enklare av att finska armen hade köpt på sig en hel del av den mycket karaktäristiska tyska hjälmen.
Ja, det var inte så lätt att ligga i krig med Sovjetunionen. Nu efteråt känns det nästan obegripligt att vi överlevde som fri nation!

De tyska "pansarnävar" och Stukaplan (med piloter) som vi fick från tyska Mustaschpelles förråd räddade fronten från sammanbrott i juni 1944 när den ryska Mustaschpelles Röda armé vällde in över Näset. Trots att ingen så där bara öppet erkänner det, har vi mycket att tacka tyskarna för att vi lyckades behålla vår självständighet och ta oss ur kriget någotsånär helskinnade.

I boken ovan är det intressant att läsa hur otaktiskt ryssarna ofta gick till väga, de litade väl bara på att de hade miljoner och åter miljoner män att offra. Lauri Pekuri berättar hur de (piloterna) ibland förvånade sig över hur ryska soldatkolonner kom över öppen is, hur piloterna pepprade på längs leden (som de upplevde som mycket obehagligt ... heller sköt de på andra flygplan) och soldaterna gjorde lite för att ens försöka komma undan ...

- Hawk