FOTOGRAFISKA DAGBOKSFRAGMENT

Saabnostalgi


Saab i snö, Fabriksgatan, Åbo. 23.1.2012. Foto: Håkan Eklund.

Parkerade i morse bredvid en gammal, rostig, nersnöad Saab 900 . Kunde inte låta bli att känna melankoli över ett bilmärke som jag verkligen såg upp till under 1970-talet.

Min största önskan då var att ha en Saab 96:a! Det var en tuff bil, som jag sett "in action" i en rallytävling (Stig Blomqvist (?), om jag minns rätt, körde en sådan i Jyväskylärallyt som hade en rutt som kom ut till min hemby sommaren 1970, eller -71).

På min första arbetsplats (Oy Wilh. Schauman Ab) hade de äldre killarna just sådana som firmabilar, vi som var yngre fick nöja oss med VW (jag fick 1976 en splitterny, illgrön "bubbla") som hade stora hjul och "ren undersida" som var bra att köra med på dåliga skogsvägar.

"Bubblan" var en bil  som jag tidigare hade lovat att aldrig sätta min fot i, jag tyckte att den var så förbaskat ful, men sen när jag fick en sådan, så älskade jag den. En härlig bil att köra!

Men ändå var det nog en Saab 96:a som skulle ha slagit högre, men som jag aldrig kom att få köra eller äga.

Och nu är det väl slut med Saab som bilmärke, till mångas sorg. Så går det när man säljer till amerikanska storföretag, GM som håller i licenserna ser effektivt till att Saab går i graven ...

Det lär rulla 365 000 Saabar runt om i Sverige, en halv miljon i världen.

 

Inlagt 2012-01-23 21:33 | Läst 2495 ggr. | Permalink
Är ingen "SAAB-människa" men ändå förbaskat tråkigt med nedläggningen. Sverige behöver verkligen industrier!
//Per
Svar från Håkan Eklund 2012-01-24 14:52
Så sant, men vad lär vi - ja, att om det bara är möjligt är "less more", dvs. att inte ägas av alltför stora företag långt borta ...
- hawk
Vissa Saabar tillverkades i Finland, som cabbarna och den ovanliga limousinen 900 CD (inte 9000 CD).
ztenlund 2012-01-23 22:43
Visst, det företag som idag heter Valmet Automotive. Om jag minns rätt så upphörde SAAB-tillverkningen när gamla 9-3-cabben lades ned.
Svar från Håkan Eklund 2012-01-24 14:56
Jag tror att de tillverkades i Nystad (Uusikaupunki), en bit norr om Åbo. Numera gör de sportbilar för en tysk biltillverkare.
- hawk
Sätter nog själv bubblan framför SAAB från den tidsepok du nämner, är kanske part i målet för är nämligen ägare till en Typ 1 (som den heter på fackspråk) från 1957. Väldigt tråkigt dock att SAAB går i graven!
Svar från Håkan Eklund 2012-01-24 14:53
Ja, bubblan var en pärla! Skulle gärna äga en sån idag.
- hawk
beetle 2012-01-24 22:07
Haft min bubbla i över 30 år nu, köpte den när jag var typ 23 år! Har ett stående fotoprojekt och det är att plåta bubblor här hemma och utomrikes närhelst jag stöter på dom och det blir svårare och svårare ju mer sällsyntare dom blir! Skulle vara kul att åka till Brasilien eller Mexiko bara av den anledningen :-)
Svar från Håkan Eklund 2012-01-26 13:37
Kul! Ett ställe där det brukar hittas många gamla bilmodeller är Nya Zeeland; har du varit där?

- hawk
beetle 2012-01-26 14:49
Har inte vart på Nya Zeeland och visste inte heller att det där finns många gamla bilmodeller! Australien och Nya Zeeland har stått högt upp på resönskelistan länge men tyvärr inte kommit iväg än.
mvh
Kjell