FOTOGRAFISKA DAGBOKSFRAGMENT

Kan inte hjälpas


Längs Köpmansgatan i Åbo. 11 november 2019. Foto: Håkan Eklund. Nr 315/365.

Jag vet
jag var ofin
en jerk
men va f-n, när man blir så störd
på alla dessa roboter, i
telefon
tryck på ett, tryck på två
tryck på det och tryck på det
sen en röst: "alla våra agenter är upptagna", på dålig svenska
vilka jäkla agenter?
när jag valt det språket
behövs det agentutbildning för hotellrumsbokning?
sen i andra ändan, slutligen
röst på engelska
för bokning i en stad tillägnad Vasaätten, med stadsprivilegier från 1611
med svenska i staden, i
stark ställning, allt
fortfarande

Are you 007?, frågade jag
det blev tyst, rätt
länge

Inlagt 2019-11-11 18:32 | Läst 859 ggr. | Permalink
Fotot passar ihop med blodtryckshöjande kundupplevelsen! Ingen dum bild alls.

Ska man underkasta sig eller streta emot? Ibland är man ju tvungen att ta sig igenom eländet. Jag försöker vara trevlig eller i alla fall påpeka att om jag låter irriterad så beror det på knapptryckandet och väntetiden, inte på den som till slut svarade.

Sen kommer den där automatiska uppringningen då man ska sätta betyg. Förr var det bara den stackars saten som varit tvungen att ta skitjobbet som betygssattes. Då la jag på luren.

Senast kunde man faktiskt dels sätta betyg på kötiden, dels handläggaren. En etta för kötiden, sen ger jag bara femmor för handläggarna, och så en trea totalt.

(Om nån handläggare varit bedrövlig svarar jag inte alls.)

Här i Sverige höll Länsförsäkringar länge ut med att ha en människa som telefonsvarare. Det har Visbykontoret fortfarande, men Norrköping har dekat ner sig.