Segeholms inspirationshandbok
Regnsöndag i november. Tavastgatan, Åbo. 27.11.2011 kl. 13.20. Foto: Håkan Eklund.
Igår sol och blå himmel, idag regn, hård vind och halvmörkt mitt på dan! Men som jag har skrivit tidigare, jag tänker inte låta sådant påverka mig mentalt. Tvärtom.
Körde runt i stan mitt på dan och tog en del "vindrutebilder" genom regnpiskad ruta, som roar mig storligen; bilden ovan ett snapshot mitt i trafiken med en hand på ratten och den andra med (tung) kamera (dessutom med inflammerad hand, från "datamusarbete", yrkessjukdom ...).
Alltså halvmörkt mitt på ljusa dan! Det är sånt man inte begriper vid midsommartid, när man då tänker bakåt.
Men det är sådan här dagar som man har tid att gå in på djupet, med tingens ordning. Som att för tredje gången läsa Göran Segeholms bok "Konsten att ta vinnande bilder" En värdefull inspirationshandbok!
Det som jag gillar är hans sätt att bena ut olika begrepp. Han skriver att om man vill göra bättre bilder och utvecklas som fotograf är det viktigt att känna till hur en bildupplevelse skapas och förstå hur skillnader i bildvärdering kan uppstå. Detta kan låta enkelt och banalt, men är ändå ”fotografiska grundstenar” som är lika viktiga som grundstenarna kring ”exponeringskunnandet”. Mycket kan låta som självklarheter, men jag känner ändå att just detta "självklara" ger mig en tydligare uppfattning om detta med bildskapande. Boken rekommenderas!
Så här säger Segeholm, i sammandrag:
Vi behöver:
1) en verklighet att avbilda
2) en fotograf som översätter motivet till fotografisk form
3) en betraktare som tolkar bilden och fyller den med mening
När du tittar på bilden tar du automatiskt del av alla tre: du betraktar bildens motiv, tänker på fotografens arbete och reflekterar över den egna upplevelsen.
Sen när det gäller själva bilden handlar det om att ta hänsyn till tre olika slags värden:
1) Innehållsvärdet
2) Formvärdet
3) Budskapsvärdet
Innehållsvärdet
= det värde motivet har för betraktaren i verkligheten/verkligheten är viktigare än bilden
- en bild kan ha ett högt innehållsvärde för dig som fotograf (ex en bild av en släkting) men vara helt ointressant för en annan
- en "rakt på" pressbild kan ha högt innehållsvärde som nyhet, men ha ett lågt formvärde (dvs. det krävdes ingen större fotografisk "skicklighet" att skapa bilden)
- motivet är viktigare än formen, t.ex. en banal "kändisbild"
- bilder med högt innehållsvärde hittar du i familjealbum, i dokumentärartiklar och -böcker
Formvärdet
= det värde som fotografen genom kunskap och känsla tillför vid "översättningen" från verklighet till fotografi/fotografens arbete ger bilden dess värde (”graden av förädling”)
- ett enkelt motiv kan nå oanade höjder om fotografen lyckats tillföra bilden ett högt formvärde genom sin kunskap och skicklighet (komposition, exponering, ljusets kvalitet etc.)
- här ser du kanske fotografens arbete mera än motivet i sig; du kan uppskatta en bild med högt formvärde trots att motivet i sig inte betyder något för dig
- bilder med högt formvärde hittar du ofta på gallerier, i fototävlingar, i fototidningar och –böcker
Budskapsvärdet
= värdet av det budskap som betraktaren läser in i den färdiga bilden/upplevelsen av bilden är viktigare än bilden i sig
- när en bild får dig att uppfyllas av tankar och känslor som är mer än direkta reflektioner över bildens innehåll och form, så är det du som har fyllt bilden med ett budskap
- observera: en bild kan ha ett högt innehålls- och formvärde och ändå falla platt i sitt budskap ...
- självklart spelar både motivet och fotografens arbete stor roll för budskapsvärdet, men det är ändå betraktaren som gör jobbet
- fotokännare som sitter i fototävlingsjury är tränade att se till helheten, där budskapsvärdet väger tungt (medan tävlande inte kan förstå varför till synes tekniskt ”dåliga” bilder med lågt formvärde kan vinna fina placeringar ...)
- reklambilder, bildreportagebilder, kampanjbilder (insamling för svält, katastrofer) etc. har oftast högt budskapsvärde
En bra bild skall innehålla lagom proportioner av alla tre!
Ha en fin advent!
//ewa
h. Hawk