FOTOGRAFISKA DAGBOKSFRAGMENT

Meningslös information


Utanför mikrobryggeriet på Kakolabacken i Åbo. Vintern 2019. Foto: Håkan Eklund.

Författare, journalister, frilansskribenter och allehanda textsnickare diskuterar aldrig vilket skrivmaskinsmärke (under den analoga tiden), vilket datormärke, vilket ordbehandlingsprogram de använder när de producerar sina texter. Det vill säga vilket verktyg de använder. Det enda som är viktigt är resultatet.

Varför är det då så viktigt för bildproducenter, bildskapare - att hela tiden lyfta fram kameramärket, modellen? Förstås gillar tillverkarna att få gratis reklam, men vad har det med själva bilden att göra, dvs. med resultatet?

Om mikrobryggerier:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Mikrobryggeri

Inlagt 2019-02-04 23:06 | Läst 966 ggr. | Permalink
Kopplingen till resultatet ligger i att det verktyg som ligger väl i handen, som tilltalar ögat och sinnet - det verktyget tenderar till att hjälpa med att åstadkomma ett bra resultat. Därför är det istället märkligt att andra områden inte diskuterar sina verktyg (om dom nu inte gör det - jag vet inte). Kanske har det att göra med att en kamera ligger så påtagligt i själva handen - medan de saker som du nämner inte gör det?
Din fråga ter sig retorisk, och visst har du mycket rätt, det spelar ingen roll egentligen, särskilt för andra, med vilken kamera bilden är tagen.

Men, Peter H har delvis rätt, givet rimliga specifikationer är den bästa kameran den du trivs bäst med, den du tycker bäst om och är snyggast och känns bäst att hålla i, oavsett kameramärke. Kameror skiljer sig också väldigt mycket åt sinsemellan. Men däremot, eftersom många fotografer söker det ultimata verktyget, med den största sensorn, med den snabbaste autofokusen, det skarpaste objektivet och det bästa ISO-omfånget, så har valet av vilken kamera ett intresse för många. Man söker den heliga Graal, dvs kameran som tar de bästa bilderna åt den som har råd att köpa den och krafter att bära den.

Det är inte enkelt, utom att när jag ser en bra bild så räcker det för mig. , även om jag vill ha kameror som jag tycker är fina, som känns bra att hålla i etc.
//GöranR
Tänkvärd text med passande bild!
Hej,
Du har i stort rätt, verktyget för en hyfsad bild med stort innehåll är ointressant. Men det finns ytterligheter då toppverktyg behövs. Jag tror att fotografer i frontlinjen att yrkesmässigt prestera toppresultat i svåra situationer verkligen följer utvecklingen och diskuterar senaste utrustningen.
Jag kan bara hänvisa till mina egna yrkeserfarenheter som elektronmikroskopiskt i forskarvärlden. Vi diskuterade ständigt de senaste landvinningarna i utvecklingen av magnetlinser och videokameror. Även utvecklingen av datorprogrammen var oerhört viktiga. När man väl hade senaste utrustningen så gällde det att prestera resultaten snabbt och publicera dessa.
Samma gäller säkert fotograferna idag. Topprestanda är det som räknas, annars är man ute. Så att följa teknikutvecklingen är en fråga om brödföda och julklappar till barnen.
Ha det gott
Bob
Visst är verktyget viktigt, dvs. rätt verktyg för "rätt" resultat. Men, om verktyget heter a, b, c eller de - kvittar, om de alla fyller samma kvalitetskrav. Tycker jag.

Jag har lett ett stort antal fotokurser för vuxna, och snabbt har gruppen delats enligt de kameramärken de använder ... som visar på "osund kommersialism". Ok, det är kanske mera på skoj, men ändå får jag den känslan att de låtit sig utnyttjas som "nyttiga idioter" för kameratillverkarna ... (eller återförsäljarna).

Sen brukade det visa sig att det inte var de som ståtade med den dyraste och finaste utrustningen som tog de bästa bilderna ...

Minns ännu när Anna Ulmestrand "slog igenom" med sina konstnärliga närbilder så använde hon en "gammal utdaterad" DSLR ...

- hawk
Hej Håkan.
Om det är meningslös information att utbyta information och erfarenhet av teknik, utrustning etc. på en intresse sida som på FOTO bloggen - jag tror inte det är. Jag har tidigare skrivit ett blogginlägg om något liknande, men i frågan om RAW vs. jpg.

Ett litet klipp härifrån:
"..... för mig handlar det om att dela erfarenheter med andra här på FOTOsidan och att få inspiration från andra. Då är det säkert någon som menar att det kan vara ligiltig, men jag menar att vi är en grupp med samma intresse för PHOTO, både bilder och utrustning. När jag nu skriver utrustning, vet jag att det nu är många som svarar med den slitna klyschan: "Man undrar naturligtvis inte om vilken hammar tømreren använder eller vilka borstar och färger konstnären har använt för sin målning". Nej, kanske inte som åskådare, men inom gruppen kan jag lova att man pratar och utbytar erfarenheter om utrustning och material. Under min tid i bilindustrin som "regnskabsmand", ska jag bara säge att det inte var likgiltig, vad märken av verktyg där skulle köpas - mekanikerna hade absolut vissa önskningar och åsikter. När jag var ung skulle jag försöka prova min skicklighet som målare, då var det helt naturligt att jag frågade min farbror, som var konstmålare, om vilke borstar, dukar och färger jag skulle investera i....."

Du betonar också själv: ...Minns ännu när Anna Ulmestrand "slog igenom" med sina konstnärliga närbilder så använde hon en "gammal utdaterad" DSLR ... Varför ska vi absolut veta det - jo för det hör till historien om just dessa bilder.
Och vi får da också mycket information om många andra utmärkta fotografers kameror och tekniker, HCB använde Leica etc. Som fotoentusiast är det intressant, men kanske inte för den vanliga åskådaren.
Med många vänliga foto hälsningar från Erik / DK.
PS: Kunden frågade inte om hans bil reparerades med Bacho, Chrome-Vanadium eller liknande :-) :-) Men mekanikeren !!
Jag måste nog framhärda ändå Håkan. Du skriver: "...om verktyget heter a, b, c eller de - kvittar, om de alla fyller samma kvalitetskrav..."
För mig är det nog sannolikt att verktygen a, b, c, och d, kommer att kännas olika i min hand, och jag kommer att tycka att de är olika snygga. Har dom samma grundprestanda, så väljer jag naturligtvis den som tilltalar mig mest. Lätt som en plätt och inga konstigheter med den saken.
Implicit i begreppet hobby ligger att jag gör det som jag uppfattar som mest givande och som roligast. Nyttoaspekter och sådant tråkigt kan yrkesfolket få slava med... :-)
Personligen tycker jag att kameror i intervallet 1935 - 1975 är roligast och snyggast. Ingen kameratillverkare eller återförsäljare göre sig alltså besvär med att försöka utnyttja mig som "nyttig idiot".
Jobbigt med så gamla kameror? Inte heller. Det handlar om en annan sak som ligger implicit i begreppet hobby - en hobby är till för att göra saker, inte till för att slippa göra saker.
"...om verktyget heter a, b, c eller de - kvittar, om de alla fyller samma kvalitetskrav."

Precis! Vilken kamera man använder, eller snarare vilket kameramärke, är inte särskilt intressant. Men det är viktigt VAD för kamera du har; tillräckliga specifikationer för din typ av fotografering, hur du tycker den känns att hålla i, hur du tycker om designen. Det är, eller åtminstone kan vara, viktigt. Och det kan vara värt att diskutera, även om man inte vill byta.

Kom att tänka på - även om det är utanför ämnet och kanske till och med lite över gränsen i dessa tider - Röde Orm av Frans G Bengtsson, avsnittet där Orm och Toke med sina män ska fira jul hos kung Harald Blåtand. De blev ju väl omhändertagna och trakterade, bland annat med varsin slavinna att värma sänghalmen. Och, fritt citerat: "På morgonen trätte de vänligt om vem som fått den bästa slavinnan, och ingen ville byta."

Ok, kanske långsökt, men vi har olika preferenser, även när det gäller kameror.
Hälsningar//GöranR