FOTOGRAFISKA DAGBOKSFRAGMENT

Sverigebyggd pärla


En del av hytterna har sparats i orginalversion, som museum. Foto: Håkan Eklund.

Har fortsatt min upptäcktsfärd att under arbetstid äta lunch på ett annorlunda ställe. Hittade idag ut till ett gammalt svensktbyggt fartyg som hittat sin sluthamn som vandrarhem och matställe i Åbo hamn.

Fin stämning att sitta i en gammal fartygsmatsal med fina möbler och käka lunch. Vandrade runt en stund i fartyget och hittade fina små oaser som jag gärna återvänder till.

Klistrar in en del info för den som är nyfiken på fartyget. 

_________________________________________________________________________
Denna information hittas på Åbo stads turistsidor (http://www.turkutouring.fi/sv):

Det är nu klart att passagerarfartyget Bore kommer att ligga på den västra sidan av Aura å framför det maritima centret Forum Marinum. 

Bore kommer att ligga framför museifartygen, krigsfartygen Karjala och Keihässalmi i riktning mot åmynningen. Platsen framför Forum Marinum har förhandlats fram i samarbete mellan Åbo stad, Viking Line och Forum Marinum. Kajområdet där Bore ska angöras är ett arrendeområde som i ytterligare 20 år administreras av Viking Line. 

Rederiet överlät likväl kajområdet som är 100 meter långt och 7 meter brett vederlagsfritt till Oy S/S Borea Ab som administrerar fartyget, eftersom rederiet vill vara med i bevarandet av den finländska sjöfartshistorien. Också Forum Marinum samtyckte till att överlåta 30 meter av sitt kajområde, så att Bore kan förankras i närheten av museifartygen, vilket innebär att fartygen bildar en enhetlig helhet.


Åbo stad har hyrt en del av Bores hytter som blir vandrarhem. På sommaren står sammanlagt 137 hytter till förfogande. Vandrarhemmet kommer att vara öppet året runt, och på vintern står 58 hytter till förfogande.
- Vi får hela tiden förfrågningar och intresset har varit stort. Vi tar redan nu emot bokningar per e-post via webbadressen [email protected], konstaterar förvaltningschef Liisa Lemmetyinen vid Turku Touring.
Planer finns också på att anvisa en del av studiebostäderna för dem som studerar vid sjöfartsläroverket Aboa Mare ombord på fartyget.

Bores långa historia började i Åbo

S/S Bore byggdes 1960 i Oskarshamn i Sverige. Fartyget ingick ursprungligen i Åborederiet Bores flotta. Fartygets namn saknade den numrering som var typisk för bolaget och åboborna döpte fartyget till ”Bore-Nollan”. Borebolagets största aktieägare Hans von Rettig ville att fartyget skulle få ångmaskin. Bore var därmed ett av de sista passagerarfartygen med ångmaskin som byggdes i Skandinavien.

Företaget Rannikkolinjat Oy i Kotka, dvs. nuvarande Kristina Cruises, köpte fartyget 1987, och döpte om det till M/S Kristina Regina. Dieselmaskiner installerades i fartyget och det sattes i kryssningstrafik mellan Helsingfors och Kotka och Tallinn, Leningrad, Riga och Visby. Fartyget har också trafikerat på Medelhavet och Röda havet. M/S Kristina Regina besökte under sina 21 år som kryssningsfartyg sammanlagt 216 hamnar i 40 länder.

Kristina Cruises sålde 2010 Kristina Regina till Oy S/S Borea Ab. Fartyget lade till i Aura å i början av oktober 2010 efter att ha återfått den ursprungliga färgen på Åbo reparationsvarv i Nådendal.

Rederiet Oy S/S Borea Ab grundades 2010 och företagets verksamhet är inriktad på att rädda och restaurera viktiga fartyg inom Finlands och Åbo stads sjöfartshistoria för kulturella ändamål.

Inlagt 2012-03-21 14:35 | Läst 1540 ggr. | Permalink