På tu man hand med Patrik
Vinterskog, Kimitoön. 28.1.2012. Foto: Håkan Eklund.
Tillbringade lördagkvällen ensam i en internatlya på Kimitoön med Patrik B-L:s/Moderskeppets senaste dvd "Fotografera Landskap". Jag höll i trådarna (tillsammans med en kollega) för en fotokurs (främst Lightroom) under veckoslutet , han åkte hem till kvällen - jag blev kvar med en virtuell Patrik - och det var riktigt trevligt och underhållande. Patrik hade skickat dvd:n nån vecka tidigare, men jag hade inte haft tid att öppna paktetet förrän nu.
Och ibland är det bara skönt att bara få rå om sig själv, sittande bekvämt med PC:n i famnen och bara titta och lyssna. Att sitta inne i värmen medan kölden knäppte i knutarna (minus 17) och plötsligt förflyttas till Patriks tassemarker på svenska västkusten och skånska bokskogar kändes inte helt fel. Moderskeppets koncept med videokurser är suveränt; speciellt då när man inte har energi att själv fördjupa sig i böcker känns det lyxigt att bara vara en passiv konsument.
Och här i samma internat har Patrik själv tillbringat många vecoslut, som kursdragare (Lightroom). Jag minns ännu mycket tydligt den höstdag (2007) när en ung gänlig kille väntade i klassrummet för att inleda veckoslutskursen, det var Patrik L (ännu då ogift) ända från Strömstad. Två dagar senare lämnade jag Kimitön förlorad i Lightroomkonceptet! Äntligen ett program som kändes rätt, tänkte jag. Tidigare hade jag varit på några Photoshopkurser, och känt mig mera förvirrad efter kursen än före ...
Sen har jag anlitat PL många gånger som lärare för olika kurser som jag arrangerat för YI Axxell.
Tillbaka till Moderskeppets utbildnings dvd:n - de är pedagogiskt väl planerade. Kursen i Landskapsfotografering är inget undantag, en didaktisk fullträff.
Det är ju ofta ett visst problem att många dataexperter inte är duktiga på ämnesdidaktik, som bara gör kursisterna förvirrade. Så här definierars didaktik i Wikipedia:
Didaktik sätter fokus på lärande och hur lärande organiseras i till exempel klassrummet, online eller på museum. Det kan definieras som vetenskapen om alla faktorer som påverkar skolans undervisning och dess innehåll. Ordet kommer av det grekiska ordet för undervisa, didaskein. Didaktik som ämne i lärarutbildning berör vad läraren skall tänka på vid undervisning, dess mål och medel samt sambandet dem emellan.
Didaktiken delas in i begreppen allmän didaktik och ämnesdidaktik, till det föregående begreppet räknas allmän forskning kring didaktik, medan till det senare räknas ämnesspecifik didaktik. Ämnesspecifik didaktik kan exempelvis vara fysikens didaktik eller modersmålets didaktik.