FOTOGRAFISKA DAGBOKSFRAGMENT

Kvinnor kan naturfoto


Två kvar. Naturfotodagen i Västerås. 13.2.2016 kl. 07.45. Foto: Håkan Eklund.

En historisk fotoutställning kan idag beskådas i Aros Congress Center i Västerås, under Camera Naturas naturfotodag. Det är damer från BioFoto Finland/-Sverige och -Norge som slagit sig ihop och visar upp en mäktig bildskörd (60 fototavlor) i ståtlig inramning (= gamla, väderslitna bräder). Imponerande!

En liten arbetsstyrka på tre finlandssvenska och två rikssvenska biofotingar höll på hela dagen igår med inramning, och hängning, de kom till hotellet sent (när kongresscentret stängde), rätt trötta - och i morse kl.07 följde jag med när resten av jobbet fixades.

På bilden ovan: fr.v. Annika (Finland), Lotta (Sverige), Heidi och Barbro (Finland). Heidi Holmlund är ordförande för BioFoto Finland.

P.S. En kvällskommentar från hotellrummet efter en fin naturfotodag: ja, ni svenskar tycks vara genuskänsliga ... men det är ju bara kul. Initiativet till detta hittas ändå i Svenskfinland.

Inlagt 2016-02-13 08:38 | Läst 2380 ggr. | Permalink
Ta inte illa upp, vill bara sätta focus på det här med kvinnor och män rent allmänt. Och jag tror inte att du är någon som vill förminska kvinnor på något sätt, tvärtom. Men om rubriken istället hade varit "Också män kan naturfoto" hade troligen många undrat. Visar väl tydligt att vi lever i en värld med mannen som utgångspunkt. Självklart kan kvinnor naturfoto, men då det är som det är reagerar vi inte lika starkt om det skrivs så. Kvinnor kan naturfoto lika bra som män. I många fall gör de det mera intressant än det manligt konservativa där skärpa/detaljrikedom/upplösning etc ofta går före själva bilden. Tyvärr är kvinnor av tradition inte lika framfusiga och självframhävande som vi män. Det får vi hoppas att det blir ändring på. För kvinnor tror jag har något att bidra med som vi alla kan lära av? Att det är som det är tror jag egentligen inte har så mycket med könsskillnader att göra, utan att vi även föds in i en värld där kvinnor förväntas vara på ett visst sätt och män på ett annat. Positivt att naturfotograferande kvinnor nu visar framfötterna i Västerås.
Margareta Cortés 2016-02-13 15:24
Tyvärr har du rätt att alla förusätter att det är männen som är fotografen och de som kan.
Var på Naturfotodagen i dag och träffade på Jan Pedersen, en av föreläsarna, min man var med och han frpgade med lite förvåning i rösten om det var jag som fotograferade, vid jakande svar från mig så fick jag en klapp på axeln och en kommentar om att det var så bra. Vadå? I vår familj har det hela tiden varit jag om fotograferat, ja ända sedan vpra barn var små och jag aldrig fick bilderna så som jag ville ha dem. Då var det jag som övertog familjens kamera.
Likaså när jag skulle köpa ny kamera i butik, jag frågade och försäljaren äde sig till min man med svaren.
Fast vi kvinnor får väl skylla oss själva lite som inte tagit för oss tidigare.
Hur om helst å var utställningen mycket fin och lyckad.
Hej!
Håller med Nils, och rubriken upprör mig lite faktiskt. SJÄLVKLART kan också kvinnor naturfota!
Jag läste några inlägg här igår och kom på att rubriken betyder mycket om man en vill fortsätta läsa. Når jag mötte din rubrik idag skrattade jag och undrade om det självklara inte är självklart för alla. Eftersom jag försöker tolka det mesta positivt tänkte jag att du kanske inte tänkt igenom rubriken riktigt.

Förövrigt har Nils Bergqvist formulerat kloka tankar.

Vänliga hälsningar
Lola
Ha, ha... Jo´du Håkan. det är inte lätt - fastän du med bästa vilja vill lyfta fram kvinnlig fotografi. Genusfrågor är så minerade i dag. Kanske bättre att inte lyfta fram kvinnlig fotografi... ;-)
Hej!
Som den skribent, redaktör och lärare som du är, har jag större förväntningar på vad och hur du förmedlar saker och ting. Nu är ju kommunikation svårt och ibland vanskligt både i tal, men särskilt i skrift, men den här rubriken blev inte bra. Det är den här typen av tänk (eller kanske utgångspunkt) hos människor som förminskar andra.
Nils Bergqvist formulerar det väldigt bra i sitt inlägg.
/Nonno
Man kan också tolka både text och rubrik som ett framhållande av att kvinnor också är att räkna med när det gäller naturfoto. Tack för att du påtalar något självklart!! Inte alla ser det så....
syntax 2016-02-13 16:55
Bra Anne-Sophie!
En del gnöl här ovan påminner om kritikseanser på 1970-talet för att någon inte använder ett korrekt språkbruk i förhållande till gruppens värderingar.
Visst, man KAN tolka som kritikerna här ovan, men det blir lite larvigt när det är så uppenbart att det inte är menat så - när det står så klart att Håkan just avsåg ditt tolkningsförslag.
Nonno Holmström 2016-02-13 19:05
Ja du Peter Hennig, om du hade bemötts på samma sätt som jag har blivit av män t ex vid köp av kamerautrustning, då hade du nog lyft på ögonbrynet precis som vi andra när det gäller rubriksättningen oavsett vilken avsikten med den var. Vid fotomässan 2014 skulle jag köpa 2 nya objektiv för ungefär 30 - 40.000:-. Som sällskap hade jag en man som knappt vet hur en kamera ser ut. Jag inledde med frågor om objektiven och försäljaren vänder sig till mitt sällskap med svar samt att han plockar fram objektiven och börjar visa dem för mannen. Jag ställer fler frågor och samma mönster upprepade sig. Till slut frågade jag försäljaren varför han pratar med mitt sällskap när det är jag som ställer frågorna. Försäljaren kunde inte svara på frågan. Jag konstaterade att med ett sådant bemötande blir det inget köp för min del, vände på klacken och gick. Det här är sådant som jag som kvinna möter gång på gång. Hittills aldrig av kvinnor, men alltid av män. Ni får skärpa er!
/Nonno
syntax 2016-02-13 21:19
Förstår inte vad det har med min text att göra - att du, en eller flera gånger, har mött en insiktslös drummel?
I övrigt blir ju hela den här debatten obegriplig sedan Håkan har ändrat rubriken.
Nonno Holmström 2016-02-13 21:53
Det var ett litet försök att ge dig en bild av eller att få dig förstå varför det uppstår reaktioner, som du på ett så tråkigt sätt förminskar till termen "gnöl".
/Nonno
syntax 2016-02-13 22:45
Vad man kan se här ovan har det även uppstått motsatt (och en i sammanhanget betydligt vettigare) reaktion från den kvinnliga sidan. Du kan inte ha något generellt anspråk på tolkningsföreträde - och utifrån ett förment sådant "få mig att förstå" någonting.
Jag är själv en av utställningens utställare, och reagerade inte ett skvatt negativt på rubriken, tvärtom. Faktum är ju att naturfotografering länge varit mansdominerat, vilket ju berott på många saker. För mig själv har tröskeln blivit lägre sedan barnen vuxit upp och kamerautrustningen blivit lättare, så det blivit lättare för rygg och axlar. Nu är ju också faktum att fler och fler kvinnor fotograferar, även ungdomar och barn fotograferar som aldrig förr. För vi tycker att det är roligt. Det som är synd är att folk är så snabba att "tolka" saker och ting, ingen människa uttrycker sig fullkomligt korrekt alltid. I detta fall for fokusen från det som var tanken, att lyfta fram en fin utställning, till att fokusera på ordval och genus. Synd, fint skrivet Håkan.
Det skulle varit intressant sett denna utställning.
Börjar bli fler o fler kvinnor de senaste femton åren
med i naturgrupper vilket beror på olika saker..
Gun-Inger
Till viss del provocerande rubrik ;-) men intressant ingång på din krönika.
Visst kan det vara så att det fortfarande finns kvar en förelagd inställning att kvinnor skulle ligga i männens kölvatten också när det gäller foto men de flesta har nog inte den uppfattningen längre.
En del hävdar att det finns "manlig" och "kvinnlig" fotografering men jag tror snarare att det handlar om personligt intresse och inte kön om vilka motiv och vilken teknik man väljer.
I takt med att tekniken blir billigare och lättare också (inte så attans tung!) så klara även de "svagare" (läs ironi!!) könet av att hantera kameran utan större vedermödor :-D
Visst kan kvinnor naturfoto och allt annat foto också för den delen ;-)!!