En urusel företagsgåva
Arken, ÅA 22.2.2012 kl.17. Foto: Håkan Eklund.
Städade bordet och hittade oöppnad post som visade sig innehålla en försäkringsfaktura på sommartorpet och den lokala försäkringsföreningens årskalender. Ok, jag gillar att kolla upp olika typer av väggkalendrar, ibland är de attraktiva fotokonstverk.
Men, denna var ett bottennapp. Det första jag kollar upp är fotografen, men - ingenstans är någon fotograf noterad. Ett dåligt tecken. Sen börjar jag kolla in bilderna som nog tycks ha som mål att illustrera månaden, utan att riktigt lyckas. Marsbilden med två katter kan vara nog så symbolisk ("frassmånad"... sade vi på dialekt, dvs. när hankatterna är brunstiga) men nere i hörnet skymtar blommande hundfloka ... (som nog kunde ha klippts bort). Likaså visar novemberbilden blommande lupiner. Och i det landskap som försäkringsbolaget verkar är det snö både i mars och i november ...
Eftersom detta är en produkt från en lokal försäkringsförening (Kustösterbotten) kan jag föreställa mig att en del av bilderna är tagna i verksamhetsområdet, trots att inga platser anges. Men två av vinterbilderna av vinterskog liknar mera Lappland och februaribilden visar en flygbild över ett trädlöst bergslandskap som kunde vara Norge. Septemberbilden med öppet hav och vågor som slår in över klippor har en mycket tydlig sned horisont ... Resten är typiska amatörbilder med naturdetaljer och landskap.
Alltså: hur kan man göra en så urusel produkt? Trots att jag borde vara tacksam över en företagsgåva som ges i bästa välmening (tack!), blir detta nästan en motreaktion - dvs. kan jag verkligen lita på ett företag som inte ens kan producera en enkel väggkalender? Vilken FS-medlem som helst skulle ha gjort miljoner bättre produkt!
Tänk om ett ett dylikt företag skulle förstå att kontakta närmaste fotoklubb eller fotoutbildning och be dem fixa bilderna till en väggkalender - så skulle det både bli en bra, spännande och eftertraktad produkt, om det dessutom finns information om bilderna, och om fotograferna. Jag har en samling med mycket fina företags- och organisations(vägg)kalendrar, som man inte ens vill kasta när året är till ända.
Och när det gäller lokala företag är det lokala bilder som värdesätts, ställen man känner igen - och som man aldrig tidigare sett publicerad i en trycksak.
- Hawk