FOTOGRAFISKA DAGBOKSFRAGMENT

Sovjetunionens stolthet


En gammal rysk Volga. Karleby 5.6.2018. Foto: Håkan Eklund. Nr 156/365.

Fick syn på en gammal rysk Volga-bil som i min barndom var en vanlig taxibil. Hittade  följande om bilen på en internetsida:

http://www.mestmotor.se/automotorsport/artiklar/nyheter/20150321/7-fantastiska-och-bortglomda-bilar-fran-sovjetunionen/

Första bilen som fick namnet Volga hette egentligen GAZ M21 och var enligt tillverkaren perfekt anpassad för ryska vägar, med extra kraftig fjädring och hög markfrigång. Den här modellen var på tok för dyr för arbetarna, och prislappen var relativt svettig även för en mellanchef, som dessutom fick nöja sig med en fyrcylindrig motor på 70 hästkrafter.

Men inte KGB! Nej, agenterna fick 1962 en särskild version med namnet M23 som hade en 5,5-liters V8-motor på 160 hästkrafter. Tyvärr uppdaterades inte bromsarna alls, trots att bilen nu var så snabb att hastighetsmätaren som gick till 180 km/h inte räckte till.

Köregenskaperna var heller inget att skriva hem om, enligt KGB-agenterna. GAZ M23 hade en stålplatta i bagageutrymmet för att ge bättre drivgrepp. I servicemanualerna ignorerades M23-modellen helt för att inte information om bilen skulle hamna i fel händer.

Inlagt 2018-06-05 19:53 | Läst 768 ggr. | Permalink
En och anna Volga har jag sett i Sverige men många kan det inte funnits! Dom borde ha samlarvärde kanske?/ Björn T
Kul o intressant, det var en stor motor för 160 hk, den bör ju haft en hyffsad kvalitet om den höll för taxikörning. LO
Skulle nog ha bjudit på kaffe om du tittat in...