Med tropiska färger
Trapelus mutabilis?, Lion Park, Gaborone, Botswana. Dec. 2010. Foto: Håkan Eklund.
I Afrika är det lätt att förbise en massa "udda arter", eftersom det blir så mycket fokusering på stora och spektakulära däggdjur och fåglar. Men visst finns det en massa spännande arter, speciellt bland kräldjur och reptiler. Tyvärr är det inte alltid så lätt att se och fotografera sådana.
Denna agam fotograferade jag under ett besök till vårt gamla grillställe vid Lion Park en bit söderom Gaborone. Ett ställe där familjer samlades under veckoslut för att grilla, ha picknic och umgås. Som dragplåster fanns några lejon i en inhägnad ... Nu hade hela stället förvandlats till en nöjespark! Det kallas väl för utveckling . . .
Jag vet inte vad detta är för art, kanske en blåstrupig agam (Trapelus mutabilis)? Tyvärr har jag ingen lämplig litteratur; har försökt googla - men är inte säker på arttillhörigheten. Någon som vet? Agamen var ca 30 cm lång. Hur som helst så är våra europeiska kräldjur bleka kräk jämfört med de afrikanska.
Läser nu vidare om apartheidskammen i Sydafrika. Hittade Desmond Tutus bok "Ingen framtid utan förlåtelse" (1999) i min bokhylla (en av de många olästa böcker som bara väntar ...) som berättar om den tredje vägen som de valde efter första fria valet 1994 (istället för Nurnberg/allmän amnesti), att via en sanningskommission komma tillrätta med det förflutna. Har ännu bara läst de första kapitlen. Blir ett bra komplement till Wästbergs sista Sydafrikabok.
Här en intressant bok som utvalts bland de 100 bästa böcker för 2010: http://www.photoeye.com/bookstore/citation.cfm?catalog=AP580
Boken heter "Zwelethu Mthethwa".
Photography by Zwelethu Mthethwa. Text by Isolde Brielmaier, Okwui Enwezor.
Aperture, New York, 2010. 180 pp., 75 color illustrations, 11¾x10½".
Så här skriver förlaget:
Since Apartheid’s fall in 1994, South African photography has exploded from the grip of censorship onto the world stage. A key figure in this movement is Zwelethu Mthethwa, whose portraits powerfully frame black South Africans as dignified and defiant individuals, even under the duress of social and economic hardship. Photographing in urban and rural industrial landscapes, Mthethwa documents a range of aspects in South Africa, from domestic life and the environment to landscape and labor issues. Mthethwa’s work challenges the conventions of bothWestern documentary work and African commercial studio photography, marking a transition away from the visually exotic and diseased—or “Afro-pessimism,” as curator Okwui Enwezor has described it—and employing a fresh approach marked by color and collaboration. Zwelethu Mthethwa, the artist’s long awaited first comprehensive monograph provides an overview of his work to date, and features the stunning portraits that have brought him international acclaim.
Det låter som att ni gör en härlig (åter)resa! Spännande läsning.
/Anna