Världens lyxigaste
Här utanför Åbo byggs lyxkryssare av världsklass. 21.11.2017. Foto: Håkan Eklund. Nr 325/365.
På detta anspråkslösa ställe ett stenkast utanför Åbo centrum hittas ett skeppsvarv som i decennier försett amerikanska köpare med världens finaste lyxkryssare. Jag minns ännu hur det kändes som hemlandstoner när något av varvets fina kryssare anlöpte Fiji Islands under våra år där (1984-89).
På flygbilden på länken intill ses udden (till vänster i bild) där jag tog bilden ovan:
http://www.meyerturku.fi/en/meyerturku_com/shipyard/company/about_the_shipyard_1/about_the_shipyard.jsp
Så här skrev man om Meyer-varvet i februari 2017:
Åbovarvet står inför ett kolossalt rekryteringsbehov. Arbetsstyrkan ska inom några år fördubblas, men nu är det universitetsutbildade som efterfrågas. Efter många dåliga år står varvsindustrin nu plötsligt inför en helt annorlunda utmaning, nämligen ett kolossalt rekryteringsbehov. Nu jobbar kring 7 000 anställda för Åbovarvet Meyer Turku, men om bara fyra år räknar varvet med att 15 000 människor ska arbeta där. Ungefär hälften av dem inom varvets portar, resten för övriga leverantörer i branschen. Men det är allt färre som ska stå vid svetsen, i stället behövs allt fler magistrar och diplomingenjörer meddelar varvet. Snart är det endast en av tio arbetare som sysselsätts med det egentliga metallarbetet.
https://svenska.yle.fi/artikel/2017/02/02/enormt-rekryteringsbehov-pa-varvet-nu-behovs-magistrar-som-bygger-lyxkryssare
Det som är intressant med varvet är dess olika ägare. Det ägs nu av ett tyskt "familjeföretag", och det är ordning och reda. Innan hade varvet sydkoreanska ägare, och allt höll på att gå åt fanders. Innan det var det väl norrmän, och gud vet vad.
- hawk
Antalet anställda på själva varvet är deras egna uppgifter i länken 1 400 eller 1 700 beroende på var man tittar i materialet. Många nog! Och räknar man underleverantörer blir det ju många fler.
Tommy S.