EMAKS BETRAKTELSER
Emaks betraktelser 158 /Ny utställning på Fotogalleriet
Visar en ny utställning på mitt Galleri i Skruv: IPHONE SQUARES. Just nu är det stängt (v 28-31) annars öppet under ordinarie arbetstider vid JGA Emballage där galleriet ligger. Iphone Squares kommer att hänga hela hösten, åtminstone fram t.om november. VÄLKOMNA!
Emaks betraktelser 157/Tre mörkrumsprintar från 1993.
Hittade dom här tre bilderna, monterade och klara, när jag rotade i arkivet idag. Verkligt fina toner som hör den analoga världen till. Mjuka fina övergångar, sånt man sällan ser idag med den nya tekniken. Fast att jämföra mörkrumsframställda bilder med digitala printar är nog fel, som att jämföra äppel med päron, olika karaktärer helt enkelt. Var och en är bra på sitt sätt. Som jag personligen upplever det kan kanske bilder typ snapshots, gatufoto och liknande, passa bättre som digitalt framtagna printar. Medan natur, landskap, porträtt mm gör sig bättre med traditionell mörkrumsteknik. Och då talar jag om svartvitt, inte färg.
Bilderna är gjorda med traditionellt gammaldags material från Fotokemika i Kroatien, både film och papper, även kemin. Alla sprungna ur tyska Adox 1950-talsrecept. Varken Efke-filmen, Emaks-papperet eller pappersframkallaren finns att köpa längre. Fabriken lades ner för några år sedan, men i min stora fotofrys ligger både film och fotopapper på lager. Jag har t.om en 5-liters pulverpaket av framkallaren kvar, som jag ska blanda till vid lämpligt tillfälle. Filmen och papperet har jag så mycket lager av i frysen, att jag kan ta av dom när jag vill. De kommer räcka ett bra tag. Emaks K888 har jag mest av, men även lite Varycon KG och en massa småbilds Efke-film på 25, 50 och 100 ASA, mest 100. Det har dock inte blivit så mycket fotograferat med filmerna på senare tid, men när jag ser de här kopiorna förstår man vilka fantastiska filmer det är. Lite ömtåliga dock (kräver varsam hantering vid framkallning, sköljning och torkning, helst neutralt stoppbad och sedan härdande fix). Ett enda enkelt emulsionslager utan skyddande skikt i övrigt (vilket modernare filmer är utrustade med) gör att de är så ömtåliga.
Ser annars att det verkar gå framåt för analog fotografering och mörkrum. Det säljs fortfarande mycket film, och gamla kameror går som smör i solsken. Unga och andra intresserade nya hittar till mörkrummet. En del hittar tillbaka. Susan Berger skrev så här på facebook i förgår: "Jag tycker det är fascinerande att så många människor återvänder till mörkrummet, eller provar för första gången. Jag har alltid arbetat i mörkrummet. För bara några år sedan fick jag argumentera och kämpa för mina svartvita bilder. Nu blir intendenter glada av att se silver-gelatinprintar, som om det vore en länge bortglömd konst. Jag är med på banan igen."
Emaks betraktelser 156/Leta bild på rasten...
Jag har bara 40 min lunchrast. Snabbt födointag och sen ut en sväng runt fabriken med kameran. Man hittar alltid någon komposition som kan bli till bild. Att tänka tvådimensionellt i en tredimensionell värld kan kanske vara svårt, men det är just det som kan vara så intressant och magiskt med fotografi.
Geometriska linjer och ytor/figurer/strukturer. Här regerar svartvitt. En mästare på detta är Gerry Johansson som just nu ställer ut sina bilder från Tokyo i Berlin. Vi andra får träna så gott vi kan på att göra det vi har runt omkring oss intressant med de redskap vi har i form av teknik och erfarenhet, samt inte minst vårt bildsinne.
Bilderna är tagna med Industar 61 L/M 55mm/2,8. En optik som gjordes till FED-kamerorna. Och filmen är framkallad i en för mig helt ny framkallare, Fomadon LQN, ustpädd 1+14. Enligt uppgift utvecklad speciellt för Fomas filmer (anledningen till att jag ville prova den). Här är det deras T/plattkorns-variant Fomapan 200 som satt i kamerhuset.
Emaks betraktelser 155/SUPERSTARS - George Clooney.
Foto: Harry Langdon jr 1989. Lith print: Nils Bergqvist 2015.
Negativ och copyright övertagen i dec 2014.
Orwo B111 + Fotospeed LD-20. Bildstorlek 27 x 27cm.
Upplaga: 2 (inkl 1 AP).
B111 var svårt att lith-kopiera på. Jag fick extremt lång framkallningstid, trots uppvärmd framkallare. Men resultatet blev kanon tycker jag. Ändå så pass svårt att få balans mellan högdager och skuggor, att bara två kopior är gjorda, varav en är min egen arkivbild. Tänker därför inte försöka mig på att göra fler. Jag har bara en påbörjad 50-paket 30x40 av detta för länge sedan försvunna papper kvar. Dom sparar jag för lith-kopiering av andra bilder.
Emaks betraktelser 154/Hemmavid...
Planlösa strövtåg i närmiljön? Ska det verkligen dyka upp upp något nytt som kan vara värt att föreviga där? I den tråkiga vardagliga tristessen? Hemmablindhet brukar man säga, ja det är lätt att bli drabbad av den sjukdomen. Men då finns det ett botemedel: Att stanna upp en stund och bara ställa sig och titta. Försöka se. Fast jag tror ändå att det mesta beror på erfarenhet och träning, och en del medfött bildsinne.
För min egna del så tar jag nog över 50% av bilderna inom en radie av 1 ½km från där jag bor. Nu har jag ju en fin sjö bara 100 meter bort, och intressanta industrimiljöer och samhället åt andra hållet, så jag kanske är lite bortskämd. Bilderna här är från gårdagens vandring, fotade med en sån optik som sitter på den gamla FED-kameran som dyker upp när man loggar in på fotosidan. En Industar 61 L/M 2,8/55mm från Arsenal i Kiev. En fyrlinsig Tessar-variant, radioaktivt glas får man på köpet. Skapligt tekniskt resultat ändå måste jag säga, för en glugg som man kan hitta för under 300 spänn på ebay. Ken Rockwell må vara en kul typ i mångas ögon, men jag tror att det ligger mycket i hans konstaterande: "The more you know about photography, the more you know that lens sharpness doesn,t matter."
För övrigt tycker jag Tetenals Rodinal-variant, Paranol S, ger lite för skarpkornigt resultat med Fomas filmer, i jämförelse med Fomas egen Fomadon R09. Bara att gå tillbaka till den igen, synd att Photax slutat saluföra den och nu bara säljer Paranol. Blir till att beställa utomlands istället. Knappt 4 mil till Nybro från jobbet i Skruv annars. Brukar göra en tur dit några gånger om året på fredagseftermiddan då jag är ledig, för att inhandla förbrukningsmaterial.